• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • oOHalalOo
    Digestive skrev 2012-06-14 17:03:53 följande:
    Du och oOHalalOo ska ha all heder för det ni står för här och det ska ingenting annat än lysas upp och hyllas!

Ni behöver verkligen inte bry er om en uppenbarligen arg och förvirrad pöbel som inte klarar av att förstå sådana enkla saker - kom ihåg att långt många fler läser det som ni skriver än de som yttrar sig.

Respekt åt er och respekt för det ni står för här och som har hämtats direkt ur er tro!
    Tack för dina goda ord, de värmer.

Dina inlägg är också intressanta att läsa och pöbeln blir ofta irriterad på dig för du är saklig och lugn. De har något att lära där, men famlar runt i blindo.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-06-14 19:39:18 följande:
    Om det jag säger är att förneka sanningen så är det ju samma sak som att jag ljuger.
    Hur tänker du då?

Att förneka sanningen är att säga 'det där är inte sant!' alltså inte samma sak som en lögn. Är det en lögn så säger du 'det där är sant!' men du ljuger för du menar det inte.
  • J   a   d   e   d
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:32:52 följande:
    De har något att lära där, men famlar runt i blindo.

Ja vi är så sjukt hysteriska
    Men inshallah ska vi den hemska pöbeln finna ljuset och Allan snart.

Får vi kalla er muslimer för pöbel också eller blir ni "kränkta" då? Cool 
    Jeddan
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-14 21:30:54 följande:
    I see, den agendan är ju jättefin och jag tycker verkligen det. Men jag troooor du giver våra älskade fundisar för mycket cred där :)
    Ah, touché. Så sant Solig Fan ibland är du rätt på.
    Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet.

Men jag ska inte snacka alltför mycket scheisse här, jag uppskattar helt klart tanken bakom detta, även om jag tvivlar på dess effekt så att säga.

Yes, min skalle har varit i bitar i snart två veckor på grund av det urkajkade vädret, så I feel you, det är inte rååligt. Undrar hur gud tänkte här.     
    Jag ser det som många bäckar små. Om kriteriet för att få creds vore att presentera perfektion eller en komplett helhet av godhet så vore det omänskliga kriterier.

"Ah, touché. Så sant Solig Fan ibland är du rätt på."

Ah, man får inte heller glömma att dessa texter uppstod under tidsperioder där människan hade ett lika utvecklat språk för att hantera det "oförklarliga" på som vi idag har inom exempelvis matematiken. Vi pratar om högst esoteriska verk som kan tolkas i väldigt många lager beroende på förkunskapen. Man kan även fråga sig om så kallade efterkonstruktioner faktiskt inte ger texterna i sig ytterligare meningsfullhet - för texterna bidrog ändå till tankarna som gjorde efterkonstruktionen möjlig (om då efterkonstruktionen hade med texten i sig att göra och inte hörrör till att anpassa dem efter ny exempelvis forskningsrön på andra håll).

"Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet."

Precis, därför anser jag att de som helt enkelt har råd med utrymme för godtycklighet bör dela med sig av ett sådant utrymme snarare än att attackera offren för ett litet utrymme. Bjuda upp dem till dans om så vill och samtidigt erbjuda ett stabilt fotfäste genom sin egen välvilja (lite som att här får du resonera som du vill och sedimenteras inte fast i epiteteter). Effekten kommer aldrig att uppstå lika fort som att helt enkelt bomba fram exempelvis demokrati - men vår historiskt bestående samt stabila utveckling har faktiskt stimulerats fram på det här viset (vi svarar helt enkelt mer positivt på stimulans och mer negativt på attack). Jag formulerar mig inget vidare här men jag hoppas att du får ut vad jag menar.

Ja, det har mer eller mindre varit det samma för mig under de senaste veckorna. Vilket som så får Han gärna bestämma sig, hehe. 
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:34:47 följande:
    Hur tänker du då?

Att förneka sanningen är att säga 'det där är inte sant!' alltså inte samma sak som en lögn. Är det en lögn så säger du 'det där är sant!' men du ljuger för du menar det inte.
    Ja, det beror på hur mycket man lägger i personens förkunskaper - jag tycker "förneka" hänger ihop med att man har kunskap om hur det ligger till men ljuger om det men så behöver det inte alltid vara. Men det är ju i så fall korrekt för mig att tilltala alla religiösa med "Ni som förnekar sanningen" eftersom det är lika korrekt utifrån min ståndpunkt.
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 22:41:29 följande:
    Jag ser det som många bäckar små. Om kriteriet för att få creds vore att presentera perfektion eller en komplett helhet av godhet så vore det omänskliga kriterier.

"Ah, touché. Så sant Solig Fan ibland är du rätt på."

Ah, man får inte heller glömma att dessa texter uppstod under tidsperioder där människan hade ett lika utvecklat språk för att hantera det "oförklarliga" på som vi idag har inom exempelvis matematiken. Vi pratar om högst esoteriska verk som kan tolkas i väldigt många lager beroende på förkunskapen. Man kan även fråga sig om så kallade efterkonstruktioner faktiskt inte ger texterna i sig ytterligare meningsfullhet - för texterna bidrog ändå till tankarna som gjorde efterkonstruktionen möjlig (om då efterkonstruktionen hade med texten i sig att göra och inte hörrör till att anpassa dem efter ny exempelvis forskningsrön på andra håll).

"Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet."

Precis, därför anser jag att de som helt enkelt har råd med utrymme för godtycklighet bör dela med sig av ett sådant utrymme snarare än att attackera offren för ett litet utrymme. Bjuda upp dem till dans om så vill och samtidigt erbjuda ett stabilt fotfäste genom sin egen välvilja (lite som att här får du resonera som du vill och sedimenteras inte fast i epiteteter). Effekten kommer aldrig att uppstå lika fort som att helt enkelt bomba fram exempelvis demokrati - men vår historiskt bestående samt stabila utveckling har faktiskt stimulerats fram på det här viset (vi svarar helt enkelt mer positivt på stimulans och mer negativt på attack). Jag formulerar mig inget vidare här men jag hoppas att du får ut vad jag menar.

Ja, det har mer eller mindre varit det samma för mig under de senaste veckorna. Vilket som så får Han gärna bestämma sig, hehe. 
    Jag älskar verkligen din förmåga att flumma iväg i ordfekalier, Digestive. Inte många har denna gåva, och jag menar det verkligen straight from the heart. Kyss
    Men jag förstår iallafall din tankegång nu, och trots att jag inte direkt gillar den eller skulle välja den själv så ger jag den en tumme upp för gott mod.

Idag är det tydligen ingen huvudvärd här, inte än, GOD BLESS!    
    Jeddan
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-14 15:43:41 följande:
    Utan den översta meningen så hade ingen överhuvudtaget kunnat förstå vilka det berör. Utan den översta meningen så kunde det lika gärna ha stått ett inledande "- Hörru!" med eftersläpande fylleyra.

Som om respekt på något vis vore omöjligt att ge någon som förnekar sanning. Som om man behöver gilla någon för kunna visa denna respekt.

Åter igen ser jag det här fantastiska fenomenet: människor som ställer sig emot islam, för att religionen skulle gå emot deras idé om sunda värderingar, visar sig aktivt försöka dementera muslimers tolkningar av Koranen när den kommer överens med deras idé om sunda värderingar. Inte lätt när man vaknar varje morgon och behöver någonting att bli sur över, eller vad som nu kan motivera sådant här. Ni symboliserar verkligen, eller nej, nej, ni personifierar (!!) verkligen en humanistisk utveckling.
    Men!

Att en religiös doktrin eller en tolkning av en sådan bitvis överlappar med min världsbild (vilket ofta händer) är väl inte konstigt, men det gör inte grundkonceptet bakom (en allsmäktig och personlig gud) sant för det.

Det handlar om epistemisk metodik. Är månen den närmsta himlakroppen för att man har mätt det och till och med varit där och bekräftat det? Eller är den närmast för att gud säger så?

Man kan vara överens, men av helt olika anledningar.

Säg att 99.99% av det jag tror på och det som islam står för är det samma, men att den 0.01% är "Du ska i vissa lägen döda icke-troende" (som ett exempel) så har jag alla anledning att vara kritiskt till hela doktrinen även om vi är överens om mycket annat.

Jag förstår inte varför du är så pro-islam och varför du verkar bry dig så fruktansvärt lite om vad andra människor råkar ut för i dess namn. Är det för att du klarat dig undan alla dess verkningar i den fjällhöga nordens mellanmjölksrike? Varför denna stora ovilja att behandla religion som man behandlar andra ämnen, tex politik eller biologi?

Jag känner oset från din läktarkorv...

• J   a   d   e   d
    Trekk skrev 2012-06-15 10:44:51 följande:
    Jag förstår inte varför du är så pro-islam och varför du verkar bry dig så fruktansvärt lite om vad andra människor råkar ut för i dess namn. Är det för att du klarat dig undan alla dess verkningar i den fjällhöga nordens mellanmjölksrike? Varför denna stora ovilja att behandla religion som man behandlar andra ämnen, tex politik eller biologi?

Jag känner oset från din läktarkorv...

Puss.

Jeddan
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:30:12 följande:
    Läs versen i sitt sammanhang och vilka förnekare det är som det handlar om.

Just det. Terrordåd som utförs av väst i resten av världen räknas inte som terrorism, även om konsekvensen är precis densamma. Oskyldiga dödas, deras levebröd förstörs, de får inte mediciner osv. Det är inget annat än att terrorisera folk, men då kallas det inte för terrorism och försvinner helt bort från statistiken. Kvar står då muslimerna och Islam-hatarna hakar snabbt på med att 'endast muslimer är terrorister'.

Han har mycket intressant att säga, men jag undrar hur många som verkligen reflekterar över det som han har att säga?
    Menar du att den versen inte gäller längre med andra ord? Att evigheten så att säga gått ur Allahs eviga lagar?

Jaha du försöker med det kortet du? Som om det på något vis skulle fria islamistisk terror från alla skuld.
    Som om 9/11 attacken och den i London nu helt plötsligt är legitim.

Dessutom är inte USA där i religionens namn utan för att säkra "sin" olja medelst stöld samt random världspoliserande och för att skydda sin vasallstat Israel.

Dock vill jag gärna att du tar upp den muslimska terrorn i själva mellanöstern/islamistiska länder. Den som plågar Egypten, Syrien, Jordanien, Irak (främst norra) Iran, östra Turkiet, Israel, Palestina samt Afghanistan,Pakistan och Indonesien bara för att nämna några.

Och innan du skyller på väst bör du ha i åtanke att dessa krig i mellanöstern har rasat i tusentals år! Det har ALLLTID varit krig i mellanöstern sen långt innan Moses tid.

Här är en lista på några av de modernare konflikterna

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_conflicts_in_the_Middle_East

Här i Nordafrika

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_conflicts_in_North_Africa

Så jag skulle vara väldigt försiktig med min kritik då större delen av kriget rasat många tusen år innan USA ens fanns.

Men för sakens skull ska jag nämna att jag sedan gammalt är väldigt anit amerikansk utrikes"politik" och att de har extremt mycket oskyldigt blod på sina händer. Kriget mot/invasionen av Irak tex.

Men blanda inte ihop krig mellan stater med mördandet av läkare utan gränser för brända Koraner och Mohammedbilder som är något helt annat. 
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:23:17 följande:
    Ja, och det är den typen av statistik som en del helt verkar bortse från - av någon anledning.

Säg en av oss som tycker att USA gjorde rätt. Säg en.

Du förstår, två fel gör inte ett rätt. Det är precis lika illa att kriga för att man vill ha mer pengar eller makt (jag har kritiserat US så många gånger förut, men det blir aldrig några diskussioner kring det, go figure.)
    .   
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?