• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Sara 751
    Kattdamen skrev 2012-06-08 14:11:46 följande:
    Jävlar vad bitter man kan vara då.
    Bitter? Jag tycker hon verkar ha glimten i ögat.
  • Sara 751
    Kattdamen skrev 2012-06-08 14:04:10 följande:
    Äh, studenten är inte så viktig. Det viktigaste är att du har slutbetyg, och inte behöver plugga på komvux nu.
    Äh födelsedagar är inte så viktiga. Bröllopsfester är trams. Orka bry sig om dopkaffe. Vi behöver aldrig fira någon alls egentligen. *ironi*
  • LillaPaula
    Anonym (Hemska minnen) skrev 2012-06-08 14:07:16 följande:
    Jag hade varit helt OK med att promenera hem lite diskret. Det kränkande var att få STÅ där på hållplatsen och sedan på bussen, till allmän beskådan, i studentmössan och vita klänningen och alla blommor... Det blev så uppenbart för alla, att jag var en student som ingen brydde sig om att hämta hem, och som inte hade några kompisar att vara med denna stora dag...

Det hade varit mycket bättre att sjukanmäla sig och inte gå dit alls, om jag hade vetat.

Det hände för övrigt en liknande kränkande sak på mitt bröllop. Då skulle min fästman hämta brudbuketten på väg till frissan där han skulle hämta upp mig, men det hade han inte gjort. Så jag fick springa själv genom gatorna till blomsteraffären, i min långa vita brudklänning, brudkrona och nygjorda håruppsättning... och allt folk stirrade. Det regnade dessutom, och håruppsättningen hann redan bli lite förstörd där, plus att fållen på klänningen blev blöt och geggig..

Man undrar ju vad som kommer att hända på min begravning..? Tillåt mig gissa: ingen kommer att bry sig om att gå dit, utom mina barn och deras familjer. Om ens de. När de bär kistan kommer de att tappa den, och min kropp - som är naken för att ingen har brytt sig om att klä på den - kommer att ramla i en vattenpöl. Då kommer de hastigt att kasta mig i en sopsäck och begrava kistan tom. Eller något... Tur bara att jag (antagligen) inte behöver veta något om det, den gången..!     
    Du kan verkligen skriva riktigt bra!! 
  • Yrie

Jag flyttade hemifrån när jag började gymnasiet, och från och med då gjorde jag allt själv. Inklusive min studentmiddag, som jag bokade och betalade själv. Hade faktiskt inte en tanke på att mina föräldrar skulle göra det. Hade den hemma i mitt hus, med de allra närmaste.

Men! Jag förstår dig ändå TS, och om du bor i Dalarna så kan jag kanske hjälpa dig på något vis? Jag är en fena på att göra smörgåstårtor! (Men jag är student jag med, så jag har inte råd att betala, dock får du ner summan till 200-250 kr/tårtan.)

• Anonym (LivetBlirBättre)
    Anonym (Hemska minnen) skrev 2012-06-08 14:07:16 följande:
    Jag hade varit helt OK med att promenera hem lite diskret. Det kränkande var att få STÅ där på hållplatsen och sedan på bussen, till allmän beskådan, i studentmössan och vita klänningen och alla blommor... Det blev så uppenbart för alla, att jag var en student som ingen brydde sig om att hämta hem, och som inte hade några kompisar att vara med denna stora dag...

Det hade varit mycket bättre att sjukanmäla sig och inte gå dit alls, om jag hade vetat.

Det hände för övrigt en liknande kränkande sak på mitt bröllop. Då skulle min fästman hämta brudbuketten på väg till frissan där han skulle hämta upp mig, men det hade han inte gjort. Så jag fick springa själv genom gatorna till blomsteraffären, i min långa vita brudklänning, brudkrona och nygjorda håruppsättning... och allt folk stirrade. Det regnade dessutom, och håruppsättningen hann redan bli lite förstörd där, plus att fållen på klänningen blev blöt och geggig..

Man undrar ju vad som kommer att hända på min begravning..? Tillåt mig gissa: ingen kommer att bry sig om att gå dit, utom mina barn och deras familjer. Om ens de. När de bär kistan kommer de att tappa den, och min kropp - som är naken för att ingen har brytt sig om att klä på den - kommer att ramla i en vattenpöl. Då kommer de hastigt att kasta mig i en sopsäck och begrava kistan tom. Eller något... Tur bara att jag (antagligen) inte behöver veta något om det, den gången..!     
    Det är tur att man kan skapa sig sin egen "familj" av vänner när man blir vuxen. Så tänker i alla fall jag. Ditt inlägg får mig att fundera på hur det hade varit om jag tog studenten med mina kompisar istället för att gå extra år på komvux. Jag tror inte att någon hade gjort en skylt till mig, och diverse sociala fobier och psykisk sjukdom hade nog hindrat min förälder och mitt syskon från att närvara... Istället blev jag firad i mitt eget hem av min sambo och mina bästa vänner två år senare. De hade till och med gjort en skylt, även om det inte sprangs ut från Komvux!
  • ondar

känner med dig ts, mig var det ingen som firade över huvud taget. Ingen som stod o mötte upp när ja kom ut, ingen studentmössa osv. Det GÖR ont. Och än idag känns det som om jag har missat något.

• Anonym (som dig TS)

Du är inte den ENDA TS! När jag tog studenten så blev jag inte heller firad. Jag fick i för sig en ny vit klänning men jag hade ingen studentmössa eller saker man har runt halsen osv. Ingen mötte mig heller när alla andra sprang ut. Jag kom till skolan, fotades, åt lunchen med klasskompisarna i skolmatsalen, fick sedan mitt betyg på papper och därefter gick jag hem. Det var allt!

• Neelah
    liljor skrev 2012-06-08 00:27:26 följande:
    Hej TS!

Jag tog studenten förra året och skickar mer än gärna min vita klänning till dig om du vill... Den är knälång, lite figursydd runt midja/bröst och det finns avtagbara band. Den är i storlek 38!
    Jag har bara använt den på min studentdag, så den är så gott som ny!

Hör av dig till mig om du vill ha den! Jag slänger iväg den på posten så fort jag bara kan då :)

Stor kram på dig!
  • Anonym
    Anonym (som dig TS) skrev 2012-06-08 16:52:47 följande:
    Du är inte den ENDA TS! När jag tog studenten så blev jag inte heller firad. Jag fick i för sig en ny vit klänning men jag hade ingen studentmössa eller saker man har runt halsen osv. Ingen mötte mig heller när alla andra sprang ut. Jag kom till skolan, fotades, åt lunchen med klasskompisarna i skolmatsalen, fick sedan mitt betyg på papper och därefter gick jag hem. Det var allt!
    Jag bara gapar!!!! När var detta? Låter som något som kunde hända när jag var ung på 70-talet!! 
  • Anonym (Sluta gnäll!)

Du är gammal nog att klara dig själv, tycker inte ett dugg synd om dig det är faktiskt inte föräldrars ansvar! sluta gnäll

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(