• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aria

angående förstoppningskänsla och ökad aktivitet vid nr 2 så sa barnmorskan på gyn att det var ett tecken på kommande ägglossning eftersom det trycker på, förstår inte riktigt varför för så stora är väl inte äggen..men hon sa så :)

jag tror tydligaste tecknet är värken i äggstockarna, svanken och sekretet som ändras.......tydligen kan man ta graviditetstest efter sju dagar på de känsliga testerna....

vad tycker ni? eller ska man vänta? För er som vill ha billiga ÄL och graviditetstester så finns de på tradera där man kan köpa typ 40 stycken för under 100 lappen inklusive frakt och de är väldigt känsliga

gällande gyn som sexförbudar så tror jag också att det är olika från läkare till läkare vissa läkare säger kör på ändå eftersom sannolikheten för att samtliga ska befruktas är liten medan andra höjer varningsflaggan och ger patienten ångest redan vid tre ägg

• manam

Tjotta, jag känner verkligen igen "uppkördheten". Sedan har jag inte haft några jättesvettningar direkt, men har definitivt känns mig varmare än vanligt. Så båda dessa grejer är säkert biverkningar från Pergo.

Tjejor, någon mer som varit med om att ägglossningsmolvärken i äggstockarna liksom förflyttats uppåt/inåt i magen. Trodde det var nog med molvärk men helt plötsligt så känns det som sjutton igen. Är det ÄL som inte är avklarad än, eller kanske en biverkning av Pergo? Har aldrig ont i magen annars, utom mensverk då.

Detta i kombination med att jag fortfarande känner mig förstoppad typ är ingen höjdare. 

• che71
    Aria skrev 2012-06-25 18:34:03 följande:
    angående förstoppningskänsla och ökad aktivitet vid nr 2 så sa barnmorskan på gyn att det var ett tecken på kommande ägglossning eftersom det trycker på, förstår inte riktigt varför för så stora är väl inte äggen..men hon sa så :)

jag tror tydligaste tecknet är värken i äggstockarna, svanken och sekretet som ändras.......tydligen kan man ta graviditetstest efter sju dagar på de känsliga testerna....

vad tycker ni? eller ska man vänta? För er som vill ha billiga ÄL och graviditetstester så finns de på tradera där man kan köpa typ 40 stycken för under 100 lappen inklusive frakt och de är väldigt känsliga

gällande gyn som sexförbudar så tror jag också att det är olika från läkare till läkare vissa läkare säger kör på ändå eftersom sannolikheten för att samtliga ska befruktas är liten medan andra höjer varningsflaggan och ger patienten ångest redan vid tre ägg
    Vänta till typ 10-11 dagar efter ÄL...annars slösar man för många tester.
    Tro mig, jag har testat så många ggr i onödan, men varje månad är jag lika förhoppningsfull o säker på att NU ska jag vara gravid- när jag var gravid senast visade det på ÄL+11 eller ÄL+12 svagt streck.
    billigatester o testlagret har också billiga stickor
  • Babybel

Hm, men man vet väl inte vilken exakt dag man hade ägglossning?! Jag menar, mitt ÄL-test var positivt i torsdags, men det innebär väl inte att det var då jag hade ÄL?? Den indikerar väl bara att ÄL-processen satt igång!? Så hur ska man veta vilken dag man ska räkna ifrån?

Sen är jag lite fundersam över hur jag ska göra med nästa kur. Min gyn trodde ju inte att jag skulle få ägglossning och skrev ut en dubbelkur till nästa omgång. Eftersom jag trots allt fick ägglossning så undrar jag om jag då blir överstimulerad om jag tar dubbelkur? Eller om det liksom bara förbättrar mina chanser.

Jag har dock för mig att jag har hört att äggkvalitén blir bättre vid en långsam stimulering, men är osäker på om detta stämmer. 

• Tjotta

Åhhhh tack för svaren. Jag hoppas det är det med ägglossning som en barnmorska sa =) Har man aldrig haft någon så är det ju kul om det skulle bli så =)
    Ja men då ska jag svettas lite mer och hoppas på att det slutar från och med imorgon då sista pillret tas =) 

• che71
    Babybel skrev 2012-06-25 19:59:50 följande:
    Hm, men man vet väl inte vilken exakt dag man hade ägglossning?! Jag menar, mitt ÄL-test var positivt i torsdags, men det innebär väl inte att det var då jag hade ÄL?? Den indikerar väl bara att ÄL-processen satt igång!? Så hur ska man veta vilken dag man ska räkna ifrån?

Sen är jag lite fundersam över hur jag ska göra med nästa kur. Min gyn trodde ju inte att jag skulle få ägglossning och skrev ut en dubbelkur till nästa omgång. Eftersom jag trots allt fick ägglossning så undrar jag om jag då blir överstimulerad om jag tar dubbelkur? Eller om det liksom bara förbättrar mina chanser.

Jag har dock för mig att jag har hört att äggkvalitén blir bättre vid en långsam stimulering, men är osäker på om detta stämmer. 
    Jag räknar med ÄL (om det nu faktiskt "lossade" ägg för det behöver det tydligen inte göra varje månad trots att det visar så på stickan!!) dagen efter positivt utslag på ÄL stickan.
    Så svagt streck 17/6 o starkt streck 18/6 på morgonen- dvs ÄL 19/6
    (MEN så hade jag ju så ont på månd. em/kväll så hoppas att det var ÄL redan 18/6)
    då räknar jag ÄL+7 idag
    Jag tänker inte testa förrän på sönd. 1/7 -  ÄL+13 (BIM-1 eller -2)
    Det är alltid lika spännande!!!Drömmer
    Känner dock ingenting speciellt....
  • Aria

babybel ta ut dina tabletter du kan som många andra skrev behöva dem senare och normalt  brukar man få ta dubbeldos om det inte blir någon bebis på första, den privata läkaren sa att proceduren är följande

1.enkel tablett första gången, om ingen befruktning så får man ta två för att pusha på lite mer
    om man fortfarande inte får någon bebis så sköljer de äggledarna eller prövar sprutorna, han själv rekommendera aldrig någon att ta enkel kur fler än en gång

men tror det där också är individuellt från läkare till läkare vissa fortsätter köra pergotime 6 gånger andra avbryter och byter metod efter tredje gången....

• Babybel
    che71 skrev 2012-06-25 21:36:47 följande:
    Jag räknar med ÄL (om det nu faktiskt "lossade" ägg för det behöver det tydligen inte göra varje månad trots att det visar så på stickan!!) dagen efter positivt utslag på ÄL stickan.
    Så svagt streck 17/6 o starkt streck 18/6 på morgonen- dvs ÄL 19/6
    (MEN så hade jag ju så ont på månd. em/kväll så hoppas att det var ÄL redan 18/6)
    då räknar jag ÄL+7 idag
    Jag tänker inte testa förrän på sönd. 1/7 -  ÄL+13 (BIM-1 eller -2)
    Det är alltid lika spännande!!!Drömmer
    Känner dock ingenting speciellt....
    VA???? Är det sant??? skit också, jag var ju så övertygad om att fick man positivt äl-test så var man "garanterad" ägglossning.

Jag känner ingenting alls heller faktiskt. Molandet  och resten av symptomen har försvunnit och jag känner mig normal igen. Men enligt din metod att räkna så bör jag testa typ 5:e juli.

Kändes det annorlunda de gånger när du blev gravid? Jag tänker att det är ju väldigt tidigt för att få symptom, men å andra sidan har jag aldrig varit gravid så jag vet inte alls hur det ska eller kan kännas.
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-25 21:50:41 följande:
    babybel ta ut dina tabletter du kan som många andra skrev behöva dem senare och normalt  brukar man få ta dubbeldos om det inte blir någon bebis på första, den privata läkaren sa att proceduren är följande

1.enkel tablett första gången, om ingen befruktning så får man ta två för att pusha på lite mer
    om man fortfarande inte får någon bebis så sköljer de äggledarna eller prövar sprutorna, han själv rekommendera aldrig någon att ta enkel kur fler än en gång

men tror det där också är individuellt från läkare till läkare vissa fortsätter köra pergotime 6 gånger andra avbryter och byter metod efter tredje gången....
    Kanske ska jag ringa gyn innan och höra vad hon tycker, men hon känns liksom inte så kunnig. 
  • Aria

babybel då kan du ju alltid ringa någon annan, finns många kunniga som gärna ger råd

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd