sweasmamma skrev 2012-06-05 22:22:15 följande:
jag har fått veta att gör man IVF kan man få hög risk på KUB ! inte alla dom berättar det för tydligen ! läkaren som utförde fvp idag va sååå duktig , han sa också att mf får man inte vid ett fvp OM allt står rätt till, jag litade verkligen på honom och då han sa att det iaf SÅG bra ut så känner jag mig lugnare ! för 1:_36 va INTE roligt att få när man ändå är så ung
Jo jag frågade om IVF när vi gjorde KUB Hon sa att IVF är en av parametrarna man räknar med (de drar av en viss risksiffra för att kompensera). Fick då siffran 1/188. Vad jag inte tänkte på just då var att vi denna gång gjorde en IVF (FET) med ett fryst embryo i naturlig cykel helt utan hormonstimulering och äl-spruta. Ringde min IVF-klinik som sa att man inte borde räkna det som att jag gjort en IVF. Kliniken jag gjorde KUB på ville inte räkna om resultatet så jag gick till en privat klinik. Tyvärr blev då risken högre 1/126, men på den kliniken sa de att effekten av en IVF-behandling ligger kvar i upp till ett halvår så att jag fortfarande kan vara påverkad av den. Vet inte vad jag ska tro...
Förresten var jag från början gravid med tvillingar men fick mf med ena i v 7. Undrar om det kan påverka så att min hcg-halt blev högre? De kunde inte svara på det när jag frågade.
Jag tar Prednisolon pga immunologiska problem. Det höjer infektionsrisken och därmed missfallsrisken vid FVP, annars skulle jag nog överväga FVP.