• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Faber
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 17:24:08 följande:
    Och vart ska barnet ta vägen?
    Problemet verkar ju vara att hen är för liten för förskola!
    Jag levde under vanföreställningen att hen endast användes av ordets förespråkare då könet på personen som diskuterades ej var känt, det påstås i alla fall i hen-tråden.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym (123)
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 19:31:36 följande:
    Det låter som en urkass ide. Jag vill själv ta hand om min skrutt. I andra hand kan jag tänka mig att låta pappan göra det, han är ju trots allt pappan. Men en främmande kvinna?? Varför tycker du att pappans förslag är bra hur dåliga de än är och att mina är dåliga??? Och nej, jag är inte svartsjuk.
    Så himla främmande kvinna är hon inte.

Hon är ditt barns plastmamma och den plastmamman har dessutom erfarenhet av egna barn.
  • themix

Jadu, det är ett helvete det här. Tydligen så är det vanligare än man tror. Samarbetssamtal tror jag kan vara någonting. Om inte annat så får en oberoende part förklara för pappan att han är lite efterbliven om han tror att han kan ha föräldradagar utan att behöva ta hand om sitt barn. Har han dessutom inte förmågan att ta hand om sitt barn själv så ska dagarna självfallet skrivas över på dig. Det du kan göra är att ta ut alla dagar du kan och sen ansöka om vårdbidrag som är ungefär 3000:-/mån för att du är hemmais barn. Jag tror att det räcker med att man har tagit ut 240 dagar för det.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. 💙Lee 2011
  • ViVäntarLois
    Anonym (123) skrev 2012-05-26 13:47:31 följande:
    Så himla främmande kvinna är hon inte.

Hon är ditt barns plastmamma och den plastmamman har dessutom erfarenhet av egna barn.
    Om barnet är 6 månader idag och pappan till barnet träffade denna nya kvinna genom att vara otrogen med henne när barnet var ett par månader gammalt så räknas det väl knappast som en stabil och långvarig relation (=plastmamma)?!

Jag hade då rakt inte lämnat min ettåring till någon jag känt i ett par månader... Det finns ju en anledning till att dagis/dagmamma inte är tillåtet för barn under ett år.  
  • nevermind

TS, varför kommer du inte få soc-bidrag? För att du faktiskt har ett jobb?

Hur länge räcker dagarna? Kan du inte få lämna barnet på dagis tidigare? Du måste ju inte jobba heltid. 

• Anonym (Fd:an)
    nevermind skrev 2012-05-26 17:38:40 följande:
    TS, varför kommer du inte få soc-bidrag? För att du faktiskt har ett jobb? Hur länge räcker dagarna? Kan du inte få lämna barnet på dagis tidigare? Du måste ju inte jobba heltid. 

Vet inte med säkerhet att jag inte skulle få soc men när jag pratade med någon på kommunen lät det negativt eftersom jag har en bostadsrätt och lite andra tillgångar (inte mycket och de är låsta). Dagisplats verkar också kört för tillfället.
  • Anonym (123)
    ViVäntarLois skrev 2012-05-26 17:36:32 följande:
    Om barnet är 6 månader idag och pappan till barnet träffade denna nya kvinna genom att vara otrogen med henne när barnet var ett par månader gammalt så räknas det väl knappast som en stabil och långvarig relation (=plastmamma)?!

Jag hade då rakt inte lämnat min ettåring till någon jag känt i ett par månader... Det finns ju en anledning till att dagis/dagmamma inte är tillåtet för barn under ett år.  
    Stabilt nog för att pappan och plastmamman ska vara sambo med hennes ungar hemma hos dem i alla fall.

Pappan är ju hemma varje dag före och efter arbetet så det är ju inte som att lämna bort ungen till en främmande helt utan kontroll.

Och handlar det bara om att barnet inte känner igen, så är ju förmodligen pappan själv lika mycket främling som platsmamman.

Att sedan TS inte gillar plastmamman är ju en annan sak, men TS får nog så vackert lita på pappans förmåga att välja en bra kvinna åt sig och inblandade barn.
  • ViVäntarLois
    Anonym (123) skrev 2012-05-26 17:48:05 följande:
    Stabilt nog för att pappan och plastmamman ska vara sambo med hennes ungar hemma hos dem i alla fall.

Pappan är ju hemma varje dag före och efter arbetet så det är ju inte som att lämna bort ungen till en främmande helt utan kontroll.

Och handlar det bara om att barnet inte känner igen, så är ju förmodligen pappan själv lika mycket främling som platsmamman.

Att sedan TS inte gillar plastmamman är ju en annan sak, men TS får nog så vackert lita på pappans förmåga att välja en bra kvinna åt sig och inblandade barn.
    Ja pappan är ju hemma varje dag före och efter arbetet även om de lämnat på dagis? Och om kvinnans barn bor med dem idag är ju upp till henne, hon verkar ju i alla fall inte planera med lämna dem själva med pappan till TS barn.

Självklart kan man tycka att även pappan är en främling för barnet, vilket kanske borde vara argument nog för att skriva över FP-dagarna eller ännu bättre börja engagera sig redan nu. Men även om detta inte görs så finns det ju i alla fall en "vinst" med att få en relation med sin pappa, till skillnad från andra människor.  
  • Anonym (123)
    ViVäntarLois skrev 2012-05-26 18:01:04 följande:
    Ja pappan är ju hemma varje dag före och efter arbetet även om de lämnat på dagis? Och om kvinnans barn bor med dem idag är ju upp till henne, hon verkar ju i alla fall inte planera med lämna dem själva med pappan till TS barn.

Självklart kan man tycka att även pappan är en främling för barnet, vilket kanske borde vara argument nog för att skriva över FP-dagarna eller ännu bättre börja engagera sig redan nu. Men även om detta inte görs så finns det ju i alla fall en "vinst" med att få en relation med sin pappa, till skillnad från andra människor.  
    Fast inget av det där har ju med TS ovilja att lämna barnet med plastmamman att göra.
  • ViVäntarLois
    Anonym (123) skrev 2012-05-26 18:10:16 följande:
    Fast inget av det där har ju med TS ovilja att lämna barnet med plastmamman att göra.
    Nej men det är svar på varför jag tycker dina argument för att det skulle vara okej inte håller. 
Svar på tråden Jävla muppfan!!