• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym
    Lite Av Varje skrev 2012-05-26 15:39:20 följande:
    Kan tillägga att min dotter varit tidig med väldigt mycket och otroligt tidig ibland MEN att krypa och gå gjorde hon mycket senare än sina kompisar. Krypa 8 månader och gå 13 månader. Man kan inte vara bra på allt ju :)

Man kan inte vara bra på allt?  

Genomsnittsåldern för att krypa är just  8 månader, och gå just 13 månader, så din dotter är väldigt "normal" och inte alls sen om man ser till genomsnittet, vilket är mer tillförlitligt än vad "hennes kompisar kunde".
  • LittelG

Vad häftigt! Klart du ska vara stolt över ditt barn. Varför i hela friden skulle du inte vara det? Som många här har sagt är vi nog alla stolta över våra barn och det är ju precis så som det ska vara.

Min dotter var tidig med talet, att uttrycka sig, räkna och skriva enklare ord. Däremot är hon senare i utvecklingen när det gäller det rent motoriska. Det gör mig absolut inget, även om jag för hennes egen skull önskar att hon slapp snubbla på mattkanten och trösklar titt som tätt (Förresten ska jag inte säga så mycket eftersom jag själv är rätt klumpig, snubblar och har sönder saker var och varannan dag...)

Nej du, jag tycker det är fantastiskt att du är stolt över din dotter som faktiskt är väldigt tidig i sin utveckling. Fortsätt med det :)

...därmed inte sagt att jag har svårt för föräldrar som sitter och verkligen jämför sina barn (vems barn kryper först, går först, säger "mamma" först etc). Alla är olika och tur är väl det.

• Anonym

Min erfarenhet av de stoltaste mammorna (om man kan jämföra sånt) är de som har barn med handikapp. När barnet gör ett framsteg, en 7-åring som lär sig gå eller en 13- åring som helt rent säger jag älskar dig mamma, då kommer tårarna hos mammorna!

• Anonym

Har inte läst alla svar, men nej, utifrån det du skriver är din dotter inte smartare än andra. Bara tidigare än de flesta. Att vara tidig är inte att vara smart. Jag är själv bra på språk, det är liksom min grej, men jag lärde mig inte alls prata särskilt tidigt. Min sportiga man lärde sig inte gå särskilt tidigt.

• Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2012-05-26 19:11:57 följande:
    Min erfarenhet av de stoltaste mammorna (om man kan jämföra sånt) är de som har barn med handikapp. När barnet gör ett framsteg, en 7-åring som lär sig gå eller en 13- åring som helt rent säger jag älskar dig mamma, då kommer tårarna hos mammorna!
    Jo om man kunde mäta stolthet så är man nog stoltare över ett barn som verkligen får kämpa än över ett som dragit en vinstlott i genlotteriet och seglar fram på en räkmacka.
  • Lite Av Varje
    Anonym skrev 2012-05-26 19:10:05 följande:
    Man kan inte vara bra på allt?   Genomsnittsåldern för att krypa är just  8 månader, och gå just 13 månader, så din dotter är väldigt "normal" och inte alls sen om man ser till genomsnittet, vilket är mer tillförlitligt än vad "hennes kompisar kunde".

Hade jag ingen aning om. De flesta jag pratat med hade sina barn krypandes mycket tidigare och gick vid ca 10-11 månader. Så jag har självklart trott att min var senare. Men hon är väl bara vanlig då. Antar att ingen annan i omgivningen kanske vågar erkänna om deras barn är sena/normala då jag själv får förvånande blickar ibland när jag berättar om när min började krypa/gå
  • Bedhead

Mina är aströga.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Blöjor111111
    sundayblues skrev 2012-05-26 19:08:53 följande:
    Jag blev nervös när jag läste ts, o undrade skit är in son sen på vissa saker....

men när jag läste din kommentar hahaha blev jag glad:)

Tack för skrattet:)Skål 
    Skrattande TS barn är en superchild! SkrattandeSkål Som tur så är de flesta barnen normala...och kommer att lära sig allt i rätt tid.
  • Anonym (ooneej)

Du TS....Du få hoppas att hon inte blir teen mom el nåt
    för då skulle du inte klara av det....

du lägger för mycket fokus på vad hon kan göra, istället på vem hon är!!!!!!

Du lär passa ditt barnbarn om 12 år, hoppas att den ungen är lika begåvad då!

• Anonym
    Blöjor111111 skrev 2012-05-26 19:17:49 följande:
    Skrattande TS barn är en superchild! SkrattandeSkål Som tur så är de flesta barnen normala...och kommer att lära sig allt i rätt tid.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!