• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Tjotta

Hej tjejer!!! Ursäkta att jag frågar saker hela tiden, men jag vet bara ni som genom går detta nu ingen i min omgivning liksom vet hur det är. Min fråga är: Det verkar som att pergon måste användas länge och kurerna dubbleras och tripplas eller vad det nu heter?? Funkar inte dessa tabl. på oss som har pco eller är det så att om en enkelkur inte hjälper ska man be läkaren skriva ut så man får prova sprutor. Missförstå mig rätt jag klagar INTE men ju mer jag läser så verkar pergon bara fungera på ett fåtal personer..... Eller det kanske bara är jag som har fått en knäpp =P

• Babybel

Nä, där håller jag inte med. Pergotime funkar nog som allra bäst på oss med PCO eftersom vi har mängder med äggblåsor och ofta är lätta att stimulera. Kollar man på ivf och frrtilitetsbehandling rent generellt lyckas man bäst med de som har PCO.

Men läser man på familjeliv så är det väldigt lätt att få uppfattningen att problem är mycket större och fler i antal än de är. För det är oftast de med problem som skriver på forum, de behöver nog diskutera och prata av sig i större omfattning.

Samma sak med missfall och missed abortion. Det senare hade jag aldrig ens hört talas om innan FL, och nu verkar det som att det är fler som får ma än som blir gravida.

• che71
    Babybel skrev 2012-06-25 22:41:16 följande:
    VA???? Är det sant??? skit också, jag var ju så övertygad om att fick man positivt äl-test så var man "garanterad" ägglossning.

Jag känner ingenting alls heller faktiskt. Molandet  och resten av symptomen har försvunnit och jag känner mig normal igen. Men enligt din metod att räkna så bör jag testa typ 5:e juli.

Kändes det annorlunda de gånger när du blev gravid? Jag tänker att det är ju väldigt tidigt för att få symptom, men å andra sidan har jag aldrig varit gravid så jag vet inte alls hur det ska eller kan kännas.
    inte varje månad i alla fall inte i min ålder
    jag kände mig som om jag höll på att bli sjuk, som frossa precis innan
    annars inget så tidigt, sen som lätt mensvärk efter det
    o efter några veckor kom ett lätt illamående
    men sen blev det ändå missfall
  • manam
    Babybel skrev 2012-06-25 19:59:50 följande:
    Hm, men man vet väl inte vilken exakt dag man hade ägglossning?! Jag menar, mitt ÄL-test var positivt i torsdags, men det innebär väl inte att det var då jag hade ÄL?? Den indikerar väl bara att ÄL-processen satt igång!? Så hur ska man veta vilken dag man ska räkna ifrån?

Sen är jag lite fundersam över hur jag ska göra med nästa kur. Min gyn trodde ju inte att jag skulle få ägglossning och skrev ut en dubbelkur till nästa omgång. Eftersom jag trots allt fick ägglossning så undrar jag om jag då blir överstimulerad om jag tar dubbelkur? Eller om det liksom bara förbättrar mina chanser.

Jag har dock för mig att jag har hört att äggkvalitén blir bättre vid en långsam stimulering, men är osäker på om detta stämmer. 
    Visst är det så att man kan se med blodprov efteråt om man haft ägglossning? Det kanske kunde vara något i så fall. För om du fått det av en kur Pergo håller jag med om att det känns lite onödigt att dubbla dosen nästa gång.
    Man vill ju inte få sexförbud .

Nu har min mage lugnat ned sig. Upptäckte ytterligare ägglosningssekret igår. Kanske var det ägglossningen jag kände....den kanske inte kom förrän nu. Alltså, kroppen är mystisk.
  • Snobbs

Aria. Jag läste din symptomberättelse och jag känner igen mig, har känt av äggstockarna ordentligt från dag 14, är bara på dag 17 än och idag har flytningar börjat. Så det kanske blir dag 22 för mig med? Hoppas att det är på g iaf

• Tjotta

Babybel =) Det var därför jag fråga om pergon, du vet man läser bara om de det inte lyckats för.... Blev lite nojjig där ett tag men tack för ett super bra svar =) Nu slipper jag vara nojig =)

• Tjotta

Ja just det. Har nyss läst i en annan tråd här på FL om lchf metoden. Någon som testat den som INTE gjort det bara för att gå ner i vikt. Hur funkar den för oss med pco?? Verkar vara en metoden som många på FL uppskattar och skriver mkt bra om. Ha en underbar tisdag allihopa!!!! =)

• Tjotta

Nej men guuu nu är det jag igen...... Jag har så mycket i huvet just nu. Detta är en jätte personlig fråga så ni behöver absolut INTE svara men jag undrar har ni sex bara kring ägglossning eller typ varannan dag?? Ja he he he inte för att jag är inte intresserad av hur andra har sex men jag vill komma på ett sätt som inte stressar min sambo. Jag vill inte att han ska tro att jag vill ha sex bara för att skaffa barn och sen inget mer. Han är nämligen lite känslig när det gäller den frågan he he he kan nästan börja undra om det är han som äter hormoner eller jag he he he =)

• Babybel
    Tjotta skrev 2012-06-26 10:42:25 följande:
    Nej men guuu nu är det jag igen...... Jag har så mycket i huvet just nu. Detta är en jätte personlig fråga så ni behöver absolut INTE svara men jag undrar har ni sex bara kring ägglossning eller typ varannan dag?? Ja he he he inte för att jag är inte intresserad av hur andra har sex men jag vill komma på ett sätt som inte stressar min sambo. Jag vill inte att han ska tro att jag vill ha sex bara för att skaffa barn och sen inget mer. Han är nämligen lite känslig när det gäller den frågan he he he kan nästan börja undra om det är han som äter hormoner eller jag he he he =)
    Haha, klart du ska kunna ställa sådana frågor!! För mig blir det lite svårt att svara för vi har mer eller mindre alltid haft sex varje/varannan dag så det blir liksom ingen skillnad. Sen vill min kille verkligen detta och verkar inte känna sig stressad av det faktum att "nu kan det bli barn" så det påverkar inte sexet negativt.

Men, jag tänker att du kan vara lite klurig på flera sätt. Min upplevelse är att killar är svaga för komplimanger och går igång på att de känner sig heta och maskulina. Så jag tycker att du ska börja bearbeta hans ego rejält under den här tiden. Säg att han ser sexig ut när han står och lagar mat (eller vad som helst i vardagliga situationer). beröm hans maskulina drag. Skicka sms och säg att du fantiserar om honom/sist ni hade sex eller nån annan het gång. Råka säga att du inte har ägglossning (när du inte har det förstås) och förför honom rejält ändå senare (så får han själv lägga ihop 2 och 2 och känna att du åtrår honom oavsett). För jag antar att du känner så för din kille ändå!?

Sen vet jag inte hur det är för dig/er andra just nu men min sexdrift har ju blivit helt crazy nu. Jag går igång på allt hos min kille. Hans doft, hur tröjan ligger över nyckelbenen, hur hans mun ser ut när han sover.
  • Babybel
    Tjotta skrev 2012-06-26 10:32:42 följande:
    Ja just det. Har nyss läst i en annan tråd här på FL om lchf metoden. Någon som testat den som INTE gjort det bara för att gå ner i vikt. Hur funkar den för oss med pco?? Verkar vara en metoden som många på FL uppskattar och skriver mkt bra om. Ha en underbar tisdag allihopa!!!! =)
    Jag har faktiskt tänkt att börja med LCHF eftersom jag hört att den är utmärkt för oss med PCO. Vet flera fall där folk faktiskt fått egen ägglossning efter den dieten. Och det är väl inte så konstigt kanske. När man har PCO så har man ofta ett ökat kolhydrats- och sockersug som inte har positiv effekt på kroppen. Jag är väl lite tveksam till att utesluta alla kolhydrater för hjärnan behöver ju det, men det räcker nog om man ser till att man får i sig 15-20g kolhydrater om dagen. Jag vill ju gärna gå ner 8-10 kg också även om det inte är akut direkt.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd