• Bambini

föräldralediga mammor i söderort?

Jag bor i farsta och är hemma med min son som är 5 månader. skulle vara kul att träffa någon man kan gå peomenader eller fika med.

• Svar på tråden föräldralediga mammor i söderort?
  • pmb

Jag har klurat en del på det. Sonen är född 16 maj o tanken är att han ska börja 1 jan 2014. Har satt honom i kö till två olika privata förskolor (varav en är ur&skur), men har funderat på dagmamma också. Kanske får ringa runt o kolla om man kan få komma på besök o se vad som känns bäst...nån här som har, eller känner nån som har, erfarenhet av dagmamma? Nån sa till mig att trivs man inte med en personal på förskola kan man ju alltid välja att kommunicera med nån annan där, men det går ju inte hos dagmamma. Så är kanske viktigare att man väljer en dagmamma man verkligen gillar.

• Missciss

Vi har inte hunnit ägna dagis/dagmamma en enda liten tanke.. Har varit så mycket annat.. men,visst har man ett halvår på sig att ställa sig i kö?

• Rebecca 215

Ja, det stämmer Missciss, vid 6mnd ska man lägga in sin ansökan (om man vill), men man kan lägga in redan dagen då man fött barnet oxå. Men det spelar ingen roll om man gör det tidigare, för före i kön kommer man iaf inte

• Rebecca 215

pmb, jag gick på förskola när jag var liten, men fick sluta efter 6mnd då jag bara grät sa mamma. Hon fick tag på en dagmamma istället och där trivdes jag som fisken i vattnet Grejjen med förskolan var att jag inte klarade av så många barn runt mig, blev för mycket och då blev dagmamma jätte bra då vi endast var 5 barn där Är förskollärare och jobbat i 4 år nu, sett barn som egentligen är mer lämpad att gå hos dagmamma, men sedan har vi en hel hög som älskar förskolan oxå. Allt beror på barnet, vad han/hon trivs bäst med Kan även flika in att jag arbetat 3 år på ur och skur förskolor och det är speciellt, helt underbart enligt min mening, men bara det inte är en förskola som har regler för hur många gånger de ska vara på utflykt per vecka och att deras filosofi är att allt kan göras utomhus. Självklart kan allt göras utomhus, men det kan gå för långt och lärarna kan känna "måsten" istället för att lyssna på barngruppen vad dem vill, för pärlor (finmotoriska färdigheter) kan inte göras med glädje under vintern. Jag tror vi kommer välja förskola och en sådan som är inspirerade av utomhuspedagogik och lagar egen mat. Maten är väldigt viktig för mig, så de inte serveras Sodexho mat, den är inge god och när den står i värmeskåp så länge. Nej usch!! Hmm, hoppas jag bidragit med något, blev ett väldigt långt och rörigt inlägg, haha

• pmb

Bra inlägg Rebecca Jag håller med om maten! Jobbar du på en småbarnsavdelning? Hur brukar dom små reagera på att börja förskola? Nu efter all debatt kring att barnen bör vara 3-4 år innan förskolestart har jag börjat fundera mer på allt sånt, man vill ju inte påverka sitt barn negativt...så pga det funderar jag lite på dagmamma. Mycket att tänka på o oroa sig för när man har barn :-P

• mimosi10

Hej! Hakar gärna på här.. Har en son på 4 mån och en dotter som är född i mars 2010. Vi bor i Skogås.

Intressant diskussion, förskola kontra dagmamma.. Jag är också förskollärare och arbetar med små barn. Håller med om att maten är otroligt viktig. Nästan alla barn som börjar förskolan tycker det är kul och vänjer sig fort vid miljön. Men jag tror att barn behöver några veckor på sig att bli riktigt inskolade, det tar tid att först separera och sedan anknyta till ny person. Dagens tredagarsinskolningar är jag skeptisk till...

Det finns många bra förskolor som kan ta hand om alla sorters barn!    

• nattiizz

Hej!! Hakar gärna på här!! Heter nathalie är 27 å har en dotter på 7 å en son på 4 månader. har precis flyttat från farsta till tyresö å har inte många att umgås med om dagarna!

• Jessica08

Jag har också nyss lämnat Farsta och flyttat till Tyresö :) vart i Tyresö bor du?
    Har en dotter på 2 månader.

Svar på tråden föräldralediga mammor i söderort?