• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 11:00:40 följande:
    Jag varken gillar/ogillar när någon säger att det Muhammed saw sa var lögn. Var och en får ha sin åsikt. 

Jag läser koranen på sitt originala språk och ja "ni" förnekar sanningen dvs kuffar dvs icke-troende dvs icke-muslimer. Jämför det med "Det Muhammed sa är lögn", var finner du respektlösheten? 
    Du/Koranen/Mohammed påstår ju att alla andra är falska vilseledda/vilseledande lögnare som bara far med osanning.

Hela Koranen är som en lång förolämpning av mig och allt som jag står för. 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:19:32 följande:
    Jag blir inte kränkt av att alla inte håller med mig eller tror på det jag tror. Jag tror på det som står i Koranen att 'du har din tro och jag har min' och att vi kan leva tillsammans i fred. Men om man med avsikt kränker andra, sårar andra så tror inte jag det leder till fred. Man måste använda intellektet för att kunna leva i fred.

Så nu är jag färdig med detta kapitel.
    Det låter ju rimligt och sunt, kan jag hålla med dig i faktiskt.

Okies 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:53:02 följande:
    Jag har inte bestämt något, jag framför min åsikt till dig, dvs vad jag tycker. Det måste du väl kunna skilja på?

Du läser din läxa dåligt. Det står i Koranen att man ska respektera och visa alla vänlighet. Det inkluderar icke-muslimer.

Jag vet inte vad man ska göra, som enskild person känns det rätt svårt att kunna göra så mycket.

Men när vi talar om terrorism så är det väl också egentligen så att det som länder gör mot andra länder och deras innevånare inte klassas som terrorism och därför kommer deras terrorism inte heller med i statistiken? Är det inte lite så?

Jag tänker på t.ex. det som tysken Jurgen Todenhofer har sagt/skrivit:
    ''Over the past 200 years no Muslim state has ever attacked the West. The European superpowers and the United States have always been the aggressors and not those under attack. ''
    från informationclearinghouse. ich.

Så bortser man från den terrorismen så kan man ju säkert få det till att 100 % av terrorhandlingar utförs av muslimer.
    Det står att man ska respektera alla och vara tolerant. Det står även att man ska döda "förnekarna av sanningen" Det sista förtar det första.

Jo som enskild person är det ju svårt att göra något åt det.

Både ja och nej. Statistiken gällde terrordåd i Väst och inte i Mellanöstern.

Men även om man kikar på Mellanöstern så är det jo alla inbördes stridigheter som toppar den tråkiga dödsstatistiken. Dock har USA många civila liv på sitt samvete i många konflikter.

Intressant länk!

Dock talar vi ju om islamistiskta dåd och inte attacker utförda i en stats namn. Förutom i vissa undantag så har ju islamistiska terrordåd fördömts av många arabiska stater. 
  • M C

Jag kan tycka att det vore bättre att ha en lag som inte gick att tolka så att man kan slå sina fruar och döttrar ostraffat.
    Om boken man följer visar minsta tendens till att vara luddig och lämnar utrymme för att tolka på fel sätt, då skulle jag ändra.

Men hey, thats me. Medmänsklighet är inte för alla.   

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Digestive
    Toboas skrev 2012-06-14 09:57:27 följande:
    [109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!
    [109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.
    [109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.
    [109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,
    [109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.
    [109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"

Utgår man ifrån 109:6 så får man lätt känslan av att det handlar om ömsesidig respekt. Läser man den tillsammans med 109:1 så står det ju klart och tydligt att "vi" förnekar sanningen. Visst får vi fortsätta att göra det men du gillar väl inte ifall människor talar om för dig att allt Muhammed sa var lögn, eller hur? Det är samma nivå på respekten som du hittar i 1.

Läs den första meningen en gång till. Den säger ju klart och tydligt att vi som inte tror förnekar sanningen. Det är det rakt motsatta mot att bara bryta loss den sista raden. 
    Utan den översta meningen så hade ingen överhuvudtaget kunnat förstå vilka det berör. Utan den översta meningen så kunde det lika gärna ha stått ett inledande "- Hörru!" med eftersläpande fylleyra.

Som om respekt på något vis vore omöjligt att ge någon som förnekar sanning. Som om man behöver gilla någon för kunna visa denna respekt.

Åter igen ser jag det här fantastiska fenomenet: människor som ställer sig emot islam, för att religionen skulle gå emot deras idé om sunda värderingar, visar sig aktivt försöka dementera muslimers tolkningar av Koranen när den kommer överens med deras idé om sunda värderingar. Inte lätt när man vaknar varje morgon och behöver någonting att bli sur över, eller vad som nu kan motivera sådant här. Ni symboliserar verkligen, eller nej, nej, ni personifierar (!!) verkligen en humanistisk utveckling.
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-14 09:38:25 följande:
    Hahaha, du tar den rakt ur kontexten själv och försöker få någon att köpa din tolkning därmed? Wow.

Ja det är klart det låter mysigare att låta var och en ha sin tro, låter dock lite sämre när man tar del av sammanhanget som gör gällande att det kanske inte var helt förbehållslöst det här med att låta var och en ha ha sin tro.
    Självmålet personifierat hörru. Drömmer
    Inte du också.
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 16:50:42 följande:
    Inte du också.
    Men vaaaaad?

Talk to me.
    Jeddan
  • Digestive
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 08:52:05 följande:
    Toboas var så snäll att citera ett helt kapitel som motsäger ditt påstående, läs den sista versen:

[109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!
    Du och oOHalalOo ska ha all heder för det ni står för här och det ska ingenting annat än lysas upp och hyllas!

Ni behöver verkligen inte bry er om en uppenbarligen arg och förvirrad pöbel som inte klarar av att förstå sådana enkla saker - kom ihåg att långt många fler läser det som ni skriver än de som yttrar sig.

Respekt åt er och respekt för det ni står för här och som har hämtats direkt ur er tro!
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 17:03:53 följande:
    Du och oOHalalOo ska ha all heder för det ni står för här och det ska ingenting annat än lysas upp och hyllas!

Ni behöver verkligen inte bry er om en uppenbarligen arg och förvirrad pöbel som inte klarar av att förstå sådana enkla saker - kom ihåg att långt många fler läser det som ni skriver än de som yttrar sig.

Respekt åt er och respekt för det ni står för här och som har hämtats direkt ur er tro!
    Jävlar vilket bra inlägg! Två tuttar upp.
    Jeddan
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?