• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-27 10:31:23 följande:
    sweasmamma

hur mår du idag?
    Jag har hunnit smälta det en del, och pratat med några nära och kära.
    En sak i taget liksom!

Nu är jag mest orolig för själva ingreppet, och för att det låga papp-a värdet kan vara indikation på en sämre fungerande moderkaka...
    Hu vad tungt det känns...
    hej !!

jag har också hunnit smälta lite och börjar intala mig att min bebis INTE är sjuk .. jag är i 14+4 så det blir nog fvp, lite nervös men ska ringa imorgon och fråga om min remiss kommit.. jag fick INTE besked på nåt papp-a värde? konstigt =(

KRAM ..måste kolla när vi får tid..skönt att prata med nån som är i samma situation  
  • isis bianco

Men vad konstigt. Var gjorde du undersökningen? Var det ditt hcg som var för högt då? Vad låg det på? Du måste fått nån förklaring eller papper med dig hem? Jag gick på emma ultraljudsklinik i Malmö. Om du ringer sjukhuset, så berätta gärna vad de säger om väntetid.

• htsny2001

Det är bara 2 läkare i Lund som gör MKP och FVP, så dem är duktiga på vad dem gör. I alla fall det var så för 1 år sen när kag har gjort MKP. Jag haft risk på 1:113 och det bar blodprovet som drog ner resultat. Allt gick bra och nu har vi en 5 månaders dotter som är hellt frisk:) Lycka till!!! Ni för se - allt ska gå bra!

• isis bianco

Htsny, tack för ditt inlägg! Skönt med bra erfarenheter. Minns du siffrorna på ditt blodprov?

• sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-28 05:52:00 följande:
    Men vad konstigt. Var gjorde du undersökningen? Var det ditt hcg som var för högt då? Vad låg det på? Du måste fått nån förklaring eller papper med dig hem? Jag gick på emma ultraljudsklinik i Malmö. Om du ringer sjukhuset, så berätta gärna vad de säger om väntetid.
    jag gjorde också på emma! !! hon sa bara att jag hade en riskt på 1:36, att bebis nackspalt låg på 2.2, jag va då i v 12+4 när jag gjorde KUB, mina prover tog 12 dagar och tycker dom va snorkiga och inte alls hjälpsamma!!

och att det va blodproven som gjorde risken! ingen annan förklaring!

jag ringde till lunds lasarett i torsdags, hon sa att så fort de fått remissen (som faxades på tor fm till dom) så skulle dom kolla efter tid! men jag ska ringa idag igen  
  • sweasmamma
    htsny2001 skrev 2012-05-28 06:38:43 följande:
    Det är bara 2 läkare i Lund som gör MKP och FVP, så dem är duktiga på vad dem gör. I alla fall det var så för 1 år sen när kag har gjort MKP. Jag haft risk på 1:113 och det bar blodprovet som drog ner resultat. Allt gick bra och nu har vi en 5 månaders dotter som är hellt frisk:) Lycka till!!! Ni för se - allt ska gå bra!
    tack =)
  • htsny2001
    martini bianco skrev 2012-05-28 06:51:12 följande:
    Htsny, tack för ditt inlägg! Skönt med bra erfarenheter. Minns du siffrorna på ditt blodprov?

Nej, BM bara sa att det var blodprov som drog ner resultat.
  • sweasmamma

fått tid för fvp!! nästa tisdag =( så nu ska man gå och våndas 1 vecka sen yttligare innan man får svaret 

• isis bianco

Sweasmamma, vad skönt men samtidigt jobbigt... Vet inte själv hur jag ska förhålla mig till allt. Kan inte fokusera på jobbet alls...

• sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-28 10:33:42 följande:
    Sweasmamma, vad skönt men samtidigt jobbigt... Vet inte själv hur jag ska förhålla mig till allt. Kan inte fokusera på jobbet alls...
    jag är ju sjukskriven redan men det är jobbigt då man har tid att tänka på det ..men jag ska vara positiv och säga"det är inget fel på våra bebisar" eller hur =) vi är ju unga och jag har en frisk tös sen innan 
Svar på tråden Hög risk på KUB