• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aria

babybel känner samma symptom som du, är jätte sugen på mat och har varit väldigt trött och illamående den senaste tiden DOCK vet jag inte om det är mens symptom eftersom det är så lång tid mellan mina mens perioder att jag glömmer symptomen varje gång.... jag är idag på dag 11 efter ÄL, hade min Äl den 22 juni så väntar några dagar till innan jag testar :)

jag väntar på värk i brösten men känner inget :)

• Babybel

Jag tänkte testa på fredag så nu är man lite pirrig även om jag verkligen inte tror att jag är gravid.

Jag har börjat äta lchf nu sen lite mer än någon vecka och fått nån slags promenadknäpp och har promenerat 4 mil på 4 dagar. Känns bra i kroppen med både dieten och träningen.

• Fiffig

Spännande väntan för er! Själv hade jag nog ägglossning igår så nu får jag väl vänta på symptom i två veckor! Jag har aldrig ens behövt testa för mina spottings och min mens brukar vara punktligare än punktligast. Annars blir det ny kur direkt om inget händer. Måste bara fråga er erfarna pergoknaprare, har ni också blivit knasiga i magen efter tabletterna? Jag har världens magknip, är gasig och känner mig hungrig fast jag just ätit! Skumt! Igår kväll fick jag också värsta prestationsångesten och började grina när det inte riktigt gick att göra ni vet... Vi har haft sex fyra dagar på raken och nu orkar jag snart inte längre. Men nu har jag nog haft äl så nu fortsätter vi med varannan dag. Ursäkta de lite privata ämnena, men vem sjutton ska man annars prata med om sånt här? Ha det bäst!

• Babybel
    Fiffig skrev 2012-07-03 09:14:02 följande:
    Spännande väntan för er! Själv hade jag nog ägglossning igår så nu får jag väl vänta på symptom i två veckor! Jag har aldrig ens behövt testa för mina spottings och min mens brukar vara punktligare än punktligast. Annars blir det ny kur direkt om inget händer. Måste bara fråga er erfarna pergoknaprare, har ni också blivit knasiga i magen efter tabletterna? Jag har världens magknip, är gasig och känner mig hungrig fast jag just ätit! Skumt! Igår kväll fick jag också värsta prestationsångesten och började grina när det inte riktigt gick att göra ni vet... Vi har haft sex fyra dagar på raken och nu orkar jag snart inte längre. Men nu har jag nog haft äl så nu fortsätter vi med varannan dag. Ursäkta de lite privata ämnena, men vem sjutton ska man annars prata med om sånt här? Ha det bäst!
    Vad är det för spottings du har? Jag hjade ju en ägglossningsblödning 4 dagar innan jag fick positivt ÄL-test, men jag antar att du har koll på hur lång tid det är mellan blödningen och äl då?!

Jo, nog blev magen helt knepig av tabletterna. Jag mådde illa, var konstant vrålhungrig, stenhård i magen och gasig och jag ser ingen annan anledning än tabletterna.

Vad är det för prestationsångest du känner? Om du blir gravid eller inte är ju inget du "presterar" liksom. Lägg inte den bördan på dig själv när du inte kan påverka den. Sen måste ni inte ha sex varje dag. Det är till och med bättre att ha det varannan dag när det kommer till spermiekvalitén, och spermierna lever i upp till en vecka i dig. Så varannan dags sex kan snarare förbättra era chanser än tvärtom. Det ska ju ändå vara kul och härligt det här, och man ska ju njuta av sex.
  • manam

Ja, här är ju en till som väntar på BIM. Vääääldigt oklart när den är dock, har ju liksom endast haft pillermens senaste typ 12 åren, men jag tror ju att den eventuella ägglossningen skedde någon gång kring midsommar.

Hittills har allt känns rätt bra faktiskt, men nu när jag vet att mensen snart bör komma – om Pergo funkat alltså – kryper sig den nervösa väntan på. Usch! Inte så kul.

• Babybel
    manam skrev 2012-07-03 12:33:51 följande:
    Ja, här är ju en till som väntar på BIM. Vääääldigt oklart när den är dock, har ju liksom endast haft pillermens senaste typ 12 åren, men jag tror ju att den eventuella ägglossningen skedde någon gång kring midsommar.

Hittills har allt känns rätt bra faktiskt, men nu när jag vet att mensen snart bör komma – om Pergo funkat alltså – kryper sig den nervösa väntan på. Usch! Inte så kul.
    Ja, det är ju skitsvårt att veta, samma för mig. Men jag tänker att 14 dagar efter ÄL bör man ju få positivt gravtest om man nu är gravid, annars kan man nog räkna med att man inte är det. Så det blir typ på fredag för mig (samma för dig då!).

Jag känner att just nu på första försöket kommer jag inte att bli superdeppig om det inte tar sig, hur känner du?
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-03 12:55:03 följande:
    Ja, det är ju skitsvårt att veta, samma för mig. Men jag tänker att 14 dagar efter ÄL bör man ju få positivt gravtest om man nu är gravid, annars kan man nog räkna med att man inte är det. Så det blir typ på fredag för mig (samma för dig då!).

Jag känner att just nu på första försöket kommer jag inte att bli superdeppig om det inte tar sig, hur känner du?
    Vi har ju inte ens försökt denna månaden...dels för att vi helt enkelt inte riktigt kunde få till det bland massa folk på midsommarfirarstället...men mest för att jag måste få ner mitt TSH. Men jag är nervös ändå. För att inte få någon mens, vilket skulle betyda att jag inte haft ägglossning...fast det verkligen kändes så. Herregud...om jag hade vetat hur mycket man kunde längta efter en mens...

För din del hoppas jag att mensen håller sig borta av andra anledningar dock . Men jätteskönt att det inte känns så allvarligt för dig. Det är ju första försöket som sagt, och jag tycker det verkar som om många får köra några omgångar med Pergo innan det tar sig. Har dessutom läst att man blir lättare gravid cykeln efter Pergo. Många får spontan ägglossning då, samtidigt som livmoderslemhinnan är tjockare.
  • Fiffig

Babybel: sen jag slutade med mina p-piller har min mens alltid föregåtts av två dagar med mini lite blod som kommer när jag är på toa. Två dagar senare kommer det mer rejält och mensen är igång. Har aldrig haft det innan, bara någon gång när jag missade ett p-piller, men läkaren har sagt att det inte ska påverka min fertilitet. När det gäller ångesten för att inte lyckas önskar jag att jag kunde vara mer avslappnad, men det är svårt. I ca ett år har kalendern avgjort när vi ska ha sex, istället för lusten. För det mesta gör det inte så mycket men ibland när sambon jobbar kväll och natt har det fått till följd att det har känts väldigt stressigt att hinna få till det på rätt dag.

• Aria

när vi ändå är inne på privata saker och så, är det någon mer än jag som fått jätte ont de senaste tvre dagarna vid sex, alltså det känns typ som att han kommer åt livmodern eller för långt in vet inte hur jag ska förklara men det gjorde jätte ont och jag blev helt chockad,
    sen har jag en molnande värk men inte på sidorna som vid ÄL utan precis under naveln, liksom mer i mitten....
    vill inte heller ropa hej innan man vet hundra procent men jag har alltid älskat lukten av korv, idag när jag stod i kassan på ikea fick jag kväljningar så kraftiga att folk runt om mig kollade, lukten var så äckligt stark medans sambon och vår vän inte ens tyckte att det luktade något alls......

vet ju inte och blir lite förvirrad eftersom jag aldrig får mens och har svårt att avgöra vad som räknas som normala menssymptom och vad som kan va tecken, senhar jag så mycket och klara flytningar att jag nästan trodde jag fått Äl om och om igen ..men det kan man väl knappast få?

• Babybel
    Aria skrev 2012-07-03 23:10:14 följande:
    när vi ändå är inne på privata saker och så, är det någon mer än jag som fått jätte ont de senaste tvre dagarna vid sex, alltså det känns typ som att han kommer åt livmodern eller för långt in vet inte hur jag ska förklara men det gjorde jätte ont och jag blev helt chockad,
    sen har jag en molnande värk men inte på sidorna som vid ÄL utan precis under naveln, liksom mer i mitten....
    vill inte heller ropa hej innan man vet hundra procent men jag har alltid älskat lukten av korv, idag när jag stod i kassan på ikea fick jag kväljningar så kraftiga att folk runt om mig kollade, lukten var så äckligt stark medans sambon och vår vän inte ens tyckte att det luktade något alls......

vet ju inte och blir lite förvirrad eftersom jag aldrig får mens och har svårt att avgöra vad som räknas som normala menssymptom och vad som kan va tecken, senhar jag så mycket och klara flytningar att jag nästan trodde jag fått Äl om och om igen ..men det kan man väl knappast få?
    Oj, måste säga att det låter ju väldigt lovande. Jag har inga sådana symptom direkt. Känner liksom av livmodern lite, men det känns knappt som mensvärk ens nu.
    Just att må illa av dofter är väl ett av de säkraste tecknen, har du känningar i brösten/bröstvårtorna nåt? Gör gravtest idag, för har du så tidiga symptom kanske ditt hcg ökat snabbt. Kolla in denna hcgtabell http://plusset.wordpress.com/2010/01/04/hcg-niva-tabell/ . Det finns ju många som plussar 4 dagar innan mens (som borde komma senast 14 dagar efter äl)
    Jag testade idag men fick negativt, men jag trodde inget annat heller. Känns verkligen inte som att jag är gravid som sagt.
    Uppdatera här omedelbart sen ;)
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd