• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Kattdamen

Jag antar att du även ogillar viktväktarna?

En kopp te, tack.
  • yena89

LCHF innebär en hög ENERGIPROCENT! inte mängdprocent. Man äter 75 ENERGIprocent fett, inte 75% fett.

Man ska äta normalt med kött (samma som SLV rekommenderar) 5-10E% kolhydrater och resten fett.

Sen finns det idioter som tror dom kan gå och frossa o bacon, kött, smör och grädde men det är INTE LCHF.

Man ska ha halva tallriken med grönsaker, 1dl gräddsås (inte lika med 1dl grädde) eller nån matsked kryddsmör/beasås och en knytnäve med kött.

Vill man gå ner i vikt får man vara lite strikt ja, men är man frisk och normalviktig så äter man upp till 50g kolhydrater. Tränar du så äter du  >100g kolhydrtater.

Kolla vad LCHF är istället för att hämta er "kunskap" från alla baconfrossare som inte kan läsa på ordentligt.

Kolla annahallen.se hon är mycket vettig.

• Azusephre
    h8him skrev 2012-05-07 13:01:49 följande:
    Förlåt, jag menade inte att just du har sagt att den inte funkar. Det är ett vanligt argument däremot bland de som kör alla dessa olika dieter och kurer.

Jag läste igenom ditt inlägg och därför frågade jag om det inte är möjligt att lära sig laga bra mat utan att äta shaker innan.
    Jag tar en shake 6 på morgonen (innan jobbet), äter ett rågbröd emellan den andra, tar den andra vid ca 13, morötter på eftermiddagen och sen en riktig middag på kvällen.
    Grejen är att om man ska lära sig att göra bra frukost, bra mellanmål, bra lunch, bra mellanmål två och bra middag så kan det lätt bli för mycket och man tröttnar.
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-07 09:37:04 följande:
    Mamman i skogen, bra inlägg. Märker att jag har missat att läsa på lite om vissa grejer och kommer därför inte svara på frågan om varför ldl oxiderar osv. Och du har rätt i en sak, jag har aldrig räknat en kalorie i mitt liv. Folks biokemi är komplicerad och alla funkar inte likt, det har jag redan tryckt på. Och kroppen behöver fett i viss utsträckning, men det finns ingen anledning att köra på massa feta mejeriprodukter. Däremot oljor, fisk osv är viktigt att man får i sig. Vad man äter bör anpassas efter hur man lever, det har jag redan sagt. Och håller med om att de raffinerade kolhydraterna, allt socker, är lika stor skurk som fettet. MEN, jag fattar inte grejen med att byta ut kolhydrater mot fett. Jag är helt med på att man överlag äter mer kolhydrater än vad som behövs. Det gör att man går upp i vikt. Men många äter även för mycket fett. Äter man mindre fett, och kontrollerar sina kolhydrater så är man inne på rätt spår. Sedan tror jag inte alla kör på lchf på rätt sätt. De ser det som en ursäkt att trycka i sig så mkt fett som möjligt bara man inte rör en kolhydrat. Detta KAN inte vara bra i längden.
    Där går våra åsikter isär om fettets farlighet. Om du började i rätt ände och läsa på om vår evolution så skulle din uppfattning ändras är jag ganska övertygad om.Det är oerhört logiskt om man gör en resa genom vår evolution till dagens datum och ser vad vi har gjort för förändringar.  

Ännu en feluppfattning är att stenåldersmänniskor och våra nu levande naturfolk dog i tidig ålder. Det som skördar offer som gör att deras medellivslängd är och var kortare är att de inte har haft och har samma effektiva bot mot trauman och infektioner vilket ger en betydligt kortare medellivslängd både historiskt och idag. Medellivslängden som du nämnde i något inlägg är mao ett oerhört dåligt mått modern människa mot stenåldersmänniska då vi idag har en hög medelivslängd för att vi kan hålla folk vid liv.
    Hur frisk ,man är när man lever säger medellivslängden ingenting om. däremot kan man med arkeologiskt arbete och genom att jämföra våra nu levande naturfolk som lever på jägar/samlarkost  få en bra bild av hur hälsan och den förväntade livslängden såg ut om man överlevde det som vi idag kan bota och då finns det inga skillnader mer än att vi lever med sjukdomar och de levde betydligt friskare.

Cancer demens hjärt och kärl karies diabetes etc etc alla sjukdomar som tillhör det metabola syndromet är för naturfolk ett helt okänt begrepp oavsett om huvuddelen av deras kost kommer från animaliskt mättat fett eller från en större del kolhydrater. Det som skiljer dem från oss är inga raffinerade livsmedel i from av huvhuddelen spannmål och vegetabiliska processade oljor. Benmärg späck hjärna etc mjölk givetvis då opastöriserad för de folkslag som lever som nomader och håller djur och träning är inte en del av deras liv det är sökande efter mat jakt och vandring som är deras fysikska aktivitet.

Vi måste titta evolutionärt om vi ska hitta nyckeln till artriktig rätt föda de sista tiotusen åren har vi gjort för många avsteg från den mat vi är designade för och där finns de flesta svaren. Lågkolhydratskost som LCHF, Paleo, GI etc är defenitivt på rätt spår. 

Äter vi rätt kost så kommer energi och ork till att aktivera oss och det behöver itne betyda svettas på gymmet eller i spåret även fast det inte är dåligt. Hälsan börjar med maten och likså vikten kommer från den mat vi stoppar i oss. LCHF,  är väl fungerande för många av oss som har ett ursprung från norra halvklotet då vi är oerhört känsliga för spannmål och annan stärkelse. 

Vi är fortfarande samma människa som vi var för tiotusenår sedan när vi slog oss ner och blev bofasta evolutionen har inte ändrat oss och kommer itne göra det på många tiotusentals år ännu därför är vår moderna kost en katastrof för mänskligheten.     

däremot så     
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Ellaria

Fan, ni har rätt, jag trycker i mig fett och kött, fan vad blind jag måste ha varit.

Frukost: 1 msk creme cheese, 40 gram gröna bönor

Lunch: Tre ostskivor, två bitar salami, en bit rökt lax

Middag: Två hamburgare (isbergssallad, bacon, hamburgare, guacamole, ost)

Helt galet, va?

You know nothing, Jon Snow
  • yena89
    Ellaria skrev 2012-05-07 19:42:35 följande:
    Fan, ni har rätt, jag trycker i mig fett och kött, fan vad blind jag måste ha varit.

Frukost: 1 msk creme cheese, 40 gram gröna bönor

Lunch: Tre ostskivor, två bitar salami, en bit rökt lax

Middag: Två hamburgare (isbergssallad, bacon, hamburgare, guacamole, ost)

Helt galet, va?
    Fruktansvärt vad du trycker i dig! Hur orkar du äta så mkt? ;)
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Ellaria
    yena89 skrev 2012-05-07 20:28:20 följande:
    Fruktansvärt vad du trycker i dig! Hur orkar du äta så mkt? ;)
    Ja jag vet inte, jag måste ha blivit galen. Såna enorma mängder, det är ju nån sorts magi att jag överhuvudtaget går ner i vikt och mår bra!

Kan tillägga att jag visst ätit lite lite idag, men det är ett medvetet val då jag varit på semester och ätit både bröd och pommes (för att helt enkelt inte svälta.) Har haft huvudvärk och mått dåligt under tiden jag åt kolhydrater och orkade inte alls lika mycket på gymmet idag. Usch.
  • DanM

Oj, många inlägg. Vsrt ska jag börja...hmmm...ang. Att jag är hatar lchf och vägrar lyssna. Om du som skrev detta så håller jag med dig om att många väljer att feltolka vad som menas. Och jag har inte någonstanns skrivit annat än att jag håller med om att man överlag äter för mycket kolhydrater och de flesta bör skära ner på dom. Mamman i skogen, läste du de texter jag hämtade och la in i mina inlägg? Jag kollade runt, denna typen av åsikter hade de som var läkare, forskare osv. Den andra åsikten hade främst olika "namndiet"sidor, sidor som försökte sälja något och forum typ flaschback. Så jag väljer att lyssna på det förstnämnda. Sedan har jag koll på evolitionen och hur man åt förr kontra hir man levde då. Och att naturfolk överlag är friskare i västvärlden. Npgon skrev att det var drygt av mig att uttala mig då jag aldrig lidit av fetma. O...k? Det du beskriver är ett mentalt "problem". Inget som ska göras en quick fix med i en diet. Det är därför man pratar men en coach eller pt. En duktig sådan hjälper dig bryta dina dåliga ovanor och börja leva hälsosamt. Sedan är ju en diet en början vid fetma, men inget man ska hålla på med för alltid. Och ja, jag har alltid ogillat ViktCäktarna, men har nu fått reda på att dom ändrat sitt poängsystem och verkar vettigare. Och snälla, läs och svsra på allt det jag skriver, häng inte upp er på vissa delar och skriv vad ni redan bestämt.

• DanM

Oj, missade en grej till dog som sa att jag hatar lchf. Som sagt, håller med om skära ner på kolhydratergrejen, det är att ersätta dom med fett som jag är emot.

• DanM
    Ellaria skrev 2012-05-07 19:42:35 följande:
    Fan, ni har rätt, jag trycker i mig fett och kött, fan vad blind jag måste ha varit. Frukost: 1 msk creme cheese, 40 gram gröna bönor Lunch: Tre ostskivor, två bitar salami, en bit rökt lax Middag: Två hamburgare (isbergssallad, bacon, hamburgare, guacamole, ost) Helt galet, va?

Nu vill jag absolut inte vara otrevlig, så missuppfatta inte detta. Men är detta en typsik meny för en dag? Låter som lite mat.
Svar på tråden "namndieter"