• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel

Övrigt om mig förresten. Hade tänkt mig att vara lite anonym egentligen eftersom jag skriver ganska frispråkigt om mig själv i hela forumet.
    Men. Jag är 32 år, bor i södra delen av Sthlm. Har varit tillsammans med min kille i 2 år och vi har bott ihop i 1 år. Mitt förra förhållande varade i 10 år och det innan det i 2 år. Så man kan lugnt säga att jag är en förhållandetjej, har inte ens varit singel ett helt år sammanlagt i hela mitt vuxna liv.

Jag och min kille är fortfarande väldigt förälskade i varandra och njuter i fulla drag över att vi har det så härligt ihop (tror verkligen man uppskattar nykärleken extra mkt när man kommer från ett förhållande som varat i ett decennium tidigare)

Jag jobbar som handläggare på en myndighet och har väldigt intressanta och roliga arbetsuppgifter (kanske lite otippat för min arbetsgivare ;) )

• Babybel

Sen har jag sjuk nackspärr idag, är det ett symptom tror ni, hahahahaha! Nä, men tar gärna emot tips för hur jag blir av med det, för detta är den värsta nackspärr jag haft, den dunkar och smärtar även när jag ligger blick stilla.

• Aria

babybel aha tack så mycket för informationen :) uppskattas då man vet lite om mer om personen bakom nicket :)

Jag och min kille är också fortfarande väldigt förälskade och folk som träffar oss tror alltid vi nyligen blivit tillsammans, jag är nog som du en förhållande-tjej :)

Nackspärren tycker jag att om du har sådan värmande kräm tex tiger balsam så gnid in och knoda där du har ont, brukar bli mycket mycket bättre eller ställ dig under en varm dusch samtidigt som du försiktigt vrider med huvudet......eller så är det egentligen inte en nackspärr utan en spänningsknöl i nacken eller ovanför nacken typ mot håret sådana brukar jag också ha och det är nog mest spänningar och då ska man vila ut sig...

babybel...en myndighet säger du? Oj va nyfiken jag blev nu :) men du har tidigare skrivit att du reser mycket i ditt jobb vad är det för resor då typ?

• Babybel
    Aria skrev 2012-06-24 13:22:03 följande:
    babybel aha tack så mycket för informationen :) uppskattas då man vet lite om mer om personen bakom nicket :)

Jag och min kille är också fortfarande väldigt förälskade och folk som träffar oss tror alltid vi nyligen blivit tillsammans, jag är nog som du en förhållande-tjej :)

Nackspärren tycker jag att om du har sådan värmande kräm tex tiger balsam så gnid in och knoda där du har ont, brukar bli mycket mycket bättre eller ställ dig under en varm dusch samtidigt som du försiktigt vrider med huvudet......eller så är det egentligen inte en nackspärr utan en spänningsknöl i nacken eller ovanför nacken typ mot håret sådana brukar jag också ha och det är nog mest spänningar och då ska man vila ut sig...

babybel...en myndighet säger du? Oj va nyfiken jag blev nu :) men du har tidigare skrivit att du reser mycket i ditt jobb vad är det för resor då typ?
    Har faktiskt tänkt att undvika att skriva vart exakt jag jobbar. Men jag reser en hel del både i Sverige och i Europa, deltar på bland massa annat mässor, anordnar egna, jobbar i projekt och har ett stort jobbnätverk-

Kletade på liniment nu och tog dubbla uppsättningar smärtstillande (treo och citodon) så nu känns det liiite bättre om jag ligger heeelt still. Nackspärren sitter liksom mer nere vid ena skulderbladet och strålar upp  i nacken.  
  • Babybel
    Snobbs skrev 2012-06-23 13:07:52 följande:
    Grattis babybel och jag önskar lycka till till er andra som också väntar på äl.

Jag är på cd 15 nu och fick ett svagt svagt streck på äl-test idag, dom är alltid helt vita för mig annars, har testat från cd 9 då jag haft lite känningar i magen sedan dess.
    Undrar om det kan vara nånting på gång? Hoppas verkligen det.
    Härligt, det stämmer säkert för dig, precis som för mig och Aria att äl blir lite sen mellan dag 21-24 har jag hört är vanligast, så du är nog på G. Heja!!!
  • Aria

babybel förstår självklart :) jag blev bara nyfiken eftersom jag jobbar som jurist men får uppdrag av bla en myndighet :) tänkte kanske samma men de är lugnt vi får ta det när vi träffas live :)

Ja det låter som spänningsvärk i muskel och det är normalt har också haft det de senaste dagarna men min har främst suttit i axeln och så mot nacken precis som du säger det är nästan som att det dunkar smärta

Jag tycker det är jätte roligt att vi alla funnit varandra i denna tråd och får vara med i varandras utveckling :) Jag är väldigt glad och tacksam för allt pepptalk, stöd och trygghet jag funnit i denna tråd :)

Snobbs det kommer ska du se jag tappade ju totalt hoppet :)

• Aria

Jag har nu lugnat ner mig lite så ska berätta om mina symptom fram tills de blev ett smile på testet :)

Jag fick alltså min ÄL igår kl 8 och då var jag på dag 22.

I flera dagar innan, från dag 14 började jag känna av en värk i ryggen och kunde tidsvis känna av mina äggstockar, inte så att det gjorde ont men jag var medveten om dem. Från dag 17 började sekretet (flytningarna) ändra konststenens o var då lite gulaktiga men samtidigt inte riktigt helt lotionaktiga, jag började också känna av rygg/svank smärtan mer och mer och även värken i buken/äggstockarna ökade, nästan som att man skulle kunna vara förstoppad fast ändå inte. Det högg till ibland men inte mer än så....

från dag 18 ökade de gul/genomskinliga flytningarna mer och mer och var ibland helt genomskinliga och ibland gula, blev orolig för någon infektion men läste sedan att den gula färgen är normal. Flytningarna blev också mer och mer trådiga

på dag 21 var flytningarna så trådiga att jag kunde dra ut dem flera cm genom att dra tummen och pekfingret ifrån varandra. Jag kände också på livmodershalsen enligt instruktioner på internet som jag också länkat till lite längre upp och då kände jag att det var mjukt precis som de skrev. En annan sak jag också märkte var att jag var mycket fuktigare där nere nästan hela tiden.
    På dag 21 hade jag också ont vid äggstockarna och väldigt väldigt ont i svanken. Jag tog ett test vid fyra tiden på dag 22 som var negativt, jag tappade totalt gnistan och tänkte att så många tecken som påvisar ÄL men inte testet. Vid 8 tiden bestämde jag mig för att ta det sista testet och sedan strunta i det helt eftersom jag inte orkade gå runt och tänka på det mer och bli besviken.

Jag satt och spelade sudoko medan jag väntade på resultatet och fick en chock när det var en smilegubbe :)

Jag har en pergokur kvar som jag kommer att skänka bort om detta lyckas då det finns många kvinnor där ute som faktiskt skulle behöva få pergotime men som kommer få vänta pga sommar, ålder etc etc......
    Men då får man lova att uppsöka privatgyn för att kolla äggblåsorna så man inte riskerar att få åttlingar eller något :)

Jag själv vägrades pergotime pga att läkarna hela tiden sköt upp mina tider hos dem, jag blev lovad nya tider hela tiden och fick inga, till slut sa de att jag får vänta till november varpå jag fick hjälp av några änglar här på FL och fick några kurer att ta själv.

• che71

Tänk på att ett plus inte behöver leda hela vägen till ett barn!
    Tyvärr!!!
    Inte för att vara pessimistisk, men missfall är vanliga.
    Jag menar inte att man inte ska glädjas o hoppas, för det gjorde jag ...det ska gudarna veta...ingen förväntar sig ett missfall...ännu mindre två...
    så spar på pergotime man vet aldrig när man behöver de igen i framtiden

• Babybel
    che71 skrev 2012-06-24 20:14:35 följande:
    Tänk på att ett plus inte behöver leda hela vägen till ett barn!
    Tyvärr!!!
    Inte för att vara pessimistisk, men missfall är vanliga.
    Jag menar inte att man inte ska glädjas o hoppas, för det gjorde jag ...det ska gudarna veta...ingen förväntar sig ett missfall...ännu mindre två...
    så spar på pergotime man vet aldrig när man behöver de igen i framtiden
    Lite så tänker jag också faktiskt. Jag kommer bli överlycklig om jag blir gravid nu (och kommer i så fall få reda på det väldigt tidigt) men statistiken säger ju att 50% slutar i missfall, så innan vecka 12 vågar jag nog inte hoppas utan kommer försöka glädjas åt det faktum att jag fått ett kvitto då att jag faktiskt kan bli gravid, något jag inte vet just nu.
    Sen kan tabletterna behövas till syskon om det är så att det trots allt går hela vägen. De håller ju i massa år.
  • Snobbs

Grattis Aria!!!

Precis som babybel skriver ovan, hellre bli gravid och få missfall än att inte bli gravid.
    Bara att få ett kvitto på att äl kan fungera och att man kan bli gravid skulle betyda jättemycket, då är jag övertygad om att det löser sig och att det bara är att fortsätta tills man lyckas hela vägen
    Sen när man fått dom barn man önskar kan man ge bort överblivna kurer. Tänker hämta ut alla oavsett.

Vill inte ge ut personlig info men kan skriva att jag bor i stockholm och är 25-30år gammal, är förlovad med min sambo.
    Vill gärna få ett positivt äl-test för att veta att jag haft äl, inte för att pricka dagar då vi har sex från varannan dag till 2ggr/dag ändå

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd