• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • isis bianco
    Lingonblom skrev 2012-06-08 18:08:45 följande:
    Hej, hur har det gått? För mig har det inte gått så bra. På RUL igår hittades två mjuka markörer för Downs syndrom. Barnet i min mage är en flicka utan några missbildningar men läkaren uppskattade risken för DS till 50%. Har gjort FVP idag. Jag som har ägnat de senaste 6 veckorna åt att tänka positivt kring min graviditet och försöka att inte oroa mig... Nu kanske jag måste avbryta den... Det känns som en mardröm.

Lycka till till er andra!
    Vilka markörer var det?
    Visst är mjuka markörer exempelvis avsaknad av näsben, kort lårben, avvikande utseende på magsäck och hjärta?

Vilka markörer hittade på din flicka? 50% låter otroligt jobbigt, men tänk på att det betyder att det fortfarande kan se bra ut. Håller mina tummar stenhårt för dig!
    Min man är inne på att avbryta ifall vi får diagnosen på bebisen.. Jag känner bara att tanken är så hemsk att jag inte vågar tänka den alls.
    Förstår att du är mitt i en mardröm. Tänker på dig.
    Uppdatera gärna igen.
  • isis bianco
    sweasmamma skrev 2012-06-08 18:39:57 följande:
    inget svar än , vatt stressad o nervös men ändå lugn efter att läkaren sa att allt såg fint ut iaf !

du behöver inte va nervös över ingreppet , det gick så snabbt och kändes knappt  
    Har du läckt nåt fostervatten alls? Är så orolig för det...

Frågade de hur du mådde allmänt, om du kände att du behövde extra stöd?
    Jag känner att jag behöver det. Och hoppas innerligt att jag kan få det. Tänkte be om det när jag är där på tisdag, att få komma till deras kuratorer.
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-06-08 19:02:26 följande:
    Har du läckt nåt fostervatten alls? Är så orolig för det...

Frågade de hur du mådde allmänt, om du kände att du behövde extra stöd?
    Jag känner att jag behöver det. Och hoppas innerligt att jag kan få det. Tänkte be om det när jag är där på tisdag, att få komma till deras kuratorer.
    inget fostervatten , ingenting!!!det är ganska ovanligt att det sker! nej , dom sa jag hade skött mig jättebra osv, ...men frågade inte om jag behövde stöd!men hade jag velat ha det hade jag sagt nåt!

du ska dit på tisdag ?! jag får svar senast tisdag ...det är väntan som är jobbig tycker jag  
  • 060810

Dr Malcus hade jag i Lund en gång. Han var helt ok.
    Skönt att höra fler med erfarenheter från honom som är bra.

Min dotter föddes med en relativt ovanlig missbildning, diafragmabråck, och jag gick på kontroller i Lund och hon föddes även där. Hon mår ok idag men har sviter efter bråcket.
    Gjorde fvp i v 17+3 och det gjorde inte alls ont.
    Tog ett tag innan jag fick besked att allt va bra med kromosomerna i a f.

• Copyjulia
    sweasmamma skrev 2012-06-09 07:32:46 följande:
    inget fostervatten , ingenting!!!det är ganska ovanligt att det sker! nej , dom sa jag hade skött mig jättebra osv, ...men frågade inte om jag behövde stöd!men hade jag velat ha det hade jag sagt nåt!

du ska dit på tisdag ?! jag får svar senast tisdag ...det är väntan som är jobbig tycker jag  
    Tar du det extra lugnt nu eller lever du som vanligt? Vad rekommenderade läkarna? Min syster var sängliggande i en vecka efter sitt FVP. Det var ingen som rekommenderade henne att göra det men hon var så nojjig och hade läst nånstans att man rekommenderas detta i nåt annat land, tror det var Spanien. Jag tror jag skulle bli knäpp om jag fullt frisk skulle ligga i sängen en hel vecka och dessutom vänta på besked...

Håller tummarna för ditt besked. 
  • Copyjulia

Förresten gjorde hon FVP med tvillingar så hennes risk var ju mkt högre förstås. 

• Lingonblom

Hej. Tack för stöd och uppmuntran. De mjuka markörerna var kalcifiering i hjärtat och cystor i hjärnan. Läkaren som gjorde ultraljudet verkade extremt kunnug och sade att han själv forskar på mjuka markörer. Allt annat var ok, näsben fanns, lårben ok, inga hjärt- eller tarmfel osv. Men tillsammans med vår risksiffra på kubtestet, 1:237, uppskattade han risken till 50%. Vi gjorde FVP igår och trots att jag är i v 20 är vi inte ett prioriterat fall utan får vänta på svar till ondsag eller torsdag. Jag har varit jätteorolig ända sedan kub-testet, det här bekräftade mina farhåhor. Jag trodde inte att abort var ett alternativ för oss men nu vill min man att vi gör det om barnet har DS. Abort i v 21... det är ju som en förlossning... Jag har inte ätit o knappt sovit sedan ultraljudet, ska försöka tänka på annat nu tills vi får besked. Om barnet är friskt mår hon kanskw inte så bra av att jag våndas så här... "Låg risk på kub" sa alla, "gå till en kurator om du inte kan sluta oroa dig." Det hade varit bättre att skippa kub och gå direkt på MKP så tidigt som möjligt. Men det visste jag inte då...

• Lingonblom

Kan tillägga att nackspalten var ok, 1.9, men blodprovet var inte bra. Jag är 33 år.

• Ova

Inte ett så roligt diskussionsämne, men blir inte abortmetoden samma oavsett om man gör det i v.15 eller v.20?

vi har fått risktal 1:135 och jag kommer inte ihåg precis vad hon sa, men det var ffa nackspalten som höjde risken. Vi har valt att inte gå vidare med fvp då hon sa att det inte kan säga hur allvarligt skadat barnet är. Vi får dock extra noggrannt rul och extra hjärtkoll i v.22.   

• Lingonblom

Jo, abortmetoden är väl densamma. Men barnet blir ju större och större och ser mer och mer ut som ett barn...

Svar på tråden Hög risk på KUB