• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Anonym (lägg ner)

Förskola för barn under tre år är skadligt för barnen. Sluta skyll på ts. Hon försöker göra det bästa för sitt barn. Visst, hon skaffade barn med en idiot, men det har tydligen väldigt mångs gjort och då tycker ni att det ska gå ut över barnet? Det har ingen som helst betydelse vad föräldrarna gjort eller inte gällande papper, inkomst, fp osv... Det är barnets bästa som ska stå i fokus. Sätt inte barnet på förskola för tidigt om det går att avstyra. Vilket pappan kan göra genom att ge mamman sina dagar. Ett så litet barn bör heller inte ha två boenden eller vara ifrån bf mer än ett par timmar. För barnets bästa. Barnets bästa... Inte pappas eller mammas bästa. Bara för att en spermie träffar ett ägg så betyder inte det att ägaren till spermien äger barnet som kommer ut, eller ens är lämplig till att ta hand om ett barn. Men det är också något vi ska strunta i. Föräldrarnas rättighet att äga ett barn lever och blommar för fullt i vårt samhälle.

• Anonym

Visa källa på att det är skadligt för barn tack!

• Anonym (Mia)

Kan du inte flytta ? Närmare din familj ? Så slipper du karln? Oavsett om han kan vara pappaledig just nu skulle det ändå inte kännas rätt att lämna dem tillsammans när de knappt träffats tidigare. Ni måste gå och prata med någon som kan "styra" era samtal så de inte urartar.

• Anonym

Gå till soc så att ni kan börja ha samarbetssamtal. Ni ska ju komma överens om allt nu under 18 år. Angående förskolan så har du tyvärr bara två alternativ. Antingen mannnens sambo eller börja förskolan. Så du får skynda dig och bestämma dig vilket du vill välja. Jag råder dig att nu på måndag ansöka om förskoleplats så att du har det i alla fall klart till ditt barn när dina dagar tar slut. Under tiden kan du fundera om det är sambon eller förskolan det ska vara. Det går inte att ändra att ni inte tänkte på detta när barnet föddes. Då kanske du hade fått information om hans inställning och tagit ett annat beslut om vårdnaden och startat samarbetssamtal hos soc. Om han inte engagerar sig i barnet och samarbetar inom olika saker så kanske om några år kan du ansöka om ensam vårdnad. Nu har du bara en sak att gå på och ni har inte ens haft samarbetssamtal hos soc.

• katrinkanin
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-25 22:10:20 följande:
    Då kanske du ska läsa tråden innan du skriver. Pappan vill inte vara föräldraledig nu under de resterande månaderna fram tills barnet är ett år och kan börja dagis. Han vill inte heller skriva över några dagar till mamman, så att hon kan vara hemma med barnet. Hur han tycker att barnet ska bli omhändertaget framgår inte av tråden.
    Om jag vill kommentera i en tråd utan att ha läst den är det min fulla rätt och inget någon annan bestämmer över .Men tack för svaret.

Om man har föräldrapenning att ta ut, ingen dagisplats men ändå inte vill ta ut föräldrapenningen får han ordna med sin försörjning på annat sätt när han är hemma med barnet. Det är ju i vilket fall som helst inte mammans ansvar.

Tänk om alla skulle gå till soc och resonera som att "jag har fp att ta ut, men vill ha den till långsemestrar när barnet är stort så nu får soc betala när jag ska vara hemma med barnet". Jo, tjena!

TS, du får väl kontakta soc så att de hjälper dig lösa det här, en pappa kan ju inte både äta kakan och ha den kvar, dvs han kan ju inte ta föräldrapenningen men inte använda den när den behövs!

Vilka puckon det finns, herregud!
  • MRMR1

Svårt att stifta lagar mot alla idioter som finns!

Vi har ett fantastiskt skydd i sverige som ger många möjligheten att stanna hemma den första tiden med sitt barn utan att behöva arbeta fram en buffert först!

Sedan skulle jag vilja få folk att tänka till innan man skaffar barn och förstår vilket jobb och uppoffringar man måste göra lång tid framöver. Ansvara för att barnet får en god och bra uppfostran att en gng sedan klara sig själv!

Att skaffa barn är verkligen att åta sig ett ansvar för lång tid samtidigt som det för många är en av de mest fantastiska saker man gör!

Det är väl bara tala om för idioten att när din tid är ut får han ta hand om barnet med sin föräldrapeng. HAr ni delad vårdnad så delar man upptiden att vara hemma eller överlåter den på den andra föräldern.

Tala om från vilket datum du kommer över med barnet, och att han får begär föräldraledigt från och med då! Punkt, om du sedan inte vågar det i slutändan pga rädsla för att Ert barn skulle fara illa behöver inte han veta det.

Säg bara som det är dina dagar slut, nu är det dags för dig att ta ut dina eller skriva över på mig!

• Anonym

Jag har varit i din sits precis! För nio år sedan...

Systemet är ju helt knäppt! 

I mitt fall så hade vi gemensam vårdnad som jag också tyvärr hade blivit mer eller mindre tvingad att skriva på. Att det ledde till att han fick hälften av dagarna var inget jag var införstådd med då.
    Efter några månade ringde socialen till mig och sa att barnet inte fick vara mer hos pappan då han lämnade barnet ensamt hemma och gick ut på krogen. Jag blev chockad av det såklart. Polis och myndighter var helt på min sida. Han hade övervakat umgänge varannan vecka i fyra timmar, de gånger han dök upp. Men ändå hade han rätt att hålla på sina föräldrardagar. 
    Jag fick till slut ensam vårdnad såklart och fick då dagarna han hållit på. Men tiden när jag var i din sits var ju väldigt frustrerande. Jag började jobba deltid tidit, mina föräldrar passade min son, jag tog ut sparsamt med mina dagar. Nu med facit i hand har jag faktiskt tips att ge dig...
    Ta ut dina dagar i den takt du behöver. När dom är slut tar du kontakt med soc och beskriver problemet. Dom kommer vilja att föräldrardagar används förs och främs och kommer uppmana pappan att vara hemma med barnet, alternativt att han överlåter dagar. Det är ju faktiskt tänkt att dagarna skall användas till försörjning för familjen det första året först och främst. Sedan att vissa kan spara några veckor är också vanligt, men att man skall kunna spara alla dagar till att alla år kunna ha extra ledigheter är ju såklart jätteorättvist. Jag förstår att du blir förbannad!

Och att andra tjatar på dig här i tråden att en annan kvinna skall passa barnet...skit i dom. I Sverige har vi föräldrardagar för att barnet skall få vara med sina föräldrar det första året. Inte ens dagis tar emot mindre barn än året. Varför skulle hon vilja lämna bort det. Första året är det ju många som bara låter väldigt närstående att passa sina barn.

Dessutom så tror jag inte hon är så sugen på att passa en bebis på heltid. Vara dagmamma åt en bebis när man dessutom har egna barn att ta hand om. Jag tror att ditt ex tror att det går bra att slänga in ungen där men det kommer ju inte hon vilja heller.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 00:59:00 följande:
    Självklart har mamman samma rätt och det är därför det är smart att jobba ihop en bra SGI innan man planerar att få barn, vilket ts och pappan planerade och fick.

En mamma har bara halva föräldraledighetsdagarna. Man kan inte ta ut 100% och tro att man ska vara hemma 1 år eller mer.

Det är enkel matematik. Vill ts inte vara hemma utan inkomst får pappan ta hand om barnet. Och han har rätt att låta sin fru/Sambo sköta barnet när han ansvarar för barnet.
    Ja men han kan inte ta ut föräldrardagar.
  • Anonym
    Anonym (männen då?) skrev 2012-05-26 01:19:22 följande:
    OFT, Varför då, är det universellt att mamman alltid är bäst på att ta hand om barn, sexistiskt tycker jag. Det finns garanterat fall där pappan är mer lämpad än mamman, man är inte bättre på att ta hand om ett barn bara för att man fött det, tyvärr. Adoption skulle ju i så fall vara helt fel. 
    Då är ju pappan helt betydelselös isf efter han inte har något band what so ever till barnet när det föds.
  • Anonym

Jag har varit i samma sits, mina dagar tog slut och pappan vägrade ge mig sina dagar och ville inte vara föräldraledig. Jag fick hjälp av socialtjänsten de sista månaderna och sonen började på dagis när han var 13 månader.

Svar på tråden Jävla muppfan!!