• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • sweasmamma

hej !! tack för ditt svar !! =) 

vi vill mest veta !! för att kunna förbereda oss samt att barn med ds måste övervakas med under en grav då det ofta krävs att kolla ul på hjärta osv ! samt att barnen OFTAST , inte alltis får autism,hörsel och synnedsättning , höga infektionsrisker , epelepsi.. vi vill verkligen veta och mf risken är enl min läkare på Lunds lasarett 0,1-0,2% och då är det om det görs av mer oerfarna läkare så jag känner mig ändå ganska lugn faktiskt !

vi känner att vi vill inte gå en hel grav utan att veta för kromosomavvikelser syns ju inte på UL =(

• isis bianco
    sweasmamma skrev 2012-05-31 14:45:25 följande:
    fick idag pappren !

hcg 83,200=2,6035 MoM

Papp-a 1,070=0,4265 MoM 
    Okej, men då verkar hcg ligga lite i överkant och papp-a lite i underkant. Säkert därför du fick det resultat som du fick. Men patologiskt/sjukligt blir det först när hcg ligger på mer än 4 MoM och papp-a under 0,4 tycker jag mig ha läst. Så absolut inget alarmerande på nåt sätt. Allt kommer se finfint ut ska du se
  • sweasmamma

det kommer se finfint ut för oss båda=) !! jag har försökt hitta info om vad som är "normalt värde" men inte hittat !! så tack för infon Hjärta

• isis bianco

Ingen fara! Jag börjar bli mer och mer besviken på ultraljudsklinik vi gick på båda två och deras förfarande... Skrämma upp folk och sen inte vara mer utförlig. Har läst flera studier som dessutom påpekar att kub vid ivf kan ge helt felaktiga siffror, både positivt och negativt. Alltså helt opålitligt. Varför säger de inget om det?? Kan väl inte vara meningen att man som gravid behöver ta reda på allt själv... Och i ditt fall tycker jag de borde gått igenom siffrornas betydelse. De skryter om sin fina utbildning i detta från England men patientinformationen fallerar lite tycker jag.

• sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-06-01 07:09:00 följande:
    Ingen fara! Jag börjar bli mer och mer besviken på ultraljudsklinik vi gick på båda två och deras förfarande... Skrämma upp folk och sen inte vara mer utförlig. Har läst flera studier som dessutom påpekar att kub vid ivf kan ge helt felaktiga siffror, både positivt och negativt. Alltså helt opålitligt. Varför säger de inget om det?? Kan väl inte vara meningen att man som gravid behöver ta reda på allt själv... Och i ditt fall tycker jag de borde gått igenom siffrornas betydelse. De skryter om sin fina utbildning i detta från England men patientinformationen fallerar lite tycker jag.
    jag har bara illa att säga om emma ul i malmö, men i Gbg är dom fantastiska då jag talade med dom på telefon !  Men jag fick ingen direkt info , stöd, INGENTING !!! och där gick man och betalade 2870 kr !!!
  • Gloxi

Hej tjejer,

Jag tänkte höra med er om ni vet vad referensvärdena för beta hCG och PAPP-A skall vara? Har inte lyckats hitta något på google.

Jag gjorde KUB igår och fick risken 1:110 för DS. Vi har dock valt att inte göra FVP eller MKP pga missfallsrisken. Fostret var normalstort med normal nackspallt och ytterst livligt, så vi tror inte att något felar. Mina värden var följande.

beta hCG: 0,541 MoM
    PAPP-A: 0,318 MoM

Tackar i förhand och jag håller tummarna för att era tester går bra! De här KUB-testerna verkar inte alltför tillförlitliga, så sannolikheten att allt är bra är större än tvärtom. 

• isis bianco

Svarar bara snabbt, sitter med mobilen. Värdena ska ligga så nära 1,0 MoM på båda. Patologiskt lågt för papp-a är under 0,4, hcg minns jag inte.

• sweasmamma
    Gloxi skrev 2012-06-02 12:40:03 följande:
    Hej tjejer,

Jag tänkte höra med er om ni vet vad referensvärdena för beta hCG och PAPP-A skall vara? Har inte lyckats hitta något på google.

Jag gjorde KUB igår och fick risken 1:110 för DS. Vi har dock valt att inte göra FVP eller MKP pga missfallsrisken. Fostret var normalstort med normal nackspallt och ytterst livligt, så vi tror inte att något felar. Mina värden var följande.

beta hCG: 0,541 MoM
    PAPP-A: 0,318 MoM

Tackar i förhand och jag håller tummarna för att era tester går bra! De här KUB-testerna verkar inte alltför tillförlitliga, så sannolikheten att allt är bra är större än tvärtom. 
    missfalls risken för mf är 0,1-0.2% och då är det om det utförs av mer oerfarna läkare !

jag fick 1:36 men hade 83,200 i hcg och 1,070 på papp-a!  = 0,4265-MoM på papp-a, under 0,4 är en avvikelse.

vi ska göra fvp på tisdag och jag har pratat med läkarna och känner mig mkt lugn ang mf risken ! Bebis såg bra ut , 2.2 i nackspaltsvätska men vi väljer för vi vill veta så man kan förbereda sig för ds visar sig ju inte på RUL !

Jag önskar jag aldrig gjort KUB !! =) hoppas allt visar sig bra för dig =) 
  • isis bianco

Jag önskar med att jag aldrig gjort kub... Nu känner jag mig mer eller mindre tvungen att gå igenom fvp. Bara en känsla. Är så besviken på det bristande stödet i vården... Ville gärna ha en konsultation med en läkare inför beslut om fvp. Men nä, det är tydligen ingen valmöjlighet man har. Ssk på kk sa bara att om jag behöver prata kan jag hitta kurator via gula sidorna ska det vara så?

Svar på tråden Hög risk på KUB