• Svar på tråden Juni-barnen
  • FiaA87

Här är en skåning, träffas oxå gärna! Vissa av er pratar om era bebisar som inte går upp i vikt, min mormor (ja det var ju ett tag sen nu, 33 år!) hon minskade magsäcken på min moster utan att märka det. Emma var alltid nöjd och pigg men gick inte upp ngt nämnvärt. När BVC upptäckte det fick hon börja med ersättning med en gång!! Så hör med BVC om det är sant som de sa på den tiden att magsäcken kan minskas!! Elbin går upp ca 300-350 varje vecka, här har vi grädda i mjölken;)

• MarieG81

Inatt har Ella sovit mellan 11-04 o sen mellan 04.45-07.45. Så skönt! Fler såna nätter tack!!

• PetraK

Bumman79: ja precis så är Elise med, det blir inga långa sovstunder direkt.
    Men hon sover superbra på natten så det är ju skönt :).

• Tesssi
    PetraK skrev 2012-07-30 22:34:16 följande:
    Tessi: ja gör gärna det :)! Jag har en mei tai också, men den är för bred så hon kan inte ha benen utanför den än, sen har jag en till jättelång vävd sak, får väl se om dom kommer till användning.

Idag har hon varit som en blodigel på mej, kan inte somna någon annanstans än i famnen, börjar få lite ångest över att man "skämmer bort" henne med det, jag sitter gärna och myser med henne i flera timmar alltså, men det kanske vore bra om hon kunde somna själv också...det kan hon väl fortfarande men man kanske måste låta henne göra det ibland också... Hur gör ni?
    Jag har inte tänkt ut någon strategi för sånt här utan kör på det som funkar just då. När hon är övertrött måste vi vara i rörelse med henne nära kroppen, eller slänga fram bröstet även om det var en halvtimme sen hon åt.
    Jag kan inte låta henne ligga och gråta/skrika, tar upp henne om det inte funkar att stoppa in nappen igen i princip (om hon är vaken alltså, ibland gnäller hon i sömnen men då kan det räcka med en hand på magen)...

Här är Algot och jag med trikåsjalen. Ser nu att han sitter lite snett... Han gillar inte trikåsjalen längre eftersom han blivit för stor och har svårt att sitta bekvämt.

Här sitter han i den vävda långsjalen som jag fått låna. Lite olika knyttekniker men oj vad vill gillar att sjala! Istort sett det enda sättet han somnar på. Han har ett stort närhetsbehov. Tycker verkligen inte att du ska vara orolig för att du skämmer bort din dotter. Det enda som vi kan ge våra små obegränsat av är ju kärlek och närhet.

Jag tänker som så att om Algot vill ha närhet så ska han få det - även om mina föräldrar tycker att vi skämmer bort honom och att vi borde använda vagnen mer...

Om du inte vill ha sjal kan jag rekommendera de ergonomiska selarna, Boba, Ergobaby eller Manduca.
  • Tesssi
    PetraK skrev 2012-07-31 08:14:59 följande:
    Bumman79: ja precis så är Elise med, det blir inga långa sovstunder direkt.
    Men hon sover superbra på natten så det är ju skönt :).
    Så är det för Algot också. Bär vi honom i sjalen kan han sova hur länge som helst, men lägger vi ner honom vaknar han oftast inom 5 min.
  • LillaGrynet

Känns så hemskt att Ella inte går upp på den mat jag ger henne.. Får känslan att jag är en dålig mamma( fast jag egentligen vet att jag inte är det) eftersom jag var så fast besluten redan innan jag fick henne att jag skulle amma henne 6 mån. Beror nog på att det inte funkade så bra med sonen som jag fick börja ge tillägg och sluta amma helt vid 3,5 mån.. Men känns som jag inte har nåt val snart längre.. Läser ju hur fints era skatter går upp och minns att sonen också gjorde det.. Så där var inte problemet att jag inte hade mat utan att han var så ivrig och glupsk att det skulle gå fort och han ville inte kämpa för maten..

• Lenis21

Lillagrynet- det har varit jättejobbigt att inse att min mat inte räcker till men samtidigt så vill jag ju att mon dotter ska må bra och växa ordentligt. Jag va jätteledsen men att kunna delamma har gjort att jag får mysa med henne på det sättet ändå. Tycker att om du börjar med ersättning, tillåt dig själv att vara ledsen och sörja men ha samtidigt i bakhuvudet att du gjort allt du kan för ditt barn och att du är en jättebra mamma ändå. Har du testat nässprayen syntocinon?? BVC kan skriva ut den, värt att testa.

• PetraK

Tesssi: tack för att du la upp bilderna :). Elise kanske inte sitter så illa ändå. Ska pröva i eftermiddag igen :).
    Jag tycker ju att det är supermysigt att gå/sitta och ha henne i famnen, och det är ju faktiskt som du säger, att närhet och kärlek kan hon få obegränsat av oss, varför ska hon inte få det då, hennes behov av närhet pendlar ju också lite... Jag ska strunta i vad andra tycker och tänker :) (eller vad jag tror att dom tycker och tänker!)
    Om det kan funka att ha henne i sjal vore det toppen eftersom jag är ensam varannan vecka!

• Tesssi
    PetraK skrev 2012-07-31 11:47:36 följande:
    Tesssi: tack för att du la upp bilderna :). Elise kanske inte sitter så illa ändå. Ska pröva i eftermiddag igen :).
    Jag tycker ju att det är supermysigt att gå/sitta och ha henne i famnen, och det är ju faktiskt som du säger, att närhet och kärlek kan hon få obegränsat av oss, varför ska hon inte få det då, hennes behov av närhet pendlar ju också lite... Jag ska strunta i vad andra tycker och tänker :) (eller vad jag tror att dom tycker och tänker!)
    Om det kan funka att ha henne i sjal vore det toppen eftersom jag är ensam varannan vecka!
    Som ja sa, för mig/oss har det varit räddningen... att bära A i sjalen.

Knyter du så att sjalen sitter tight runt dig o Elise så avlastar det bättre o blir mindre svajigt.

Hoppas att det löser sig!
  • Pluttan

LillaGrynet.Du tänker nästan exakt som jag. Jag hade så taskig erfarenhet sedan tidigare också med amningen av sonen (dock 12 år sedan men det sitter i). Had e så liiite mjölk till honom hela tiden. Så fick alltid ge en MASSA ersättning. Jag var också inställ att denna gången att det minsann skulle gå helt utan ersättning. Kände mig som världen sämsta mamma när jag var tvungen att ge det redan på bb. Men pratade med bvc-sköterskan om detta och har fått mycket stöttning att man är inte sämre mamma även om man ge ersättning. Jag har lagt ner lite utan min press och mjölken rinner på rätt bra faktiskt. Ett gott tips till dig är att börja dricka luzern-te, samt mycket vatten. Jag dricker teet morgon middag kväll och ibland senkväll. Det ökar mjölkproduktionen.