• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-06-04 22:15:10 följande:
    Lycka till imorgon Sweasmamma! Rapportskrivning förväntas
    tack !! absolut !! =)
  • sweasmamma

fvp gick jättebra ! prtatade om mf risken och den finns knappt inte , därav vill dom göra provet efter v 15 då bebisen är tillräckligt stark =) 

bebis SÅG bra ut , fint näsben, njurar hjärtkammare hjärna ja allt .. nu väntar vi på svaren som tar max 1 vecka! men jag känner mig lugnare

spänner lite i magen nu men annars mår jag bra =) 

• Gloxi

Grattis Sweasmamma till att det gick bra! Håller tummarna för att provsvaren är fina också. Det är de säkert. 

• sweasmamma
    Gloxi skrev 2012-06-05 20:47:35 följande:
    Grattis Sweasmamma till att det gick bra! Håller tummarna för att provsvaren är fina också. Det är de säkert. 
    jag hoppas verkligen det ! läkaren såg iaf inget som utmärkte sig som en avvikelse som näsben osv iaf och det är ju skönt ! HOPPAS svaret kommer innan helgen men jag räknar inte med det =)

vi kämpade inte med dottern men denna gången tog det nästan 1 år, mkt efterlängtat och klart man vill att barnet ska vara friskt !=) 
  • Gloxi
    sweasmamma skrev 2012-06-05 21:28:37 följande:
    jag hoppas verkligen det ! läkaren såg iaf inget som utmärkte sig som en avvikelse som näsben osv iaf och det är ju skönt ! HOPPAS svaret kommer innan helgen men jag räknar inte med det =)

vi kämpade inte med dottern men denna gången tog det nästan 1 år, mkt efterlängtat och klart man vill att barnet ska vara friskt !=) 
    Ja, det vill man alltid. Barnet får ett enklare liv om det är friskt. 
  • Copyjulia

Jag gjorde KUB för några veckor sedan och fick 1/188. Nackspalten var bara 1,5 så det var blodprovet som drog ner det. Vi har kämpat i flera år och gjort 7 IVF:er för att lyckas bli gravida så jag vågar helt enkelt inte göra FVP nu även om jag vet att risken inte är stor. Vi ska göra en utökad organscreening i v 19. Hittar de något avvikande då gör jag ett FVP då. De sa att missfallsrisken blir mindre och mindre ju mer fostervatten det finns. 

Hittade en tabell med normalvärden kontra typsika värden för Downsbarn på en engelsk site. 

Table 8. The population medians of NT (n = 3,102), PAPP-A and β -hCG (n = 4,108) in normal pregnancies.

MarkerMedian MoMMean log10MoMSD log10 MoM NT 1.06 0.0226 0.1529 PAPP-A 1.00 −0.0203 0.2781 β -hCG 1.07 0.0382 0.2851

There were 16 DS cases in the whole study group, and 13 DS cases in the group which also underwent NT measurement. The population medians of NT, PAPP-A and ß-hCG for DS-pregnancies are shown in table 9. The DS cases are presented in table 10.

Table 9. The population medians of NT (n = 13), PAPP-A and ß-hCG (n = 16) in Down syndrome pregnancies.

MarkerMedian MoMMean log10 MoMSD log10 MoM NT 2.33 0.3316 0.3067 PAPP-A 0.44 −0.4426 0.4800 β -hCG 2.14 0.3270 0.2734

• sweasmamma
    Copyjulia skrev 2012-06-05 21:57:43 följande:
    Jag gjorde KUB för några veckor sedan och fick 1/188. Nackspalten var bara 1,5 så det var blodprovet som drog ner det. Vi har kämpat i flera år och gjort 7 IVF:er för att lyckas bli gravida så jag vågar helt enkelt inte göra FVP nu även om jag vet att risken inte är stor. Vi ska göra en utökad organscreening i v 19. Hittar de något avvikande då gör jag ett FVP då. De sa att missfallsrisken blir mindre och mindre ju mer fostervatten det finns. 

Hittade en tabell med normalvärden kontra typsika värden för Downsbarn på en engelsk site. 

Table 8. The population medians of NT (n = 3,102), PAPP-A and β -hCG (n = 4,108) in normal pregnancies.

MarkerMedian MoMMean log10MoMSD log10 MoM NT 1.06 0.0226 0.1529 PAPP-A 1.00 −0.0203 0.2781 β -hCG 1.07 0.0382 0.2851

There were 16 DS cases in the whole study group, and 13 DS cases in the group which also underwent NT measurement. The population medians of NT, PAPP-A and ß-hCG for DS-pregnancies are shown in table 9. The DS cases are presented in table 10.

Table 9. The population medians of NT (n = 13), PAPP-A and ß-hCG (n = 16) in Down syndrome pregnancies.

MarkerMedian MoMMean log10 MoMSD log10 MoM NT 2.33 0.3316 0.3067 PAPP-A 0.44 −0.4426 0.4800 β -hCG 2.14 0.3270 0.2734

jag har fått veta att gör man IVF kan man få hög risk på KUB ! inte alla dom berättar det för tydligen ! läkaren som utförde fvp idag va sååå duktig , han sa också att mf får man inte vid ett fvp OM allt står rätt till, jag litade verkligen på honom och då han sa att det iaf SÅG bra ut så känner jag mig lugnare ! för 1:_36 va INTE roligt att få när man ändå är så ung 
  • nadja83
    sweasmamma skrev 2012-06-04 07:19:00 följande:
    dr sa bara att ett ds barn kan vara väldigt sjukt och att ca 70% har hjärtfel samt de vanligaste med ds barn är infektionsnedsättning , hörsel och syn nedsättning , autism,epelepsi osv.. exakt siffra vet jag inte !

Vad är det för läkare du träffat, har borde ju anmälas. Att cirka 70% av alla barn med DS har hjärtfel är ju rentav felaktigt, vad jag hört s ligger den siffran på 40- 50%. Jag vill dock påpeka att dessa hjärtfel inte brukar vara så svåra att åtgärda med dagens skickliga kirurgi. Jag har träffat en hel del föräldrar med hjärtsjuka barn eftersom jag 2011 fick en son med DS och hjärtfel. Och jag kan säga att jag har träffat många fler barn utan kromosomfel som har betydligt allvarligare hjärtfel än barn med DS brukar ha. Autism har jag heller aldrig hört att det skulle vara vanligare bland barn med DS. Det är verkligen upprörande att man som patient får sådan falsk information av läkare som ju egentligen borde gå att lita på. Jag önskar er all lycka kära ni och kan nästan lova er att det kommer att gå bra hur det än blir!
Svar på tråden Hög risk på KUB