• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-07 13:10:10 följande:
    Jag grundsr vad jag vet om lchf på vad folk jag känner i "verkliga" livet gör. Vilket är att skita i kolhydrater och äter massa fett och protein istället. Sedan har jag nu skrivit många ggr att allt inte passar alla. Jag är helt död nör jag tränar om jag inte äter kolhydrater. Sedan är det skillnad på stt träna och träna. OBS, detta är inget angrepp på dig. Men jag vet massa människor som tror att teäning är att gå till gymmet, körs lite spridda övningar halvhjärtat och sedan klagar dom på att det inte händer något. Det är dessa människorna ( nu drar jag inte alla lchfare över denna kanten, men det stämmer för dom jag känner) som kör det jag kallar namndieter. Av ren jäkla bekvämlighet.
    De som du grundar din åsikt om LCHF verkar inte läskunniga. Low Carb High Fat. Det betyder inte en massa fett, inga kolhydrater och massa protein. Om man inte förstår vad bokstäverna betyder  så blir ju allt fel.
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-07 13:22:56 följande:
    Tja, de får väl i sig lite kolhydrater, då de finns lite överallt i frukt och bär osv. Men de äter i rgel inget bröd, pasta, potatis, korn, ris osv. Det är det jag menar.
    Troligen äter de inte frukt, men bär.

Och ja, kolhydrater finns i mycket, även grönsaker och mejeriprodukter.

Sådant äter de flesta som äter lchf.

Så troligen får de i sig kolhydrater ändå, bara inte lika mycket kolhydrater som det är vanligt att äta idag.
    En kopp te, tack.
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-07 13:13:10 följande:
    Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta. Men visst finns det dom som håller vikten. På detta forumet är ni två. I verkligheten känner jag ingen. Och en som inte har problem? Mina gener gör att jag lätt lägger på mig fett och muskler. Om jag inte sköter mig så går jag upp i vikt lätt. Men med lite disciplin och sunt förnuft så håller jag mig i form. Och en observation, många av er som kör på en "namndiet" är väldigt aggressiva och vägrar lyssna på någon annan. Det är inte att diskutera. Utan rätt inskränkt.
    Fast du tycker inte att det är lite drygt av dig, som inte har lidit av fetma (alltså ett bmi på mer än 30), att tala om hur andra ska gå ner i vikt? Som någon annan redan påpekat, så har ju råden som du kommer med funnits sedan 50-talet. Alla överviktiga har hört dem hundratals gånger (fetman sätter sig inte på hörseln). Om det varit LÄTT att följa dessa råd så hade vi ju inte haft några tjocka människor. Frågan är väl varför folk är tjocka trots att de vet om vad man "ska" göra för att inte gå upp i vikt?

Som du själv konstaterar finns det undantag, så varför uttala sig så kategoriskt?

Personligen tror jag att det finns väldigt många olika skäl till att en människa blir överviktig från första början. För lyckas med en diet behöver man troligtvis ta reda på skälet till att man väljer att sätta i sig fler kalorier än vad man gör av med, annars kommer man kanske inte kunna finna den självdiciplin som krävs för att ändra sina kostvanor. Många har samma problem som jag har/haft: Man belönar sig själv med mat/godis när man är duktig och när man inte är duktig eller mår dåligt så tröstar man sig på samma sätt. För oss kan viktminskningen handla om att bryta ett mönster och att hitta andra sätt att hantera känslor.
  • mammelie1891

Just hemkommen från ett ORDENTLIGT  träningspass på gymmet. Högintensivt alltså, inget mesande. Och gissa vad? Det gick hur bra som helst fast att jag inte äter kolhydrater!!! Hade fått i mig 2 g kolisar till frukost. Drack en proteindricka helt utan kolhydrater efter träningen och mår kanon nu! Har hur mycket energi som helst! Woohoo!!

Och ang att ingen vet hur lchf påverkar våra kroppar i det långa loppet... det visste man på 50-talet inte heller hur en lågfettdiet skulle påverka oss, och kolla vad som hänt, folk blir bara fetare och fetare men ändå fortsätter folk äta light- och lågfett produkter och en massa kolhydrater. Så håll nu inte på o kasta spjut i kuvös!

• intetnyttpåplusfronten
    Ellaria skrev 2012-05-07 12:59:28 följande:
    Ingen som äter LCHF tar bort alla kolhydrater.
    Det var till mig, jag äter LCHP.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • intetnyttpåplusfronten
    Kattdamen skrev 2012-05-07 13:03:57 följande:
    Det är din personliga åsikt.
    Ja och? Jag har inte påstått nåt annat.
  • intetnyttpåplusfronten
    PumpkinQueen skrev 2012-05-07 13:38:04 följande:
    Fast du tycker inte att det är lite drygt av dig, som inte har lidit av fetma (alltså ett bmi på mer än 30), att tala om hur andra ska gå ner i vikt? Som någon annan redan påpekat, så har ju råden som du kommer med funnits sedan 50-talet. Alla överviktiga har hört dem hundratals gånger (fetman sätter sig inte på hörseln). Om det varit LÄTT att följa dessa råd så hade vi ju inte haft några tjocka människor. Frågan är väl varför folk är tjocka trots att de vet om vad man "ska" göra för att inte gå upp i vikt?

Som du själv konstaterar finns det undantag, så varför uttala sig så kategoriskt?

Personligen tror jag att det finns väldigt många olika skäl till att en människa blir överviktig från första början. För lyckas med en diet behöver man troligtvis ta reda på skälet till att man väljer att sätta i sig fler kalorier än vad man gör av med, annars kommer man kanske inte kunna finna den självdiciplin som krävs för att ändra sina kostvanor. Många har samma problem som jag har/haft: Man belönar sig själv med mat/godis när man är duktig och när man inte är duktig eller mår dåligt så tröstar man sig på samma sätt. För oss kan viktminskningen handla om att bryta ett mönster och att hitta andra sätt att hantera känslor.
  • Ellaria
    h8him skrev 2012-05-07 13:04:41 följande:
    Man vet fortfarande att stora mängder fett inte är bra för kroppen. Sen, att det visade sig vara fejkforskning och att lättprodukter inte alls är bra, är en helt annan diskussion. Kroppen (hos friska människor) mår bäst av en stor andel långsamma kolhydrater i kosten.
    Jag har iofs gett upp på att diskutera med dig eftersom du avskyr LCHF och VÄGRAR inse att 1) vi inte äter mer kött än vanligt 2) att vi inte äter enorma mängder fett och 3) att många friska människor trots allt mår bättre av att äta <20 kolhydrater per dag.

Det är INTE dietens fel att vissa människor är puckade och bara äter bacon.
    You know nothing, Jon Snow
  • mammelie1891
    Ellaria skrev 2012-05-07 15:04:01 följande:
    Jag har iofs gett upp på att diskutera med dig eftersom du avskyr LCHF och VÄGRAR inse att 1) vi inte äter mer kött än vanligt 2) att vi inte äter enorma mängder fett och 3) att många friska människor trots allt mår bättre av att äta <20 kolhydrater per dag.

Det är INTE dietens fel att vissa människor är puckade och bara äter bacon.
  • Ellaria
    DanM skrev 2012-05-07 13:10:10 följande:
    Jag grundsr vad jag vet om lchf på vad folk jag känner i "verkliga" livet gör. Vilket är att skita i kolhydrater och äter massa fett och protein istället. Sedan har jag nu skrivit många ggr att allt inte passar alla. Jag är helt död nör jag tränar om jag inte äter kolhydrater. Sedan är det skillnad på stt träna och träna. OBS, detta är inget angrepp på dig. Men jag vet massa människor som tror att teäning är att gå till gymmet, körs lite spridda övningar halvhjärtat och sedan klagar dom på att det inte händer något. Det är dessa människorna ( nu drar jag inte alla lchfare över denna kanten, men det stämmer för dom jag känner) som kör det jag kallar namndieter. Av ren jäkla bekvämlighet.
    Du borde ta en titt i LCHF-tråden och se hur mycket folk tränar. Här är mitt träningschema (varierar från vecka till vecka, men vi kan ta den här veckan...)

Måndag: Löpband (2-3 km), cirkelgym i 60 minuter.
    Tisdag: Spinning
    Onsdag: Löpband (2-3 km), cirkelgym i 60 minuter
    Torsdag: Vilodag (som inte innebär att jag ligger på soffan, jag har andra grejer att göra den dan så jag hinner inte träna)
    Fredag: Löpning
    Lördag: Cirkelgym 60 minuter
    Söndag: Vilodag
    You know nothing, Jon Snow
Svar på tråden "namndieter"