• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (fsk lärare)

TS Jag tycker din dotter låter som en "normal" 3-åring. Det är inte onormalt att de kan det du beskriver.
    Men jag arbetar på en montessoriförskola där vi har många smarta och duktiga barn.

Vi har bl.a. 3½ åringar som kan räkna addition
    Har lärt sig skriva hela alfabetet    
    kan lägga världspussel och vet vilka djur som lever i respektive världsdel
    kan pussla ihop tredemmitionella kuber
    göra praktiska vardagssysslor som knäppa knappar, knyta rosett, tvätta, diska  m.m.

Kanske montessoriförskola skulle vara något som  passar din tjej då? Där finns otroligt
    mycket material som utmanar till lärande.   

• Anonym (tidig)
    Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:50:12 följande:
    Oj vad många verkar sura och avundsjuka i sina svar!

Barn som är intelligentare än genomsnittet har alltid fascinerat mig. Många vuxna verkar bli fascinerade och uppslukade av ovanligt söta och vackra barn, men jag blir uppslukad av de smarta. Kanske för att jag själv var lillgammal och smart för min ålder. Inte riktigt lika smart som de andra i tråden dock, jag var bara tvåspråkig som 3-åring, kunde läsa och skriva först som 4-åring, skrev och illustrerade min första "bok" som 6-åring och programmerade dataspel som 8-åring. ;)

Det jag märkt själv genom egna erfarenheter är dock att vissa vuxna nästan blir skrämda eller provocerade av smarta barn. Jag blev också "stoppad" i min utveckling för att klasskamraterna skulle komma ikapp.
    *skrattar* Jag skrev och illustrerade också en bok som 6-åring. Jag hittade den i en låda för ett tag sedan och skrattade gott när jag bl.a. läste att "Nyckelpigans skal kallas vingskydd" och att olika typer av nyckelpigor hade olika många prickar. Jag tecknade också i perspektiv som treåring och lärde mig läsa nånstans i den åldern.

Jag blev också stoppad i skolan för att de andra skulle hinna ikapp och det tog tyvärr ifrån mig all lust att gå i skolan. TS, jag hoppas verkligen att din dotter får en stimulans hon behöver för att inte tröttna på att lära sig, för det är fruktansvärt tråkigt att sitta i skolan och bygga samma pussel eller läsa samma böcker om och om igen för att klasskamraterna inte är klara med sina uppgifter. Svårare mattetal eller ett intressant uppslagsverk och några kluriga frågor att besvara hade varit mycket bättre för mig när jag var liten. 
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 18:05:32 följande:
    Skönt att min flicka inte är ensam att vara tidig!

Hmm, nej, klart inte din flicka är ensam om att vara "tidig".  

Min son var också tidig, läste när han var tre, och läste Harry Potter innan han börjat skolan. 

Han är ett par år före de andra i sin klass, och mycket smart. 

Fast det är inget jag går och berättar för alla, och jag skulle aldrig drömma om att starta en tråd på Familjeliv om det.     Vet att han inte är ensam om att vara smart och tidig, och jag skulle vara precis lika stolt över honom om han fått kämpa i skolan, istället för att bara glida igenom allt utan problem.
  • Anonym (Milla)

Jag var också så där tidig med allt. Jättekul för mina föräldrar och mig med till en början men skolan var urtrist eftersom jag låg så långt före mina kompisar i allt. När jag började tvåan el trean började de andra barnen komma ikapp och jag var kanske bland de bästa i klassen men inte bäst på allt. Är inget vidare geni idag heller ( har högskoleexamen o bra jobb iof men ingen professor el så ). Svenska skolan är inte riktigt anpassad för supertidiga barn så det känns mest synd om dem som är tidiga. Men visst är det kul för föräldrarna och hellre tidig än sen så klart.

• Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2012-05-26 18:58:47 följande:
    Hmm, nej, klart inte din flicka är ensam om att vara "tidig".  

Min son var också tidig, läste när han var tre, och läste Harry Potter innan han börjat skolan. 

Han är ett par år före de andra i sin klass, och mycket smart. 

Fast det är inget jag går och berättar för alla, och jag skulle aldrig drömma om att starta en tråd på Familjeliv om det.     Vet att han inte är ensam om att vara smart och tidig, och jag skulle vara precis lika stolt över honom om han fått kämpa i skolan, istället för att bara glida igenom allt utan problem.
  • Regnig måndag
    Anonym (tidig) skrev 2012-05-26 18:53:29 följande:
    *skrattar* Jag skrev och illustrerade också en bok som 6-åring. Jag hittade den i en låda för ett tag sedan och skrattade gott när jag bl.a. läste att "Nyckelpigans skal kallas vingskydd" och att olika typer av nyckelpigor hade olika många prickar. Jag tecknade också i perspektiv som treåring och lärde mig läsa nånstans i den åldern.

Jag blev också stoppad i skolan för att de andra skulle hinna ikapp och det tog tyvärr ifrån mig all lust att gå i skolan. TS, jag hoppas verkligen att din dotter får en stimulans hon behöver för att inte tröttna på att lära sig, för det är fruktansvärt tråkigt att sitta i skolan och bygga samma pussel eller läsa samma böcker om och om igen för att klasskamraterna inte är klara med sina uppgifter. Svårare mattetal eller ett intressant uppslagsverk och några kluriga frågor att besvara hade varit mycket bättre för mig när jag var liten. 
    Än hellre så försöker man inte ens konkurrera med skolan utan lockar med specialintresse som skolan aldrig kommer att kunna tillföra som tex hur delfiner fungerar i minsta detalj, astrologistudier eller vad som egentligen.
    Lusten att lära behöver inte betyda lära skolämnen utan att lära sig hur omvärlden förstår och det ger skolan bara en liten glimt av. Resten ligger bara där i väntan på att bli upptäckt och för föräldrar att locka med.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Nellee
    Lite Av Varje skrev 2012-05-26 15:39:20 följande:
    Kan tillägga att min dotter varit tidig med väldigt mycket och otroligt tidig ibland MEN att krypa och gå gjorde hon mycket senare än sina kompisar. Krypa 8 månader och gå 13 månader. Man kan inte vara bra på allt ju :)
    Att krypa och gå när hon är åtta månader respektive 13 månader kan ju inte anses som mycket senare. Låter väldigt "vanligt" tycker jag även om jag inte tycker om ordet vanligt.

Don't you black or white me
  • Blöjor111111
    sundayblues skrev 2012-05-26 18:56:32 följande:
    hahahahaha förlåt med de va ju bara föööör roligt:){#emotions_dlg.flower}
    Skrattande Svarade på en tråd som var värd en sådan kommentar. En mor som skryter över hur duktig hennes barn är, tyvärr så finns det mammor som mår dåligt över en sådan tråd...
  • Nellee
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 14:26:46 följande:
    Jag vill veta hur mycket andra 3 åringar kan. Om min dotter är väldigt unik eller om det finns flera 3 åringar som är på min dotters nivå. Jag vill verkligen inte skryta men jag visste att jag skulle få många avundsjuka svar, pikar och annat, det är liksom FL. 
    Självklart är din dotter unik, precis som alla barn är. 
    Don't you black or white me
  • sundayblues
    Blöjor111111 skrev 2012-05-26 19:02:28 följande:
    Skrattande Svarade på en tråd som var värd en sådan kommentar. En mor som skryter över hur duktig hennes barn är, tyvärr så finns det mammor som mår dåligt över en sådan tråd...
    Jag blev nervös när jag läste ts, o undrade skit är in son sen på vissa saker....

men när jag läste din kommentar hahaha blev jag glad:)

Tack för skrattet:)Skål 
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!