Juni-barnen
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
vad skönt att hon verkar piggare, lina!! hoppas att hon håller sig där o att ni får sova gott=)

Torkar sig efter första badet 8 dagar gammal

Tänkte att det kanske var dags att lägga upp min förlossningsberättelse nu J
Hade ju haft en hel del förvärkar som både var smärtsamma och regelbundna vid många olika tillfällen dem sista veckorna av graviditeten, trodde och hoppades att dem hade satt fart på grejorna där nere J tänkte att tappen självklart var mogen och att jag förhoppningsvis redan var öppen x antal cm. I alla fall så var man ju då lite nojjig över att det kanske skulle gå jätte fort när det väl startade tredje barnet och ca 40 min resväg.. Efter att jag haft en väldans massa förvärkar söndagen den 14 juni på bf+2 så ringde jag in till förlossningen på kvällen och bad om att få komma in..
Sagt och gjort, väl på plats så fick jag ligga med CTG i ca 30 min. BM sa att allt över 20 var värkar men att den kunde visa ända upp till 100 och över..
Hade värkar som låg runt 50 med ca 2 min mellanrum, när BM kommer tillbaka så blir jag undersökt.
Låg där och hoppades på att hon skulle säga att jag var öppen flera cm och att vi snart skulle få träffa våran bebis MEN nej då!!! Tappen var så omogen och långt bak så hon inte ens nådde den.. Då kändes allt väldigt hopplöst. Fick frågan om jag ville ta lavemang och sen gå en promenad, tyckte det var värt ett försök då vi ändå hade åkt dit. Men det satte inte fart på några värkar utan dem stannade av istället.. Så efter promenaden tackade jag för mig och ville bara hem och få sova. Sa till mannen i bilen på väg hem att hoppas nu inte det drar igång i natt för nu vill jag bara hem och sova.
Vi kom väl i säng runt 02:30 nån gång, kl 03:30 vaknar jag av att det typ ”bubblar” där nere, ställer mig upp för att gå på toaletten känner att det rinner och hör hur det typ splaschar på golvet.
Tänder lampan och ser bara en massa blod, på golvet och längs mina ben, det fortsätter komma mer och mer blod även stora klumpar med blod. Säger till mannen att vi nog måste ringa ambulansen. Drar undan täcket och ser en enorm fläck med blod i sängen både på lakanet och på mitt täcke. Bägge barnen sov i våran säng och 8-åringens ben var täckta av blod så den stackaren fick vi väcka och skicka in i duschen på en gång L
Ambulansen kom på under 5 min och som tur var bodde min bror här då så barnvakten var redan på plats.
Dem kollade mitt blodtryck, satte dropp och så bar det iväg till Varberg. Sambon sa att vi låg i ca 190 på motorvägen. Började få lite småvärkar i ambulansen på väg ner. Var livrädd att moderkakan hade lossnat och att han dött i magen. Låg bara och önskade att han skulle röra sig men det gjorde han ju självklart inte. Och ambulanssköterskan kollade inte heller.. Men så fort vi kom in på förlossningen så kollade dem hjärtljuden, grät som bara den av lycka!!! Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv inte sambon heller.
Blev inskriven kl 04:00. Kl 05:00 kommer läkaren för att göra både vanligt och vaginalt ultraljud för att kolla vart blödningen kommer ifrån. Hon ser inte riktigt så kateter sätts för att tömma blåsan och utifall ett kejsarsnitt skulle bli aktuellt.. Hon var ändå inte säker på vad det berodde på så då kallar dem in överläkaren. Så även han gör en undersökning och kommer fram till att det antagligen bara var en väldigt kraftig teckensblödning. Får en spruta med nån medicin som ska minska blödningarna, som man brukar bli illamående av så inom loppet av några min kräks jag ner hela mig.
Kl 06:20 är öppen 4cm och cervix utplånad, läkarna är äntligen färdiga med alla undersökningar så då tar BM hinnorna för att dra igång förlossningen.
Kl 06:45 börjar jag andas lustgas, så skönt!!!
Kl 07:25 får jag ny BM och det visar sig vara samma BM som förlöste min första son J
Kl 07:35 känner jag att jag vill börja krysta, jag är då inte helt öppen men BM sa att eftersom jag var omföderska så brukar BM kunna hjälpa till så hon körde in fingrarna och puttade undan dem sista kanterna så att jag till slut var fullt öppen.
Kl 07:50 föds min lilla prins 3480 gram, 51 cm lång och 35 cm huvudomfång.
Sprack inget så behövde inte sys..
Fick varken dricka eller äta något under hela tiden på förlossningen ifall snitt blev aktuellt så den där fikabrickan var verkligen efterlängtad 
Blev väldigt långt, hoppas ni orkade läsa
Lucian Caesar - vilken fin pojke ni fått ;) obehagligt med allt blod .... jag hade nog dött !!! Skönt att allt gick bra ändå.
Va på BVC igår. Dockan va då 5 veckor och 2dagar. Vägde in sig på 4640 g (3415) 55cm (50) lång och huvudmått på 39 (35.5). Delammar fortfarande och bad igår om att få den där nässprayen för att se om det kan hjälpa produktionen något. Naveln var lite röd så ska hålla koll på det så hon inte får en infektion. Annars var allt bara bra. Skönt att dockan växer som hon ska.
När Emilians navel var lite röd och irriterad gav min BVC sköterska mig rådet att smörja med lite vaselin. Det funkade jätte bra, det röda försvann fort.
Lenis: Jag använder nässprayen typ 5 minuter innan amning. Och har använt den i snart fem veckor. Tycker den funkar kanon och mjölkproduktionen har ökat bra. Jag dricker även luzern-te som också ska öka produktionen. Har till och med märkt att lillan ibland lämnar en del av sitt tillägg. Erbjuder henne 100ml efter varje mål. Hoppas det blir så bra för dig med.
Vad är det för nässpray ni pratar om?
Den heter syntocinon. Man ska ta den 5 minuter innan amning för att stimulera utdrivningsreflexen snabbare. Jag fick den utskriven av vår bvc-sköterska.
Hur länge sover era små åt gången?