• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-15 23:28:19 följande:
    Kanske Allah (kuckelikuu)? Tungan ute
    Jag tror faktiskt att Amatullah och Trekk ansvarar helt och hållet för vädret - så vi kanske borde passa på att tacka dem nu och börja förbereda kommande klagovisor inför nästa passande tillfälle.
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-15 23:49:55 följande:
    Jag tror faktiskt att Amatullah och Trekk ansvarar helt och hållet för vädret - så vi kanske borde passa på att tacka dem nu och börja förbereda kommande klagovisor inför nästa passande tillfälle.
    Gud vad underbart om detta vore sant. Skulle nästan behöva knäböja då.
    Jeddan
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-16 00:43:50 följande:
    Gud vad underbart om detta vore sant. Skulle nästan behöva knäböja då.
    Det går alltid att finna en god anledning till att knäböja!

Vi får nog försöka behärska oss lite innan en moderator dyker upp och piskar vett i oss - och det vill vi ju inte.

• Trekk
    Digestive skrev 2012-06-15 21:48:13 följande:
    Hur i hela fridens namn kan det ses som att inte ta hänsyn till "the big picture" när man besvarar en fråga som "- Varför utgör islamrelaterad terrorism så gott som all form av terrorism i modern tid?" med att klargöra att våldsaktioner hade generellt sett sett väldigt annorlunda ut (mer jämt fördelade) om man inte delade upp dem i olika kategorier? Man kan helt enkelt upplysa frågeställaren om att Islam inte utgör en egen nation och därmed peka på det skeva när någon lägger exklusiv vikt på en sådan fråga; i en värld där oskyldiga människor dör till höger och vänster av alla möjliga våldsaktioner som inte har med Islam att göra överhuvudaget. oOHalalOo valde enbart att förklara det skeva annorlunda.

Du skriver att hon tvingas försvara terrorismen; ser du inget samband överhuvudtaget mellan att försvara och på att rättfärdiga? Ge mig ett exempel på när någon ideellt och direkt försvarar X utan att på något vis rättfärdiga X.

Du skriver att hon skulle göra 9/11 och londonattackerna legitima genom sin diskussion; ser du inget samband överhuvudtaget på att legitimera något och på att rättfärdiga något? Ge mig ett exempel på hur X kan ses som legitimerat men samtidigt inte rättfärdigt.

Du skriver att hon skulle fria islamisk terror ifrån all skuld; ser du inget samband överhuvudtaget mellan att befria någonting ifrån all skuld och på att rättfärdiga något? Ge mig ett exempel på när man befriar X ifrån all skuld men samtidigt inte rättfärdigar X.

Självklart såg jag olyckliga och religiöst bundna fenomen under min uppväxt.

"Du säger att religion är ett medel att nå upplysning genom, men du tar ingen hänsyn till dess konsekvenser. Lite som att du sitter här och försvarar drogmissbruk med att många missbrukare tycker om att ta sina droger."

Självklart tar jag hänsyn till dess konsekvenser vid urspårning. En väg mot upplysning ska inte påverka andra än en själv överhuvudtaget. Jag tror inte på ett så kallat förbudssamhälle där saker ska förbjudas eller avvecklas helt för att vissa (eller när när majoriteten) inte klarar av hantera saken i fråga - utan jag tror på en utveckling som lär människor att hantera saker. Jag tror helt enkelt på mänsklig utveckling.
    > i en värld där oskyldiga människor dör till höger och vänster av alla möjliga våldsaktioner som inte har med Islam att göra överhuvudaget. 

Islam är fredens religon! Case closed! 

>oOHalalOo valde enbart att förklara det skeva annorlunda.

Förlåt Halal och förlåt oskyldiga islam Rynkar på näsan Måste uppenbarligen jobba på mig själv, du är 1000 gånger godare än mig Rynkar på näsan

> Ge mig ett exempel på hur X kan ses som legitimerat men samtidigt inte rättfärdig

Exempel:

A: - Du borde sluta röka, man får cancer av det!
    B: - Äh, man får cancer av allt nu för tiden!

B påstår inte att man inte får cancer av rökning, men avfärdar det med att andra saker med framkallar cancer.

>Självklart såg jag olyckliga och religiöst bundna fenomen under min uppväxt.

Vill inte förminska det på något vis, men jag tycker det är märkligt att du inte blir mer upprörd över stolligheterna om du förstår vad jag menar.

> En väg mot upplysning ska inte påverka andra än en själv överhuvudtaget.

Detta är idealet och absolut möjligt, men ytterst ytterst sällan med organiserad totalitär monoteism.

>Jag tror inte på ett så kallat förbudssamhälle där saker ska förbjudas eller avvecklas helt för att vissa (eller när när majoriteten) inte klarar av hantera saken i fråga  

Det är jag dock, en skillnad mellan oss antar jag. Jag är emot fri tillgång till vapen etc av den anledningen.

>utan jag tror på en utveckling som lär människor att hantera saker.

Jag med, men först när vi är där så att säga

>Jag tror helt enkelt på mänsklig utveckling.

Agreed.

Varför kallar du mig inte för Ior längre? :(
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-15 23:49:55 följande:
    Du har hädat mot Trekk bin Kafir (min frid och mina välsignelser vare med mig)!

Jag stör förvisso över vädret, men bara i Ache-provinsen i Indonesien och endast under 1700-talet =(

• J   a   d   e   d
    Trekk skrev 2012-06-16 01:57:47 följande:

Jag stör förvisso över vädret, men bara i Ache-provinsen i Indonesien och endast under 1700-talet =(

Vad är straffet för detta?
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-16 01:48:20 följande:
    Det går alltid att finna en god anledning till att knäböja!

Vi får nog försöka behärska oss lite innan en moderator dyker upp och piskar vett i oss - och det vill vi ju inte.

Ska nu anmäla ditt inlägg Flört Tror dock inte det finns någon konsekvens på FL som innefattar pisk.
    Jeddan
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-06-16 01:50:05 följande:
    > i en värld där oskyldiga människor dör till höger och vänster av alla möjliga våldsaktioner som inte har med Islam att göra överhuvudaget. 

Islam är fredens religon! Case closed! 

>oOHalalOo valde enbart att förklara det skeva annorlunda.

Förlåt Halal och förlåt oskyldiga islam Rynkar på näsan Måste uppenbarligen jobba på mig själv, du är 1000 gånger godare än mig Rynkar på näsan

> Ge mig ett exempel på hur X kan ses som legitimerat men samtidigt inte rättfärdig

Exempel:

A: - Du borde sluta röka, man får cancer av det!
    B: - Äh, man får cancer av allt nu för tiden!

B påstår inte att man inte får cancer av rökning, men avfärdar det med att andra saker med framkallar cancer.

>Självklart såg jag olyckliga och religiöst bundna fenomen under min uppväxt.

Vill inte förminska det på något vis, men jag tycker det är märkligt att du inte blir mer upprörd över stolligheterna om du förstår vad jag menar.

> En väg mot upplysning ska inte påverka andra än en själv överhuvudtaget.

Detta är idealet och absolut möjligt, men ytterst ytterst sällan med organiserad totalitär monoteism.

>Jag tror inte på ett så kallat förbudssamhälle där saker ska förbjudas eller avvecklas helt för att vissa (eller när när majoriteten) inte klarar av hantera saken i fråga  

Det är jag dock, en skillnad mellan oss antar jag. Jag är emot fri tillgång till vapen etc av den anledningen.

>utan jag tror på en utveckling som lär människor att hantera saker.

Jag med, men först när vi är där så att säga

>Jag tror helt enkelt på mänsklig utveckling.

Agreed.

Varför kallar du mig inte för Ior längre? :(
    Hoppar över det rent löjliga.

"Vill inte förminska det på något vis, men jag tycker det är märkligt att du inte blir mer upprörd över stolligheterna om du förstår vad jag menar."

Min intellektuella ställning har ingenting med min emotionella att göra.

"Detta är idealet och absolut möjligt, men ytterst ytterst sällan med organiserad totalitär monoteism."

Det kan jag hålla med om och vi går troligtvis mer isär angående metoderna som ska göra det hela mer möjligt.

"Det är jag dock, en skillnad mellan oss antar jag. Jag är emot fri tillgång till vapen etc av den anledningen."

Även jag ser gränser i saken.

"Jag med, men först när vi är där så att säga"

Håller med dig även här och antar ungefär som ovan att vi snarare går isär i hur utvecklingen ska ske.

"Varför kallar du mig inte för Ior längre? :("

Vissa saker måste man helt enkelt förtjäna och förtjäna på nytt!

• Digestive
    Trekk skrev 2012-06-16 01:57:47 följande:

Haha.. XD
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-16 02:02:54 följande:
    Ska nu anmäla ditt inlägg Flört Tror dock inte det finns någon konsekvens på FL som innefattar pisk.
    Man kan alltid prova och hoppas på det bästa! Tyst
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?