• Svar på tråden Juni-barnen
  • Lina007
    Dancia skrev 2012-06-22 18:16:46 följande:
    Miniform måste man ge före varje måltid, och effekten är inte så stor. Sempers magdroppar ger man en gång om dagen och fungerar också mycket bättreå om vi kommer behöva ge magdroppar till Minnah så blir det helt klart sempers.

Kanske ska ge det ett försök då, vet nämligen inte om Minifom hjälper något...

Kan man ge dem båda? Både Minifom och Semper eller bör man undvika det och bara använda den ena?

Ursäkta för dumma frågor/funderingar men när det kommer till såna här hjälpmedel är vi helt nybörjare!
    Odin 081202 | Eira 120524 | lina007.blogspot.com
  • IdaElinLivia040611
    Zvartaliljan skrev 2012-06-22 21:31:06 följande:
    Här blev det en midsommar på sjukhuset. Var på läkarbesök igår med Emilio och han hade då bara gtt upp 60g på två veckor så vi fick en sorts ersättning som var jättekaloririk (infantil eller något liknande heter den) som vi skulle ge lite av efter varje amning. Men 10 minuter efter jag åkt ringer de o säger att jag omedelbart ska komma tillbaka med honom för inläggning. Hans hb-svar hade kommit och det låg på 207 vilket tydde på uttorkning. Så vi blev inlagda på barnmottagningen. Men efter några timmar kom provsvaren från labb om hb (de skickade blodproverna vidare dit efterår) och då låg det bara på 104. Så han var inte alls uttorkad, vilket jag hade svårt att tro från början ändå då han är pigg och vaken o amningen fungerar bra förutom massa kräkande. Iaf blev vi kvar tills idag för att ge honom massa extra mat i sond o nu har han sonden här hemma så vi ska försöka få upp hans vikt. Jättetrist att detta förmodligen kommer avsluta amningen eftersom han blir så mätt på sondmatningen så han vill inte suga De tog en matvikt flera gånger på honom o han får i sig 40-50ml var tredje timma på bröstet vilket ju borde vara ok men tydligen är det väl dålig kvalite på min mjölk eller nåt eftersom han inte går upp
    Åh va jobbigt att få tillbaka sonden, men hoppas att han går upp fint nu så att han slipper och ni slipper fler inläggningar. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • IdaElinLivia040611

Hade en hektisk midsommar med flytt av möbler på förmiddagen, resten av eftermiddagen och kvällen spenderades hos mina föräldrar och syskon. Lugnt och mysigt och massor med gos med bebis Glad.

Luca äter otroligt mycket på kvällstid, från kl 17-18 mumsar han på med endast korta sovpauser till kl 22:00 när det är läggdags. Men han vaknar verkligen som en klocka nu vid 0300-03-30 för mat. Hoppas på sömn till 8:00 sen.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • dontworrybehappy

Nu har min lilla här hemma också fått ont i magen :(

Hela natten har han vaknat i omgångar och varit ledsen direkt och när man stryker honom över magen så kommer det ut en massa luft.

Tack för tipsen om Ingefära i maten och semperdroppar i tidigare inlägg. Finns det mer man kan gö?

• MissFörstånd

Tack så mycket! Vi är kvar på bb och amningen börjar funka lite smått. Jag vill helst inte åka hem innan. Han har gått ner lite i vikt men inte 10% än så det är helt lugnt .

• Ensortsmamma

Vår bm sa att de ska ha kudde överallt , ligga med axlarna och uppåt på den. För att de inte ska få platthuvud. Den ska vara fluffig så att man inte kan känns fingrarna emellan. Hon fick känna igenom alla våra kuddar:)

Jobbigt med de som har ont i magen. När börjar de få de? Hampus va en vecka i tors och amningen går lite upp och ner, ibland tar han bröstet som ingenting och ibland så kvittar de vad jag gör så tar han de inte. Sen kan han ha sugit på bröstet så får han komma upp och rapa, och sen fattar han inte igen? Jag förstår verkligen inte, han veeet ju hur man gör. Och mjölk finns de , herregud!

• Ensortsmamma

Ni som använder er av ersättning vilken har ni? Vi har baby semp 1 på tetra, men som nu när vi ska iväg idag så måste vi ju ha tillgång till en mikro för att få de 37 grader, hur gör ni andra?

• Lina007
    Ensortsmamma skrev 2012-06-23 11:45:16 följande:
    Ni som använder er av ersättning vilken har ni? Vi har baby semp 1 på tetra, men som nu när vi ska iväg idag så måste vi ju ha tillgång till en mikro för att få de 37 grader, hur gör ni andra?

Vi använder NAN Pro 1 nu för att underlätta Eiras magont. Om/när vi ska bort så har vi antingen en doseringsburk som tar upp emot tre måltider (en sån man vrider locket till varje lucka och bara häller i flaskan), alt så tar vi med oss en hel påse om vi ska vara borta en längre stund. Sen så har vi vatten i en termos (och kallvatten i en vanlig 50 cl-flaska) om vi vet att det kommer finnas dåligt med det.
    Odin 081202 | Eira 120524 | lina007.blogspot.com
Svar på tråden Juni-barnen