• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 11:00:40 följande:
    Jag varken gillar/ogillar när någon säger att det Muhammed saw sa var lögn. Var och en får ha sin åsikt. 

Jag läser koranen på sitt originala språk och ja "ni" förnekar sanningen dvs kuffar dvs icke-troende dvs icke-muslimer. Jämför det med "Det Muhammed sa är lögn", var finner du respektlösheten? 
    Om det jag säger är att förneka sanningen så är det ju samma sak som att jag ljuger.
  • Toboas
    Digestive skrev 2012-06-14 15:43:41 följande:
    1) Utan den översta meningen så hade ingen överhuvudtaget kunnat förstå vilka det berör. Utan den översta meningen så kunde det lika gärna ha stått ett inledande "- Hörru!" med eftersläpande fylleyra.

Som om respekt på något vis vore omöjligt att ge någon som förnekar sanning. Som om man behöver gilla någon för kunna visa denna respekt.

2) Åter igen ser jag det här fantastiska fenomenet: människor som ställer sig emot islam, för att religionen skulle gå emot deras idé om sunda värderingar, visar sig aktivt försöka dementera muslimers tolkningar av Koranen när den kommer överens med deras idé om sunda värderingar.

3) Inte lätt när man vaknar varje morgon och behöver någonting att bli sur över, eller vad som nu kan motivera sådant här. Ni symboliserar verkligen, eller nej, nej, ni personifierar (!!) verkligen en humanistisk utveckling.
    1) Det skulle kunna stå "Ni som tror på andra gudar" eller "Ni som inte funnit tron" eller "Ni som inte är muslimer".

2) De flesta av oss vänder oss nog mest emot cherry-picking när det gäller vad koranen säger.

3) Du ska inte försöka tolka allt du läser eftersom du uppenbarligen hamnar fel så lätt.
  • Digestive
    Toboas skrev 2012-06-14 19:42:20 följande:
    1) Det skulle kunna stå "Ni som tror på andra gudar" eller "Ni som inte funnit tron" eller "Ni som inte är muslimer".

2) De flesta av oss vänder oss nog mest emot cherry-picking när det gäller vad koranen säger.

3) Du ska inte försöka tolka allt du läser eftersom du uppenbarligen hamnar fel så lätt.
    1.) Same, same but different.

2.) Du förstår verkligen inte att den här "cherry-picking":en går gängse med dina egna önskemål om tolerans och vad du själv anser dig stå för. Istället för att stimulera sådan tolerans, där den i högsta grad kan behövas, så försöker du istället aktivt dementera möjligheten till den.

3.) Ok. 
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-14 16:54:15 följande:
    Men vaaaaad?

Talk to me.
    Det hör ju enbart till en god sak att vederbörande muslimer tolkar som de gör - varför jag hellre ser att saken uppmuntras och lyfts upp så att det når offentlig yta, snarare än att tolkningen diskvalificeras utav utomstående (i ett ämne som tro och när den som tror har uttryckt inget mindre än sin specifika tro).

Tolkningsutrymmet för goda tankar ska sträcka sig kors och tvärs över hela universum. Blir en apelsin till ett päron och slutligen till en helikopter i andras ögon eller om ett gott ord lyft fram medan spaltmeter av ont ignoreras - så har det helt enkelt ingen betydelse.

Jag har själv fört massiv kritik som berör religion och vet allt om att sådant här lätt kan gå förbi en, då man helt enkelt befinner sig i ett kritiskt tanketillstånd jämte det man kritiserar.

Har jag missat någonting så säg gärna till. Har en fantastisk huvudvärk idag som verkligen stör mitt fokus.

• J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 20:33:29 följande:
    Det hör ju enbart till en god sak att vederbörande muslimer tolkar som de gör - varför jag hellre ser att saken uppmuntras och lyfts upp så att det når offentlig yta, snarare än att tolkningen diskvalificeras utav utomstående (i ett ämne som tro och när den som tror har uttryckt inget mindre än sin specifika tro).

Tolkningsutrymmet för goda tankar ska sträcka sig kors och tvärs över hela universum. Blir en apelsin till ett päron och slutligen till en helikopter i andras ögon eller om ett gott ord lyft fram medan spaltmeter av ont ignoreras - så har det helt enkelt ingen betydelse.

Jag har själv fört massiv kritik som berör religion och vet allt om att sådant här lätt kan gå förbi en, då man helt enkelt befinner sig i ett kritiskt tanketillstånd jämte det man kritiserar.

Har jag missat någonting så säg gärna till. Har en fantastisk huvudvärk idag som verkligen stör mitt fokus.

Håller absolut inte med, enligt det resomanget uppmuntrar du godtycklighet. Det hela är ytterst enkelt- skall hänsyn tas till kontexten i vissa fall så skall den tas i samtliga fall, inte endast då det gynnar muslimens aktuella poäng.
    Vidare har muslimer inget som helst tolkningsföreträde att läsa koranverser, det går bra för alla som är läskunniga (vilket inte helt utan ironi utesluter en hel del muslimer för att inte tala om the one and only Mohammed) ;)

Äh tror du fattar vad jag menar, ganska exakt.

Jobbigt med huvudvärk, samma här faktiskt.      
    Jeddan
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-14 20:37:27 följande:
    Håller absolut inte med, enligt det resomanget uppmuntrar du godtycklighet. Det hela är ytterst enkelt- skall hänsyn tas till kontexten i vissa fall så skall den tas i samtliga fall, inte endast då det gynnar muslimens aktuella poäng.
    Vidare har muslimer inget som helst tolkningsföreträde att läsa koranverser, det går bra för alla som är läskunniga (vilket inte helt utan ironi utesluter en hel del muslimer för att inte tala om the one and only Mohammed) ;)

Äh tror du fattar vad jag menar, ganska exakt.

Jobbigt med huvudvärk, samma här faktiskt.      
    Nej, jag uppmuntrar utveckling åt ett håll som gynnar mänskligheten. Hehe, som om godtycklighet och religion inte skulle gå hand i hand. Flört Aja, mer allvarligt talat, det handlar om att skapa en god utveckling och i förhållande till det så ter sig väldigt mycket trivialt - och om saker inte får tolkas godtyckligt (helt enkelt fritt) så kan inte utveckling ske.

Angående analfabetism så finns det inget och har aldrig funnits något problem med att hantera religion med en rakt igenom shamansk inställning. Problemet ligger snarare när den inställningen mer eller mindre förbjuds eller hålls tillbaka (då även det håller tillbaka utvecklingen - för såväl analfabeter som läskunniga).

Ja, alltså vädret skiftar fram och till baka i tryck så att man får fnatt. Iallafall här gör vädret det.
  • oOHalalOo
    Digestive skrev 2012-06-14 00:28:39 följande:
    Javisst. Att under 3 dagar fälla fler bomber än vad som föll under hela kuwaitkriget över en stad som Bagdad samt föra en krigföring som dödade civila till den grad att 8/10 av dödsantalet var civila - maskeras utan problem som blott militära operationer.

Ja, och det är den typen av statistik som en del helt verkar bortse från - av någon anledning.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-06-14 06:07:22 följande:
    Enligt samma sura så kommer vi aldrig att dyrka din gud heller.

[109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!
    [109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.
    [109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.
    [109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,
    [109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.
    [109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"
    Troligtvis beror det på att Han är Allvetande och Han vet vilka som aldrig kommer att tro.

Men poängen med suran är att alla får ha sin tro, dvs ingen kan tvingas eller tvångskonvereras till Islam, vilket en del på FL påstår är fallet.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-14 14:05:12 följande:
    Det står att man ska respektera alla och vara tolerant. Det står även att man ska döda "förnekarna av sanningen" Det sista förtar det första.

Jo som enskild person är det ju svårt att göra något åt det.

Både ja och nej. Statistiken gällde terrordåd i Väst och inte i Mellanöstern.

Men även om man kikar på Mellanöstern så är det jo alla inbördes stridigheter som toppar den tråkiga dödsstatistiken. Dock har USA många civila liv på sitt samvete i många konflikter.

Intressant länk!

Dock talar vi ju om islamistiskta dåd och inte attacker utförda i en stats namn. Förutom i vissa undantag så har ju islamistiska terrordåd fördömts av många arabiska stater. 
    Läs versen i sitt sammanhang och vilka förnekare det är som det handlar om.

Just det. Terrordåd som utförs av väst i resten av världen räknas inte som terrorism, även om konsekvensen är precis densamma. Oskyldiga dödas, deras levebröd förstörs, de får inte mediciner osv. Det är inget annat än att terrorisera folk, men då kallas det inte för terrorism och försvinner helt bort från statistiken. Kvar står då muslimerna och Islam-hatarna hakar snabbt på med att 'endast muslimer är terrorister'.

Han har mycket intressant att säga, men jag undrar hur många som verkligen reflekterar över det som han har att säga?
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 21:21:41 följande:
    Nej, jag uppmuntrar utveckling åt ett håll som gynnar mänskligheten.
    I see, den agendan är ju jättefin och jag tycker verkligen det. Men jag troooor du giver våra älskade fundisar för mycket cred där :)
    Hehe, som om godtycklighet och religion inte skulle gå hand i hand. Flört 
    Ah, touché. Så sant Solig Fan ibland är du rätt på.
    Aja, mer allvarligt talat, det handlar om att skapa en god utveckling och i förhållande till det så ter sig väldigt mycket trivialt - och om saker inte får tolkas godtyckligt (helt enkelt fritt) så kan inte utveckling ske.

Angående analfabetism så finns det inget och har aldrig funnits något problem med att hantera religion med en rakt igenom shamansk inställning. Problemet ligger snarare när den inställningen mer eller mindre förbjuds eller hålls tillbaka (då även det håller tillbaka utvecklingen - för såväl analfabeter som läskunniga).

Ja, alltså vädret skiftar fram och till baka i tryck så att man får fnatt. Iallafall här gör vädret det.
    Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet.

Men jag ska inte snacka alltför mycket scheisse här, jag uppskattar helt klart tanken bakom detta, även om jag tvivlar på dess effekt så att säga.

Yes, min skalle har varit i bitar i snart två veckor på grund av det urkajkade vädret, så I feel you, det är inte rååligt. Undrar hur gud tänkte här.     
    Jeddan
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?