• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Azusephre
    Azusephre skrev 2012-05-06 12:17:49 följande:
    Det är också en form av en sk "pulverdiet", fast tycker denna är hundra gånger bättre än typ nutrilett o.s.v. Man shakar 2 ggr per dag sen äter man en riktig måltid ex på kvällen enligt tallriksmodellen (hälften grönsaker, en fjärdedel kött och en fjärdedel potatis/ris/pasta o.s.v), emellan om man blir sugen så kan man äta frukt/grönsaker/bär o.s.v. Jag brukar äta morötter. Ibland så äter jag ett fullkornsbröd, lite lite smör på, avokado och lite kaviar. Det är också okej.
    Nu har jag då som sagt införskaffat mig en crosstrainer, så ska stå på den 60 minuter/dag medans jag krubbar enligt denna diet. Gick ned 1-2 kg/veckan utan träning, så det lär ju bli lite mer nu då :) Är jätte taggad! Start imorgon.
    Måste tillägga; grejen med denna är att man blandar med mellanmjölk och inte vatten.
  • DanM

Det där låter väldigt likt camebridge. Två shakes plus en måltid låter nästan lika illa. Kan ta detta direkt: jag får alltid motargumentet men jag går ju ner i vikt. Ja, brukar mitt svar vara, om jag bara dricker vatten går jag också ner i vikt, men inte bra. Du går ner i vikt av lchf, men fpr förhöjda blodfetter, kolesterol m.m. Du går ner i vikt med extravaganza, men för att ta ett fall så känner jag en tjej som fick så problem med magen, höravdall m.m. Du går ner i vikt med camebridge, men du kommer bli "urlakad" efteråt och jag vet inget som kört den som sedan hållt vikten.

• mammelie1891

Jag tycker att det fel att bara avförda t.e.x. lchf som "ännu en snabbfix". Jag äter lchf sedan 7 veckor och har tappat 5 kg.
    MEN det är inte därför jag började med det, jag mådde dåligt innan och hade svår fibromyalgi. Kunde inte gå, än mindre leka med mina barn. Jag var isolerad och mådde inte särskilt bra psykiskt. Läste på lite (vilket jag tycker ALLA ska göra innan man yttrar sig) och stötte då på flera som blivit "friska" från sin fibro genom att sluta äta kolhydrater. Så jag gjorde ett försök. Mår kanon idag! Har inte haft ont av fibron på flera veckor, kan äntligen gå när jag ska någonstans (tidigare tog jag cykeln även korta sträckor eftersom jag visste att jag skulle få ont efter ett par steg), jag kan ta en power walk utan smärta och jag kan leka med mina barn!
    Mina barn säger även dom att jag är gladare nu (inte så konstigt eftersom jag inte kan konstant smärta).

Min viktnedgång har varit ett plus (var överviktig innan, nu normalvikt). Så avfärda inte allt. En kost med lågt kolhydrat intag har varit det bästa för mig och min kropp.

(har tidigare testat viktväktarna och pulverdiet i bantningssyfte)
    (mina barn är 5, 8 och 9 år)

• DanM

Tro mig, jag yttrar inte mig utan att vet något. Jag kommer inte uttala mig ang. din fibromyalgi, det måste jag läsa mer om. Du nämner viktnedgång, den har jag redan svarat på. Du skriver att du innan var trött och nu när du tappat är gladare, det tror jag absolut. Det är en effekt av att gå ner i vikt. Vad jag menar är att jag inte tror att det är en hållbart sätt att leva. Äter man en fet kost sätter sig detta förr eller senare i blodkärlen. Vilket leder till ett högt blodtryck. En sak som många som förespråkar alla dessa dieter har gemensamt är att de vart överviktiga (slarvat med maten) och nu gått ner i vikt( håller koll på maten). Det är det som gäller, misstänker jag. Att man strukturerat upp maten. Sedan passar olika sätt att äta olika personer. Ingen fungerar likadant, hade alla gjort det hade det bara funnits en diet. Så det som funkar för en, behöver inte vara sant för en annan.

• mammelie1891
    DanM skrev 2012-05-06 12:44:38 följande:
    Tro mig, jag yttrar inte mig utan att vet något. Jag kommer inte uttala mig ang. din fibromyalgi, det måste jag läsa mer om. Du nämner viktnedgång, den har jag redan svarat på. Du skriver att du innan var trött och nu när du tappat är gladare, det tror jag absolut. Det är en effekt av att gå ner i vikt. Vad jag menar är att jag inte tror att det är en hållbart sätt att leva. Äter man en fet kost sätter sig detta förr eller senare i blodkärlen. Vilket leder till ett högt blodtryck. En sak som många som förespråkar alla dessa dieter har gemensamt är att de vart överviktiga (slarvat med maten) och nu gått ner i vikt( håller koll på maten). Det är det som gäller, misstänker jag. Att man strukturerat upp maten. Sedan passar olika sätt att äta olika personer. Ingen fungerar likadant, hade alla gjort det hade det bara funnits en diet. Så det som funkar för en, behöver inte vara sant för en annan.
    Och vad grundar du detta på: "Äter man en fet kost sätter sig detta förr eller senare i blodkärlen." Ni som inte äter lchf verkar tro att vi som gör det vältrar oss i fett...så är det faktiskt inte! Det är inte farligt att äta fetfisk, fettet på köttet, smör istället för margarin (margarin är förövrigt rena giftet för våra kroppar), ha grädde istället för lättprodukter i maten. Lättprodukterna ökar vårt blodsocker snabbt och sen sjunker det fortare vilket gör att vi då äter mer. Jag äter EXTREMT lite varje dag, min magsäck har blivit väldigt liten eftersom jag ätit mer och mer sällan under min "diet", fettet håller mig mätt så jag behöver inte äta så ofta.
    Jag vet att lchf inte passar alla, det säger jag inte att det gör. Det passar mig och många fler, så avfärda inte det som en snabb lösning, det är det inte! Det finns folk som äter lchf och går UPP i vikt. Jag väntar (har har gjort bra länge) på att någon ska komma med belägg för att vi människor behöver kolhydrater i den utsträckning vi stoppar i oss idag.
  • DanM

Ok, då ska vi se. Att fet kost sätter sig i blodkärlen bygger jag på vad jag läst mig till. Och du har rätt i mycket av vad du säger. Att du äter extremt lite varje dag låter sisådär. Och väldigt många som äter lchf ser det som en ursäkt att äta smörstekt bacon, trycka i sig massa ost och grädde och grejer. Dock har du rätt i att folk äter för mycket kolhydrater. Det är just det jag säger. Här har du ett utdrag på vad kolhydraternas uppgift är: Kolhydrater består av de olika sockerarterna samt kostfibrer av olika slag. Stärkelse en viktig del för människan energitillförsel. Den är uppbyggd av flera glukosmolekyler. Spannmålsprodukter och rotfrukter är rika på stärkelse. Kolhydraternas funktion hos djur och människan. Kolhydrater utgör en viktig energireserv och ingår som byggmaterial i olika vävnader. Överskottet av glukos från födan kan lagras som glykogen och tas lätt i bruk. Blodet innehåller en viss mängd glukos för att förse hjärnan och musklerna med energi.

• M C
    DanM skrev 2012-05-06 12:44:38 följande:

Nej, fettet i blodkärlen är inte samma som djurfettet. Det är olika fett som flera studier visar. Jag vet inte vad de heter, har glömt. Men de finns länkade från kostdoktorns hemsida om man är intresserad.

Det du tror dig veta är framslarvat resultat från 50talet, sedan länge debunkat. Det är bra att veta det om man ska hacka på alla "dieter".
    LCHF är inte en diet på samma sätt som vlcd eller viktväktarna. Jägarkost, GI, LCHF och atkins skiljer sig från de andra på några punkter:
    Kolhydrater är inte bra, speciellt inte i den mängd vi äter idag.
    Fettet är inte så farligt som gemene man tror. 
     Att göra dessa livsval gör viktnedgången mer permanent.     

Tallriksmodellen är ren skit. Den går man inte ner av, tvärtom. Den kanske funkar på en ung man som jobbar med kroppen, men så ser inte ett vanligt jobb ut idag.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • DanM
    M C skrev 2012-05-06 13:02:36 följande:
    Nej, fettet i blodkärlen är inte samma som djurfettet. Det är olika fett som flera studier visar. Jag vet inte vad de heter, har glömt. Men de finns länkade från kostdoktorns hemsida om man är intresserad. Det du tror dig veta är framslarvat resultat från 50talet, sedan länge debunkat. Det är bra att veta det om man ska hacka på alla "dieter". LCHF är inte en diet på samma sätt som vlcd eller viktväktarna. Jägarkost, GI, LCHF och atkins skiljer sig från de andra på några punkter: Kolhydrater är inte bra, speciellt inte i den mängd vi äter idag. Fettet är inte så farligt som gemene man tror.   Att göra dessa livsval gör viktnedgången mer permanent.      Tallriksmodellen är ren skit. Den går man inte ner av, tvärtom. Den kanske funkar på en ung man som jobbar med kroppen, men så ser inte ett vanligt jobb ut idag.   
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.

Jag förstår inte folk som tror att det är nyttigt att trycka i sig fett, det är vad jag säger. Som mammelie1891 säger så är inte fett så farligt som man kan tro. Och som du säger så(tror jag) är att man ska anpassa sin mat efter hur mycket man jobbar med kroppen. Vilken de flesta gör för lite av. Och jag fick det slängt i ansiktet av en lchfare att på dtenåldern åt man inte potatis osv. Nek, man åt inte ost osv heller. Dessutom levde man i regel inte längre än femtio pr. Om du läser om mina inlägg så skriver jag att jag är emot alla dieter där man byter ut vanlig mat och tar ett överdrivet intag av något annat.
  • mammelie1891
    DanM skrev 2012-05-06 13:01:09 följande:
    Ok, då ska vi se. Att fet kost sätter sig i blodkärlen bygger jag på vad jag läst mig till. Och du har rätt i mycket av vad du säger. Att du äter extremt lite varje dag låter sisådär. Och väldigt många som äter lchf ser det som en ursäkt att äta smörstekt bacon, trycka i sig massa ost och grädde och grejer. Dock har du rätt i att folk äter för mycket kolhydrater. Det är just det jag säger. Här har du ett utdrag på vad kolhydraternas uppgift är: Kolhydrater består av de olika sockerarterna samt kostfibrer av olika slag. Stärkelse en viktig del för människan energitillförsel. Den är uppbyggd av flera glukosmolekyler. Spannmålsprodukter och rotfrukter är rika på stärkelse. Kolhydraternas funktion hos djur och människan. Kolhydrater utgör en viktig energireserv och ingår som byggmaterial i olika vävnader. Överskottet av glukos från födan kan lagras som glykogen och tas lätt i bruk. Blodet innehåller en viss mängd glukos för att förse hjärnan och musklerna med energi.
    Men vad tror du att jag äter för fett? Sen 50-talet när man började förespråka en fettsnål diet så har fettman i världen ökat lavinartat! Detta för att man ökar sitt kolhydratintag när man minskar på fettet. Kolhydrater = blodsocker höjande (men det förklarade jag ju i förra inlägget).
    Jag äter inte extremt lite, jag äter små portioner och inte så ofta men ligger ändå på runt 1000 kalorier/dag, altså inte för lite. Av det jag äter står kolhydrater för 10-20 g/dag, protein för 50-60 g och fettet för 100-150g.
    Jag dricker inte grädde, jag badar inte i smör utan får i mig den mängden från maten!

Hjärnan är inte dum, den behöver inte kolhydrater. Jag har energi trots att jag får i mig så lite kolhydrater, vad beror det på? Jo, kroppen hittar alternativ, i mitt fall förbränner kroppen fettet, så får jag energi. Det finns ingen som helt anledning att äta mer än 20-25 g kolhydrater om dagen. Bara man istället äter fett. Om man minskar fettet så blir man bara sur, hungrig och det är därför de flesta inte kan hålla en sådan diet en längre stund, dom börjar äta med kolhydrater för att bli piggare och, WHOPS, så har man gått upp allt och lite till igen.
  • Benjy

Jag har också testat det mesta, men jag tröttnar fort. Nu äter jag frukost, lunch och middag.
    Middag lagar jag alltid enligt recept för fyra personer, och gör det till just fyra portioner. Tar mer grönsaker om jag är sugen på mer efter portionen.

Innan gjorde jag misstaget att jag åt frukost.... Sen kunde jag gå hela dagen och inte äta förrän på kvällen vilket resulterade i ständigt sug och ofta helt fel intag, man var ju dödshungrig. Ibland hoppade jag över mat och åt chips istället... Kunde äta hur mycket som helst på kvällen.

Nu äter jag (för det mesta) var fjärde timme och kanske en frukt där emellan, dricker en del vatten. Jag går ner i vikt, trots att recepten jag lagar efter inte är det minsta "dietinriktade". Jag äter till och med någon kaka ibland och ibland chips. Det funkar ändå.

Svar på tråden "namndieter"