• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • sweasmamma

jag säger ju det .. jag önskar jag aldrig gjort KUB . sååå mkt oro i onödan ! alltså dom på kliniken som gjorde detta på mig dom skrämde upp mig rejält!!!

• Barbalala

martini bianco: Stackars dig, jag förstår att du blir orolig. Du oroar dig säkert i onödan men jag vet att det är svårt att låta bli. Jag har också bestämt mig för att göra fvp. På måndag är det dags, jag försöker koppla bort det och inte oroa mig men det är svårt. Jag ångrar också att jag gjorde KUB-testet, kommer inte rekommendera det till någon.

• sweasmamma
    Barbalala skrev 2012-06-13 08:13:22 följande:
    martini bianco: Stackars dig, jag förstår att du blir orolig. Du oroar dig säkert i onödan men jag vet att det är svårt att låta bli. Jag har också bestämt mig för att göra fvp. På måndag är det dags, jag försöker koppla bort det och inte oroa mig men det är svårt. Jag ångrar också att jag gjorde KUB-testet, kommer inte rekommendera det till någon.
    nej det ger massor av oro !!
  • sweasmamma
    Barbalala skrev 2012-06-13 08:13:22 följande:
    va fick du för siffror ?
  • Barbalala

Jag fick 1/357, och först hade jag i princip bestämt att inte göra fvp eftersom det inte klassas som hög risk, men jag kan inte tänka på nåt annat. Jag hade lågt Papp-a värde 0,436 MoM, men allt annat såg bra ut. Jag fyller snart 38 och har 2 friska barn sedan tidigare. Med sonen fick jag en risk på 1/7700 någonting och jag kan inte låta bli att jämföra trots att man inte ska göra det...

• Ova

Är det ingen mer än jag som inte har tänkt gå vidare med fostervattenprov?

• sweasmamma
    Barbalala skrev 2012-06-13 09:05:01 följande:
    Jag fick 1/357, och först hade jag i princip bestämt att inte göra fvp eftersom det inte klassas som hög risk, men jag kan inte tänka på nåt annat. Jag hade lågt Papp-a värde 0,436 MoM, men allt annat såg bra ut. Jag fyller snart 38 och har 2 friska barn sedan tidigare. Med sonen fick jag en risk på 1/7700 någonting och jag kan inte låta bli att jämföra trots att man inte ska göra det...
    nä men precis , jag fick 1:36 , 30 år gammal och en frisk dotter! va jätteledsen och orolig men det visade sig vara bra nu ju =)

jag hade också 0,4 någonting  
  • Copyjulia
    sweasmamma skrev 2012-06-11 18:40:51 följande:
    hcg 83,200=2,6035 MoM

Papp-a 1,070=0,4265 MoM 
    Åh det ger mig lite hopp (även om man inte kan jämföra så förstås...) 

Jag hade:
    HCG: 2,6240 MoM
    Papp-A: 0,6360 MoM 
  • Gloxi
    Ova skrev 2012-06-13 15:04:03 följande:
    Är det ingen mer än jag som inte har tänkt gå vidare med fostervattenprov?
    Jag har också valt bort det. Risken för mf är större än för DS för vår del, så vi tycker inte att det är värt det. Har ändå inte tänkt att abortera pga DS. 
  • isis bianco

hade vår risk för mf också varit större än risken för kromosomfel är jag tveksam till om vi övervägt fvp... men nu när vi bestämt så känns beslutet bra.

Svar på tråden Hög risk på KUB