• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • isis bianco
    sweasmamma skrev 2012-05-29 19:44:02 följande:
    ja alltså jag fattar INGENTING !! bm mätte nacken till 1,8-1,9 och 2,0... till slut blev det tydligen 2.2! men värderna ligger väl som dom ska eller??

ja hon sa att hcg va 83.2... det MÅSTE ju betyda 83200 eller hur? 
    du hade din kub ganska sent och vad jag förstått så ju närmre man är den 13-14:e veckan så är det okej med en nackspalt på MINST 2,8 mm.
    Helt okej alltså.

Om man kan översätta 83,2 till 83200 vet jag inte. Vad står det ordagrant i dina papper? (om du har nån papper)
    I mitt står det "Free beta hCG 80,700 IU/I"
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-29 19:55:23 följande:
    du hade din kub ganska sent och vad jag förstått så ju närmre man är den 13-14:e veckan så är det okej med en nackspalt på MINST 2,8 mm.
    Helt okej alltså.

Om man kan översätta 83,2 till 83200 vet jag inte. Vad står det ordagrant i dina papper? (om du har nån papper)
    I mitt står det "Free beta hCG 80,700 IU/I"
    har ju inga papper=( dom ringde mig från emma idag då jag hade sökt dom , då sa hon hcg 83,2.. det kan ju inte vara 83,2 det måste ju vara 83200.. sen att jag hade 1,07 på papp-a 

för om det är ds så har man väl högt hcg va? 
  • isis bianco

Har tid en vecka efter dig, tisdag 12 juni kl 8.30. Då kommer jag vara i vecka 14 + 6, men jag antar att de har koll och att det inte är för tidigt... Vet inte vilken läkare det blir, får väl hem kallelsen på fredag eller nåt.

• sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-30 17:06:34 följande:
    Har tid en vecka efter dig, tisdag 12 juni kl 8.30. Då kommer jag vara i vecka 14 + 6, men jag antar att de har koll och att det inte är för tidigt... Vet inte vilken läkare det blir, får väl hem kallelsen på fredag eller nåt.
    aha , mkp då?? för fvp gör dom först 15+4 ju !

vi håller tummarna för varandra Hjärta 
  • isis bianco

Nej, fostervattensprov sa hon! Jag frågade specifikt om det gick att göra då, vecka 14+ 6 och hon sa ja. Får lita på det.

• sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-30 18:52:15 följande:
    Nej, fostervattensprov sa hon! Jag frågade specifikt om det gick att göra då, vecka 14+ 6 och hon sa ja. Får lita på det.
    aha okej ja men då så =) typiskt, då kunde jag fått göra mitt som igår men till mig sa hon från 15+4, jag fick tid 15+5..hmpf =( man vill ju helst inte vänta för mkt i onödan =)
  • isis bianco
    sweasmamma skrev 2012-05-30 19:05:21 följande:
    aha okej ja men då så =) typiskt, då kunde jag fått göra mitt som igår men till mig sa hon från 15+4, jag fick tid 15+5..hmpf =( man vill ju helst inte vänta för mkt i onödan =)
    Jag fick känslan att min IVF spelade in i det hela. Är man helt hundra på när befruktningen skedde vet man att man inte är mindre gången iallafall. Även en regelbunden cykel kan diffa och där kan läkarna aldrig vara hundra på att patienten har full koll. En ren spekulation bara.
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-05-30 20:06:30 följande:
    Jag fick känslan att min IVF spelade in i det hela. Är man helt hundra på när befruktningen skedde vet man att man inte är mindre gången iallafall. Även en regelbunden cykel kan diffa och där kan läkarna aldrig vara hundra på att patienten har full koll. En ren spekulation bara.
    ja jo sant men .. på kub testet så mätte dom ju bebis så man såg exakta veckor och dagar , äh inte vet jag ! skönt att vi båda fått tid!!! =)

nu ska vi bara ha bra resultat också  
  • Lingonblom

Hej! Jag har följt din tråd BF i november... lite grann, jag är också gravid med BF i november men har inte skrivit något i den tråden. Jag ville bara säga att jag också blev skrämd av vårt KUB-resultat, jag har oroat mig och tänkt många tankar sedan dess (är i v 18 nu) men vi bestämde oss för att inte göra FVP (hade inte jättehög risk och det var i vårt fall också blodprovet som ställde till det). Hur som helst skulle jag inte stå ut med att döda ett friskt barn om testet ledde till missfall. Särskilt inte som jag haft missfall tidigare, det var ingen rolig upplevelse. (Med det vill jag inte säga att jag inte tycker du ska göra FVP, det är helt upp till var och en!) Men för mig har det hjälpt en hel del att tänka på hur det faktiskt vore att få ett barn med DS. Min första reaktion var att det var något hemskt och att hela graviditeten var misslyckad, men ju mer jag har läst på och funderat desto mer känner jag att det inte vore så farligt. Och känner man så behöver man inte vara så orolig. Jag kan t ex tipsa dig om den här tråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48282438-3.html. Där skriver många mammor om hur glada de är över sina barn och hur bra det går med allt. Visst kan det bli problem också, men det kan det ju med alla barn. Jag tänker också att man aldrig kan garantera ett friskt barn, skador kan uppkomma senare i graviditeten, under förlossningen eller t o m efter födseln. Att vänta barn och att vara förälder är att göra sig väldigt sårbar men det är något man får försöka lära sig att leva med bara, livet har inga garantier. 

Det där blev kanske lite för filosofiskt... :) Jag ville mest visa att det inte behöver vara ett katastrofscenario ÄVEN OM ditt bar skulle visa sig ha DS, vilket det ju antagligen inte har.

Vi ska göra ett riktat ultraljud nästa vecka för att titta efter missbildningar som är vanliga vid DS och även markörer som kan indikera DS. Ibland undrar jag om det är dumt att göra fler test, jag ångrar så här i efterhand att jag gjorde KUB-testet (ville mest se att allt var bra!) men det känns ändå bra att veta och vara förberedd OM de skulle hitta något och precis som för dig är det troligaste att allt ser helt bra ut!         

Lycka till! 

Svar på tråden Hög risk på KUB