• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-12 23:50:03 följande:
    Jag älskar flum. Det finns nog inget vettigare som en människa kan hålla på med.
    För första gången någonsin håller jag med fullt ut. Fy fan vad bra.
    Jeddan
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-12 23:50:03 följande:
    ..och när vi dör så kommer vår livslånga samt unika informationssignatur att graveras in i utkanterna av universum varifrån verkligheten projiceras ut i vårt holografiska universum - mission completed, massage was received and [insert what ever you want] give thanks for your cooperation. =)

"- No need to beam me up, Scotty." XD

Jag älskar flum. Det finns nog inget vettigare som en människa kan hålla på med.
    Skål till detta för bövelen! Skål
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-12 21:23:55 följande:
    7 miljarder är vi, du kan inte gå och bli kränkt över att alla inte alltid håller med dig i allt.

Du får givetvis säga vad du vill.

Men du framför mycken kverulans ur ett offerperspektiv när jag inte alls riktar in mig på enskilda muslimer utan på islams doktriner.

Grejen är bara att det lätt blir till en pajkastning av ömsesidigt upplevda oförrätter.
    Jag blir inte kränkt av att alla inte håller med mig eller tror på det jag tror. Jag tror på det som står i Koranen att 'du har din tro och jag har min' och att vi kan leva tillsammans i fred. Men om man med avsikt kränker andra, sårar andra så tror inte jag det leder till fred. Man måste använda intellektet för att kunna leva i fred.

Så nu är jag färdig med detta kapitel.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-12 21:37:43 följande:
    Så jag får alltså bara kalla honom det av alla hans namn som DU har bestämt är halal för en kafir att säga? Dessutom får jag inte använda något swt? Fine, Allah it is utan något swt efter. Eller är det bara gud jag får säga? Månne Gud med stort G?

Då jag är mer flexibel än din deitets krav på non-stop praise och respekt tänker jag kalla honom det du låter mig kalla honom. Alla namn funkar för mig så välj ett epitet åt mig :)

Om islam lär ut respekt, varför ska man då inte respektera icke-troendes rätt att vara icke-troende?

Åter igen, bara för att man gjort ett val eller har en åsikt betyder det inte att det är något som i sig måste respekteras eller beundras.

Fritzl valde att fängsla och våldta sin dotter i 24 år, jag har ingen respekt för det valet.

Vissa väljer att skräpa ner i naturen eller plåga djur, jag respekterar inte det valet, varför skulle jag?

Vssa slår sina fruar och barn, jag ser ingen anledning att respektera det bara för att.

Vissa tror att världen skapades av termiters avföring, jag behöver inte anse att den positionen är relevant för något riktigt.

Jag tar av mig hatten i kyrkan, jag tvättar händerna och renar mig innan jag går in i tempel och moskeer och tvingar ingen muslimsk kvinna att ta min hand mot sin vilja.

Men jag behöver inte hålla med och jag har all rätt i världen att i rätt forum (som detta) diskutera det hela.

Statistiken gäller de senaste 10 årens terrordåd i väst. Även om man tar bort elfte septemberattacken ur statistiken då många gick åt på en gång så är det ändå 91% av resterande terrorism som har utförts av islamister. Listan över terrordåd som stoppats, som extremisterna som försökte halshugga Gyllandspostens personal är också diger.

Jo 1% är som du nämner förmycket då den ju helst ska ligga på en nivå som är den samma som alla andras och helst lägre vilket ju vore positivt, som buddhisterna och jainisterna tex.

Men 97% Är en siffra som är ytterst beklaglig och för stor för att ignoreras.

Vad anser du som muslim att man kan/bör göra åt detta problem? Jag antar att du vill att dessa 97% blir 0% så att
    islams image förbättras?
    Jag har inte bestämt något, jag framför min åsikt till dig, dvs vad jag tycker. Det måste du väl kunna skilja på?

Du läser din läxa dåligt. Det står i Koranen att man ska respektera och visa alla vänlighet. Det inkluderar icke-muslimer.

Jag vet inte vad man ska göra, som enskild person känns det rätt svårt att kunna göra så mycket.

Men när vi talar om terrorism så är det väl också egentligen så att det som länder gör mot andra länder och deras innevånare inte klassas som terrorism och därför kommer deras terrorism inte heller med i statistiken? Är det inte lite så?

Jag tänker på t.ex. det som tysken Jurgen Todenhofer har sagt/skrivit:
    ''Over the past 200 years no Muslim state has ever attacked the West. The European superpowers and the United States have always been the aggressors and not those under attack. ''
    från informationclearinghouse. ich.

Så bortser man från den terrorismen så kan man ju säkert få det till att 100 % av terrorhandlingar utförs av muslimer.
  • Digestive
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:53:02 följande:
    Jag har inte bestämt något, jag framför min åsikt till dig, dvs vad jag tycker. Det måste du väl kunna skilja på?

Du läser din läxa dåligt. Det står i Koranen att man ska respektera och visa alla vänlighet. Det inkluderar icke-muslimer.

Jag vet inte vad man ska göra, som enskild person känns det rätt svårt att kunna göra så mycket.

Men när vi talar om terrorism så är det väl också egentligen så att det som länder gör mot andra länder och deras innevånare inte klassas som terrorism och därför kommer deras terrorism inte heller med i statistiken? Är det inte lite så?

Jag tänker på t.ex. det som tysken Jurgen Todenhofer har sagt/skrivit:
    ''Over the past 200 years no Muslim state has ever attacked the West. The European superpowers and the United States have always been the aggressors and not those under attack. ''
    från informationclearinghouse. ich.

Så bortser man från den terrorismen så kan man ju säkert få det till att 100 % av terrorhandlingar utförs av muslimer.
    Javisst. Att under 3 dagar fälla fler bomber än vad som föll under hela kuwaitkriget över en stad som Bagdad samt föra en krigföring som dödade civila till den grad att 8/10 av dödsantalet var civila - maskeras utan problem som blott militära operationer.

• Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:19:32 följande:
    Jag blir inte kränkt av att alla inte håller med mig eller tror på det jag tror. Jag tror på det som står i Koranen att 'du har din tro och jag har min' och att vi kan leva tillsammans i fred. Men om man med avsikt kränker andra, sårar andra så tror inte jag det leder till fred. Man måste använda intellektet för att kunna leva i fred.

Så nu är jag färdig med detta kapitel.
    Enligt samma sura så kommer vi aldrig att dyrka din gud heller.

[109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!
    [109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.
    [109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.
    [109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,
    [109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.
    [109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-06-12 21:37:43 följande:
    Om islam lär ut respekt, varför ska man då inte respektera icke-troendes rätt att vara icke-troende?
    Toboas var så snäll att citera ett helt kapitel som motsäger ditt påstående, läs den sista versen:

[109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!
  • J   a   d   e   d
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 08:52:05 följande:
    Toboas var så snäll att citera ett helt kapitel som motsäger ditt påstående, läs den sista versen:

Hahaha, du tar den rakt ur kontexten själv och försöker få någon att köpa din tolkning därmed? Wow.

Ja det är klart det låter mysigare att låta var och en ha sin tro, låter dock lite sämre när man tar del av sammanhanget som gör gällande att det kanske inte var helt förbehållslöst det här med att låta var och en ha ha sin tro.
    Självmålet personifierat hörru. Drömmer
    Jeddan
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 08:52:05 följande:

Utgår man ifrån 109:6 så får man lätt känslan av att det handlar om ömsesidig respekt. Läser man den tillsammans med 109:1 så står det ju klart och tydligt att "vi" förnekar sanningen. Visst får vi fortsätta att göra det men du gillar väl inte ifall människor talar om för dig att allt Muhammed sa var lögn, eller hur? Det är samma nivå på respekten som du hittar i 1.

Läs den första meningen en gång till. Den säger ju klart och tydligt att vi som inte tror förnekar sanningen. Det är det rakt motsatta mot att bara bryta loss den sista raden. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Toboas skrev 2012-06-14 09:57:27 följande:

Utgår man ifrån 109:6 så får man lätt känslan av att det handlar om ömsesidig respekt. Läser man den tillsammans med 109:1 så står det ju klart och tydligt att "vi" förnekar sanningen. Visst får vi fortsätta att göra det men du gillar väl inte ifall människor talar om för dig att allt Muhammed sa var lögn, eller hur? Det är samma nivå på respekten som du hittar i 1.

Läs den första meningen en gång till. Den säger ju klart och tydligt att vi som inte tror förnekar sanningen. Det är det rakt motsatta mot att bara bryta loss den sista raden. 
    Jag varken gillar/ogillar när någon säger att det Muhammed saw sa var lögn. Var och en får ha sin åsikt. 

Jag läser koranen på sitt originala språk och ja "ni" förnekar sanningen dvs kuffar dvs icke-troende dvs icke-muslimer. Jämför det med "Det Muhammed sa är lögn", var finner du respektlösheten? 
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?