• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • mammelie1891
    DanM skrev 2012-05-06 13:09:17 följande:
      Om du läser om mina inlägg så skriver jag att jag är emot alla dieter där man byter ut vanlig mat och tar ett överdrivet intag av något annat.
    Jag överdriver inte intaget a nåt alls... du borde va med mig en dag o se vad jag äter...
  • Fiine

Fanns ett doktorprogram från Usa på tv där de erbjöd Lchf:are som förespråkade att Lchf var bra att få kolla sina kolestrolvärden och blodfetter m.m. kollade men de ville göra det.
    Enligt mig så visar det på att de var rädda att resultaten skulle vara dåliga.

Livsmedelsverket skriver:
    ”Att äta LCHF-diet under en kortare tid innebär troligen ingen risk. Men att äta strikt LCHF under en längre tid kan vara skadligt på sikt. Det finns ännu ingen forskning om hur man mår efter tio-tjugo år med strikt LCHF.”

Men alla borde väl förstå att det inte är bra att bara äta samma saker hela tiden.
    Feta människor har ofta igensatta kärl men det finns idag många smala som äter myckek fett som också har igensatta kärl!
    Varierad kost och lagom är bäst tycker iaf jag är ett bra tänk.

Att man sedan äter vissa dieter ett kort tag eller utesluter vissa saker i sin kost för att man har en sjukdom är en helt annan sak. Då gör man det för att man måste för att må bättre.

• Fiine
    Tallriksmodellen är ren skit. Den går man inte ner av, tvärtom. Den kanske funkar på en ung man som jobbar med kroppen, men så ser inte ett vanligt jobb ut idag.
    Skitsnack!
    Jag har gått ner 15 kg med tallriksmodellen och några promenader i veckan!!
  • DanM

Mammelie, läs det fiine skrev senast. Vad jag vet så finns det en studie gjord på ett längre användande av lchf, och den var på några år. Du behöver inte gå i så hårt försvar, jag håller ju med dig på vissa punkter. Det var du som skrev att du äter xtremt lite varje dag, därför tog jag upp det. Vad jag försöker få fram, som ingen som är helt insnöad på sin diet verkar förstå, är att vad som gäller (enligt mig) är att öta VANLIGT, alltså inte ersätta det ena med det andra osv. Och anpassa. Maten efter hur man äter. Jag som tränar hårt fem dagar i veckan äter på ett annat sätt än min arbetskamrat som inte tränar alls.

• mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-06 12:44:38 följande:
    Tro mig, jag yttrar inte mig utan att vet något. Jag kommer inte uttala mig ang. din fibromyalgi, det måste jag läsa mer om. Du nämner viktnedgång, den har jag redan svarat på. Du skriver att du innan var trött och nu när du tappat är gladare, det tror jag absolut. Det är en effekt av att gå ner i vikt. Vad jag menar är att jag inte tror att det är en hållbart sätt att leva. Äter man en fet kost sätter sig detta förr eller senare i blodkärlen. Vilket leder till ett högt blodtryck. En sak som många som förespråkar alla dessa dieter har gemensamt är att de vart överviktiga (slarvat med maten) och nu gått ner i vikt( håller koll på maten). Det är det som gäller, misstänker jag. Att man strukturerat upp maten. Sedan passar olika sätt att äta olika personer. Ingen fungerar likadant, hade alla gjort det hade det bara funnits en diet. Så det som funkar för en, behöver inte vara sant för en annan.
    Nu blev jag ärligt talat nyfiken jag med hur menar du med att fettet sätter sig i blodkärlen? Vidareutveckla gärna detta.

Och förklara gärna hur man på LCHF får högre blodfetter. Lågkolhydratskost som LCHF brukar ge högre av "det goda" kolesterolet hdl och triglyceriderna brukar sjunka. Varför oxiderar ldl och fastnar i blodkärlen är väl den intressantaste frågan. Det är ungefär som om vi skulle skylla på brandkåren för att det brinner. Kolesterol har en uppgift i kroppen en livsviktig sådan och kolesterolhypotesen har aldrig kunnat bevisas.  

En hint det är inte fettet som är boven i dramat det är de snabba raffinerade kolhydraterna de kan man utesluta oavsett kost men varför äta lättprodukter som mättar dåligt. 

Idag skyller vi moderna sjukdomar och övervikt på uråldrig mat och lever i övertron på att vi ska äta si och så många kalorier och bränna si och så många när det är viktigare vad du äter än antalet kalorier. Vi är hormonstyrda varelser med en oerhört koplicerad biokemi så att förenkla det till kalorier in och ut funkar tyvärr oerhört dåligt.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Fiine

mamma i skogen
    Det stämmer inte att kalorintaget inte räknas.
    Det gör det visst!
    Äter man mer än man förbrukar så går man upp i vikt och så enkelt är det ju!
    Vanlig enkel matte.

• mamman i skogen
    Fiine skrev 2012-05-06 21:43:42 följande:
    mamma i skogen

Det stämmer inte att kalorintaget inte räknas.

Det gör det visst!

Äter man mer än man förbrukar så går man upp i vikt och så enkelt är det ju!

Vanlig enkel matte.

Det finns viktigare faktorer än kaloriberäkningar, leptin och insulin är huvudspelarna. Kaloriräkning ser oerhört enkelt och bra ut på papper men fungerar dåligt i praktiken. Det är betydligt mer komplicerat än så och ännu sitter ingen inne led det fullständiga svaret. Men man är på rätt väg när man kontrollerar sitt insulin och normaliserar sitt leptin.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Azusephre
    DanM skrev 2012-05-06 12:27:51 följande:
    Det där låter väldigt likt camebridge. Två shakes plus en måltid låter nästan lika illa. Kan ta detta direkt: jag får alltid motargumentet men jag går ju ner i vikt. Ja, brukar mitt svar vara, om jag bara dricker vatten går jag också ner i vikt, men inte bra. Du går ner i vikt av lchf, men fpr förhöjda blodfetter, kolesterol m.m. Du går ner i vikt med extravaganza, men för att ta ett fall så känner jag en tjej som fick så problem med magen, höravdall m.m. Du går ner i vikt med camebridge, men du kommer bli "urlakad" efteråt och jag vet inget som kört den som sedan hållt vikten.
    Jag kan inte yttra mig om camebridge. Vet inte hur den dieten ser ut.
    Med Prenet är det meningen att man ska lära sig att äta rätt, efter x antal kilon ned så tar man bort en utav shakarna, när man nått målvikt eller närmar sig målvikt tar man bort den sista också. Det för att man ska lära sig laga nyttig mat och nyttiga måltider, vad man ska äta till frukost o.s.v...Dom flesta vet inte det, även om det kan vara ganska självklart för många.

I mitt fall så äter jag för lite och dricker för mycket cola. Det kunde gå dagar innan jag åt riktig mat och bara åt t.e.x någon smörgås, yoghurt och cola på dagarna. Med denna diet så "lär jag mig" att laga den där middagen på kvällen t.e.x. Och jag har aldrig mått så bra i magen som innan, så fort jag t.e.x äter någon pizza eller något onyttigt så brakar hela magen loss och det bokstavligt talat rinner ur arslet på mig. Så denna diet passar för mig.
Svar på tråden "namndieter"