• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • Gloxi

Copyjulia, strunta i att oroa dig. Din risk att få ett DS barn är 0,8%. I andra sammanhang hade det ansetts som en extrem låg risk. Jag har också gjort många IVF o fick 1/110 på KUB. För oss är inte prover med mf risk aktuella. Den är ju högre än risken för DS!

Tack, Nadja! Tyckte väl att det lät konstigt. Det är sådan hetsjakt mot DS i sjukvården. Är väl bara en tidsfråga innan autister etc blir aborterade också.

• sweasmamma

som sagt att göra fvp eller läsa på eller få beskedet barn med ds.. 

jag vill iaf veta, pga att man isf kan läsa på och vara förberedd samt förbereda dottern !

men självklart hoppas jag ändå att barnet inte har ds eller andra svåra kromosomavvikelser! 

• Copyjulia
    Gloxi skrev 2012-06-06 07:07:28 följande:
    Copyjulia, strunta i att oroa dig. Din risk att få ett DS barn är 0,8%. I andra sammanhang hade det ansetts som en extrem låg risk. Jag har också gjort många IVF o fick 1/110 på KUB. För oss är inte prover med mf risk aktuella. Den är ju högre än risken för DS!

Tack, Nadja! Tyckte väl att det lät konstigt. Det är sådan hetsjakt mot DS i sjukvården. Är väl bara en tidsfråga innan autister etc blir aborterade också.
    Nej precis, egentligen är det ju väldigt låg risk. Det är bara för att det kallas "högrisk" som det känns obehagligt tror jag. Ska ni göra utökad organscreening? 
  • Gloxi

Sweasmamma, din bakgrund är en helt annan än min och du fick en mycket lägre risk för mf också. Håller tummarna för att ditt barn är friskt!

Copyjulia skrev 2012-06-06 16:47:19 följande:
    Nej precis, egentligen är det ju väldigt låg risk. Det är bara för att det kallas "högrisk" som det känns obehagligt tror jag. Ska ni göra utökad organscreening? 
    Jag tror inte den blir utökad (bor i DK), men de kollar efter markörer för kromosomfel också.  

• sweasmamma
    Gloxi skrev 2012-06-07 18:27:10 följande:
    Sweasmamma, din bakgrund är en helt annan än min och du fick en mycket lägre risk för mf också. Håller tummarna för att ditt barn är friskt!

Jag tror inte den blir utökad (bor i DK), men de kollar efter markörer för kromosomfel också.  
    tack !! 
  • isis bianco

Inget svar än?? Hur mår du? Känns allt bra? Jag är otroligt nervös, men vill samtidigt bara ha det gjort.

• Lingonblom

Hej, hur har det gått? För mig har det inte gått så bra. På RUL igår hittades två mjuka markörer för Downs syndrom. Barnet i min mage är en flicka utan några missbildningar men läkaren uppskattade risken för DS till 50%. Har gjort FVP idag. Jag som har ägnat de senaste 6 veckorna åt att tänka positivt kring min graviditet och försöka att inte oroa mig... Nu kanske jag måste avbryta den... Det känns som en mardröm.

Lycka till till er andra!

• sweasmamma
    Lingonblom skrev 2012-06-08 18:08:45 följande:
    Hej, hur har det gått? För mig har det inte gått så bra. På RUL igår hittades två mjuka markörer för Downs syndrom. Barnet i min mage är en flicka utan några missbildningar men läkaren uppskattade risken för DS till 50%. Har gjort FVP idag. Jag som har ägnat de senaste 6 veckorna åt att tänka positivt kring min graviditet och försöka att inte oroa mig... Nu kanske jag måste avbryta den... Det känns som en mardröm.

Lycka till till er andra!
    va?? 2 mjuka markörer?? vet inte va det betyder!! va jobbigt 

jag har inte fått svar på proverna än , trodde idag men blir nog mån el tisdag ! 
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-06-08 16:04:59 följande:
    Inget svar än?? Hur mår du? Känns allt bra? Jag är otroligt nervös, men vill samtidigt bara ha det gjort.
    inget svar än , vatt stressad o nervös men ändå lugn efter att läkaren sa att allt såg fint ut iaf !

du behöver inte va nervös över ingreppet , det gick så snabbt och kändes knappt  
  • sweasmamma

Lingonblom, du ser, det behöver ju inte vara nåt! vad va det som dom såg ?

De är små anatomiska avvikelser hos fostret som upptäcks med ultraljud. Vanligtvis är de bara tillfälliga variationer i ditt barns utveckling, men ibland är de tecken på att bebisen inte utvecklas normalt. 

Det är ett svårt område och inte ens experterna har mycket klarhet att erbjuda. Vi har så bristfällig förståelse av ultraljudsmarkörer att de ofta inte tillför annat än ytterligare en orsak att oroa sig. 

De flesta markörer är inte tecken på att något är fel och försvinner inom några veckor. Orsaken att man tar dem på allvar är att de i sällsynta fall är tecken på kromosomavvikelser. 

Svar på tråden Hög risk på KUB