DanM skrev 2012-05-07 09:37:04 följande:
Mamman i skogen, bra inlägg. Märker att jag har missat att läsa på lite om vissa grejer och kommer därför inte svara på frågan om varför ldl oxiderar osv. Och du har rätt i en sak, jag har aldrig räknat en kalorie i mitt liv. Folks biokemi är komplicerad och alla funkar inte likt, det har jag redan tryckt på. Och kroppen behöver fett i viss utsträckning, men det finns ingen anledning att köra på massa feta mejeriprodukter. Däremot oljor, fisk osv är viktigt att man får i sig. Vad man äter bör anpassas efter hur man lever, det har jag redan sagt. Och håller med om att de raffinerade kolhydraterna, allt socker, är lika stor skurk som fettet. MEN, jag fattar inte grejen med att byta ut kolhydrater mot fett. Jag är helt med på att man överlag äter mer kolhydrater än vad som behövs. Det gör att man går upp i vikt. Men många äter även för mycket fett. Äter man mindre fett, och kontrollerar sina kolhydrater så är man inne på rätt spår. Sedan tror jag inte alla kör på lchf på rätt sätt. De ser det som en ursäkt att trycka i sig så mkt fett som möjligt bara man inte rör en kolhydrat. Detta KAN inte vara bra i längden.
Där går våra åsikter isär om fettets farlighet. Om du började i rätt ände och läsa på om vår evolution så skulle din uppfattning ändras är jag ganska övertygad om.Det är oerhört logiskt om man gör en resa genom vår evolution till dagens datum och ser vad vi har gjort för förändringar.
Ännu en feluppfattning är att stenåldersmänniskor och våra nu levande naturfolk dog i tidig ålder. Det som skördar offer som gör att deras medellivslängd är och var kortare är att de inte har haft och har samma effektiva bot mot trauman och infektioner vilket ger en betydligt kortare medellivslängd både historiskt och idag. Medellivslängden som du nämnde i något inlägg är mao ett oerhört dåligt mått modern människa mot stenåldersmänniska då vi idag har en hög medelivslängd för att vi kan hålla folk vid liv.
Hur frisk ,man är när man lever säger medellivslängden ingenting om. däremot kan man med arkeologiskt arbete och genom att jämföra våra nu levande naturfolk som lever på jägar/samlarkost få en bra bild av hur hälsan och den förväntade livslängden såg ut om man överlevde det som vi idag kan bota och då finns det inga skillnader mer än att vi lever med sjukdomar och de levde betydligt friskare.
Cancer demens hjärt och kärl karies diabetes etc etc alla sjukdomar som tillhör det metabola syndromet är för naturfolk ett helt okänt begrepp oavsett om huvuddelen av deras kost kommer från animaliskt mättat fett eller från en större del kolhydrater. Det som skiljer dem från oss är inga raffinerade livsmedel i from av huvhuddelen spannmål och vegetabiliska processade oljor. Benmärg späck hjärna etc mjölk givetvis då opastöriserad för de folkslag som lever som nomader och håller djur och träning är inte en del av deras liv det är sökande efter mat jakt och vandring som är deras fysikska aktivitet.
Vi måste titta evolutionärt om vi ska hitta nyckeln till artriktig rätt föda de sista tiotusen åren har vi gjort för många avsteg från den mat vi är designade för och där finns de flesta svaren. Lågkolhydratskost som LCHF, Paleo, GI etc är defenitivt på rätt spår.
Äter vi rätt kost så kommer energi och ork till att aktivera oss och det behöver itne betyda svettas på gymmet eller i spåret även fast det inte är dåligt. Hälsan börjar med maten och likså vikten kommer från den mat vi stoppar i oss. LCHF, är väl fungerande för många av oss som har ett ursprung från norra halvklotet då vi är oerhört känsliga för spannmål och annan stärkelse.
Vi är fortfarande samma människa som vi var för tiotusenår sedan när vi slog oss ner och blev bofasta evolutionen har inte ändrat oss och kommer itne göra det på många tiotusentals år ännu därför är vår moderna kost en katastrof för mänskligheten.
däremot så