• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aria

tack snobbs, du kommer få din ÄL du också ska du se, har du några symptom ännu? eller tecken kanske det heter :)

självklart ska jag vänta tills jag är gravid osv innan jag skänker bort :)

• langtar efter min babis

Hej tjejer, jag har just läst alla era trådar, och ni verkar ha koll på det mesta som rör sig om pco jag tänkte bara kolla med er, jag har ätit 2 kurer med pergotime + otreville sprutor och nu sista månaden också metformin. Saken är den att jag gjorde en Scan nu dag 12 och då hade jag 3 ägg. 16 mm 18 mm och 23 mm trots det sa läkaren att vi skulle ta otreville sprutan och sedan ha 6... Men är det inte för stor risk med tripplingar???? Jag bor i eng och vet inte riktigt vad en svensk läkare skulle sagt.... Vd tror ni?

• Babybel
    langtar efter min babis skrev 2012-06-24 21:57:12 följande:
    Hej tjejer, jag har just läst alla era trådar, och ni verkar ha koll på det mesta som rör sig om pco jag tänkte bara kolla med er, jag har ätit 2 kurer med pergotime + otreville sprutor och nu sista månaden också metformin. Saken är den att jag gjorde en Scan nu dag 12 och då hade jag 3 ägg. 16 mm 18 mm och 23 mm trots det sa läkaren att vi skulle ta otreville sprutan och sedan ha 6... Men är det inte för stor risk med tripplingar???? Jag bor i eng och vet inte riktigt vad en svensk läkare skulle sagt.... Vd tror ni?
    Nu tar jag inte otrivelle-sprutan men jag vet att min gyn hade gett mig sexförbud i det fallet. Che71: du har väl bra koll på detta? Om vi säger så här,när jag gjorde kollen var min största äggblåsa 9 mm, och jag fick ägglossning dag 20. Så "risken" för flerbörd är nog ganska stor i ditt fall, sen vet jag inte hur riskerna ser ut med att alla ägg blir befruktade. Problemet med fler än tvillingar är att det blir en riskgraviditet där man i vissa fall måste abortera några foster (enligt min gyn)
  • langtar efter min babis

Oh Gud vad nervös jag är nu, jag skulle nog ha litat på min instinkt! Men min man sa att vi måste lita på vår Dr.... Att han vet vad han gör och vi var så otroligt glada över att för en gångs skull ha producerat ägg! Men som du Säger så ökar ju risken ganska drastiskt om det skulle bli tripplingar... God forbid att nått går fel när väl gravid... Tack snälla för ditt svar iaf

• Babybel
    langtar efter min babis skrev 2012-06-24 22:21:16 följande:
    Oh Gud vad nervös jag är nu, jag skulle nog ha litat på min instinkt! Men min man sa att vi måste lita på vår Dr.... Att han vet vad han gör och vi var så otroligt glada över att för en gångs skull ha producerat ägg! Men som du Säger så ökar ju risken ganska drastiskt om det skulle bli tripplingar... God forbid att nått går fel när väl gravid... Tack snälla för ditt svar iaf
    Å andra sidan, lita på din läkare. Det troliga är förmodligen inte att du får tripplingar utan MAX tvillingar. Nu vet jag inget om din situation alls, men ålder och omständigheter spelar nog stor roll för hur du ska tänka, och om du har barn sen tidigare förstås. 

Var i England bor du, och hur hamnade du där (finns väl bara 2 skäl egenligen, hehe, karriär eller kärlek)? Älskar Brighton dock och skulle kunna flytta dit enbart för stadens skull.
  • Aria

längtar efter min bebis, jag hade nog kört på, risken (Chansen?) för att alla ägg ska befruktas och därmed bli trillingar är ganska liten. I Sverige får vissa sexförbud först vid fler än 3 mogna ägg.

Gällande risker etc vid tvillingfödsel så anser jag följande: Självklart är risken något större än vid vanlig graviditet men jag tror absolut inte att den är så stor som många läkare får det att framstå. Kvinnor har i alla tider fött tvillingar och det även ute i landsbygder, om man kollar tex Somalia där tvillingfödsel är jätte vanligt så ser man att kvinnans kropp är byggd för att föda barn och anpassar sig jätte lätt. Jag hade en vän som jobbade inom läkare utan gränser och hon menade att komplikationerna i dessa länder inte alls var värre pga tvillingfödsel då barnen oftast var något mindre och kvinnorna hade lättare att föda ut dem.

Om man kollar statistik etc så menade hon att en tvillingfödsel inte alls behöver innebära sådana ökade risker att man ska avråda kvinnor från att föda. Det är snarare en ekonomisk fråga och detta tror jag också om jag ska vara ärlig.

Sedan är ingen graviditet riskfri och det finns andra faktorer som vi idag ständigt har närvarande i våra liv och som bidrar till ökade komplikationer men dessa avråder ju inte läkare ifrån.

Mitt tips, eller jag kan ju säga vad jag hade gjort och det är att jag hade kört på ändå :)
    När hade du din ÄL?

• che71
    langtar efter min babis skrev 2012-06-24 21:57:12 följande:
    Min läkare sa FÖRBUD på 3 äggblåsor !!!!
    Jag blev överstimulerad sa hon, o det hände igen på andra kuren.
    Då är jag ändå snart 41 o vi hade försökt 1½ år, 1 år sen första missfallet.
    Men vi fick inte.Obestämd
    Andra kuren trotsade vi henne o jag blev gravid.Glad i v 8 gjorde vi VUL hos annan läkare,
    det var nervöst, men det fanns "bara" en liten och vi såg hjärtat som slog!!
    Men så blev det missfall i v 11 ändå.Gråter

Så vissa läkare kollar med VUL, andra aldrig o man kan ju då inte få sexförbud...det är så olika.
    Jag hade satsat allt igen!!!

Varför äter man Metformin egentlgen (vet att det är medicin mot diabetes) ?
  • manam

Hej igen alla!

Är tillbaka efter en midsommar i ödemarken. Hoppas ni alla haft det bra!

Precis som flera av er har jag verkligen haft ÄL-känningar (tror jag – har ju egentligen ingen aning om hur det ska kännas inser jag). Äggviteaktiga flytningar och molvärk i magen i flera dagar. Känner igen mig i Arias beskrivning att det nästan kändes som förstoppning. Har ju dock inte haft tillgång till några ÄL-tester ute på landet så om det verkligen blev något av det hela vet jag inte. Men jag är väldigt lycklig över symptomen . Dock har vi ju haft svårt att få till det pga massa folk överallt, och så behöver mitt TSH sänkas, så själva bebisverkstaden har inte varit så aktiv. Men oj, vad spännande det ska bli att se om jag ÄNTLIGEN får mens. I så fall känns det ju som om Pergotime faktiskt funkat.

Och framförallt, vad spännande att se om era mensar håller sig borta!!!! Häftigt att kunna följas åt såhär.

Om det personliga ja. Vill gärna också vara lite halvanonym . Men jag är 33, bor i Vasastan i Sthlm, har varit tillsammans med mannen i mitt liv i drygt 6 år, och jobbar inom reklambranschen.

• Tjotta

Grattis till alla som lyckas få ÄL!!!!! Sj äter jag 4:e pillret på första kuren så det blir nog ett par kurer till för min del. Ha ha läste nyss att jag skrev att jag var 34 år. He he he nästa torsdag blir jag det he he he så än så länge är jag bara barnet =P
    Trots min ålder och uska utbildning och lite erfarenhet så måste jag ändå fråga. OBS!!! Känsliga läsare varnas!!!
    Eftersom jag aldrig ätit dessa förut så vet jag inte hur kroppen ska reagera, men är det fler än jag som känner sig uppblåsta och vill göra nr 2 oftare än vanligt??
    Jo jag vet en skit äcklig fråga bokstavligt talat, men jag måste bara få fråga.
    Jag har ju skrivit att jag gjort en gastric bypass i slutet av september och då kommer en annan fråga kring det. När jag vägde 108kg svettades jag mycket. Både sommar som vinter. Nu när jag snart är 40kg lättare svettas jag inget tills NU!!! Nu när jag äter dessa piller kan man tro att jag hamnat i klimakteriet. Ska det va så eller är det nåt fel på mig??

• Babybel
    Tjotta skrev 2012-06-25 11:11:12 följande:
    Grattis till alla som lyckas få ÄL!!!!! Sj äter jag 4:e pillret på första kuren så det blir nog ett par kurer till för min del. Ha ha läste nyss att jag skrev att jag var 34 år. He he he nästa torsdag blir jag det he he he så än så länge är jag bara barnet =P
    Trots min ålder och uska utbildning och lite erfarenhet så måste jag ändå fråga. OBS!!! Känsliga läsare varnas!!!
    Eftersom jag aldrig ätit dessa förut så vet jag inte hur kroppen ska reagera, men är det fler än jag som känner sig uppblåsta och vill göra nr 2 oftare än vanligt??
    Jo jag vet en skit äcklig fråga bokstavligt talat, men jag måste bara få fråga.
    Jag har ju skrivit att jag gjort en gastric bypass i slutet av september och då kommer en annan fråga kring det. När jag vägde 108kg svettades jag mycket. Både sommar som vinter. Nu när jag snart är 40kg lättare svettas jag inget tills NU!!! Nu när jag äter dessa piller kan man tro att jag hamnat i klimakteriet. Ska det va så eller är det nåt fel på mig??

EXAKT de symptom jag hade. Svettades som en gris, speciellt på nätterna. Kändes som att nån höjt min temp med 10 grader. Vaknade mitt i natten helt dyblöt. 
    Ang. nr 2 så gjorde jag det betydligt oftare och var dessutom sjukt hård i magen. Jag hade också den där uppblåsta förstoppade känslan. Så det verkar helt klart vara biverkningar av medicinen eller tecken på att äggblåsorna växer. 
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd