• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel
    Aria skrev 2012-10-16 22:06:04 följande:
    hallo tjejer fick en blödning igår, prata med läkaren idag kan ha varit ett mycket tidigt MF pga att jag tog ett test i förrigår som visa ett svagt plus så nu är det väl förmodligen en ny omgång och nya tag :)

Neeej, vad trist!! Är det SÄKERT att det bara inte är en sån blödning som folk verkar kunna få på bim fast de är gravida? Har du fortsatt blöda? Har du tagit några test efter det?

Jag var på Sophiahemmet igår och jag ska också börja med sprutor nu. Gynekologen där sa att 75% blir gravida inom 6 försök med sprutor. Så det känns ju som kanonodds. Nu tror jag att första omgången behöver kroppen bara liksom hajja vad som händer, så jag tror den första riktiga chansen kommer nog vid andra tillfället (tycker mig ofta ha läst att väldigt många med samma förutsättningar blir gravida på just försök 2 med Puregon)

Hur har det funkat med din slemhinna? har den byggt på sig bättre med sprutorna än med Pergotime? Hur stor är skillnaden?
  • Aria

babybel nä tror inte det tog test idag och de va negativt så nya tag nu :)

slemhinnan såg jätte bra ut tydligen och växte till sig bra så den vet jag va bra denna gång med pergo vet jag inte riktigt men har för mig att den såg okey ut också men de blev ju aldrig någon äl där....

• Babybel
    Aria skrev 2012-10-17 12:00:09 följande:

slemhinnan såg jätte bra ut tydligen och växte till sig bra så den vet jag va bra denna gång med pergo vet jag inte riktigt men har för mig att den såg okey ut också men de blev ju aldrig någon äl där....

Synd! Men jag tror på nästa omgång för dig!! Måste du vänta nu eller kör du igång nästa omgång direkt?
  • manam
    Aria skrev 2012-10-17 12:00:09 följande:

Ah, typiskt! MEN...något hände ju...eftersom du plussade. Och äntligen har du fått ägglossning. Nu är alla oddsen på din sida inför nästa omgång.
  • manam
    Babybel skrev 2012-10-17 10:41:37 följande:

Alltså, Pergotime har ju en negativ påverkan på slemhinnan vilket gör att den blir mycket tunnare. Jag fick inte heller någon blödning sist med Provera utan hade bara en lätt tunn blödning en halv dag på bim.
    Men jag trodde att du fick mens av dig själv efter Pergotime?
    Jag var kanske otydlig där...har inte ätit pergo nu utan bara primolut. Pergo ska jag börja med cykeldag fem. Men jag verkar onekligen ha svårt att bygga slemhinna även utan pergo. Ska ta upp detta med gyn när jag ska dit.

Kändes det bra på Sophiahemmet? Låter ju som en bra plan med sprutorna. Skönt att komma igång med dem! Och ja 75% chans att bli gravid inom 6 försök låter onekligen hoppfullt för oss allihopa. Hur funkar det med sprutorna? Är det som Pergo, att man börjar på cykeldag 5 och sedan kör några dagar framåt och sedan inväntar ÄL?

• Aria

jag fick börja ny behandling igår :) sjuksköterskan försökte få till det att jag skulle vila en månad emellan men jag var bestämd och sa nej jag vill köra på igen och läkaren lovade mig (fast det hade hon inte) så sköterskan blev osäker och gick och pratade med läkaren som också blev osäker och sa okey låt henne köra igen om jag lovat henne, saken är den att jag räknade ut att om jag väntar en månad så kommer julen i vägen och då kommer jag få vänta till mitten av jan innan jag kör igen :) så fick ljuga lite och hoppas på det bästa

sprutorna funkar så här att man börjar med dem på mensdag 2 och så börjar man med en dos och går på VUL ganska ofta, en så där var tredje eller var fjärde dag och sedan mäter man blåsorna och höjer om det ej ger resultat :)

• Babybel
    manam skrev 2012-10-17 16:10:00 följande:
    Jag var kanske otydlig där...har inte ätit pergo nu utan bara primolut. Pergo ska jag börja med cykeldag fem. Men jag verkar onekligen ha svårt att bygga slemhinna även utan pergo. Ska ta upp detta med gyn när jag ska dit.

Kändes det bra på Sophiahemmet? Låter ju som en bra plan med sprutorna. Skönt att komma igång med dem! Och ja 75% chans att bli gravid inom 6 försök låter onekligen hoppfullt för oss allihopa. Hur funkar det med sprutorna? Är det som Pergo, att man börjar på cykeldag 5 och sedan kör några dagar framåt och sedan inväntar ÄL?

Gör det! För det är enkelt åtgärdat med att du får äta östrogen samtidigt bara. Jag har ju samma problem men på Sophiahemmet sa de att det därför var bättre med sprutor eftersom de också byggde upp slemhinnan till skillnad mot Pergotime som hade motsatt effekt.

Det kändes faktiskt riktigt jäkla bra att vara på Sophiahemmet. Det kändes väldigt proffsigt och med gott om tid. Normalt hos gyn upplever jag att det är väldigt stressigt. Sen var det liksom inget krångel. De har sett min "typ" så många gånger att vi går rakt på sak med den behandling jag behöver. Sen skadar det ju inte att lokalerna är jättevackra.

Jag vet inte hur det funkar med sprutorna normalt faktiskt, men vi ska inte framkalla mens innan iaf utan jag börjar bara eftersom jag inte fick igång nån blödning efter senaste Proveraomgången.
  • manam
    Aria skrev 2012-10-18 09:28:31 följande:
    jag fick börja ny behandling igår :) sjuksköterskan försökte få till det att jag skulle vila en månad emellan men jag var bestämd och sa nej jag vill köra på igen och läkaren lovade mig (fast det hade hon inte) så sköterskan blev osäker och gick och pratade med läkaren som också blev osäker och sa okey låt henne köra igen om jag lovat henne, saken är den att jag räknade ut att om jag väntar en månad så kommer julen i vägen och då kommer jag få vänta till mitten av jan innan jag kör igen :) så fick ljuga lite och hoppas på det bästa

sprutorna funkar så här att man börjar med dem på mensdag 2 och så börjar man med en dos och går på VUL ganska ofta, en så där var tredje eller var fjärde dag och sedan mäter man blåsorna och höjer om det ej ger resultat :)
    Härligt att du lyckades "lura" dig till ny behandling direkt. För usch vad jobbigt det skulle vara att vänta till efter jul. Nog för att vi snart är där...men sånt här orkar man ju bara inte vänta på så länge.

Aha...blir lite spring hos gyn med andra ord, med den behandlingen. Kanske därför min inte börjat prata om sputor än :). Men han nämnde att det är nästa steg om pergo inte funkar.

Igår kom i alla fall bekräftelse på att remiss för ivf skickats till Huddinge. Dit är det ju låååång kötid. Men det känns ändå helt okej. Vill gärna prova klart pergo, och eventuellt sprutor, först.
  • manam
    Babybel skrev 2012-10-18 09:31:29 följande:

Gör det! För det är enkelt åtgärdat med att du får äta östrogen samtidigt bara. Jag har ju samma problem men på Sophiahemmet sa de att det därför var bättre med sprutor eftersom de också byggde upp slemhinnan till skillnad mot Pergotime som hade motsatt effekt.

Det kändes faktiskt riktigt jäkla bra att vara på Sophiahemmet. Det kändes väldigt proffsigt och med gott om tid. Normalt hos gyn upplever jag att det är väldigt stressigt. Sen var det liksom inget krångel. De har sett min "typ" så många gånger att vi går rakt på sak med den behandling jag behöver. Sen skadar det ju inte att lokalerna är jättevackra.

Jag vet inte hur det funkar med sprutorna normalt faktiskt, men vi ska inte framkalla mens innan iaf utan jag börjar bara eftersom jag inte fick igång nån blödning efter senaste Proveraomgången.
    Det där med att gyn är stressad känner jag verkligen igen... Det är sååå mycket löpande-band-känslan. Så härligt att det kändes annorlunda på Sophiahemmet.

Börjar du med sprutor typ idag då? Så spännande!
  • Babybel
    manam skrev 2012-10-18 15:27:13 följande:
    Det där med att gyn är stressad känner jag verkligen igen... Det är sååå mycket löpande-band-känslan. Så härligt att det kändes annorlunda på Sophiahemmet.

Börjar du med sprutor typ idag då? Så spännande!

Nä, jag ska dit nästa vecka troligen för att lära mig sprutorna och få recept. Vi väntar på provsvar från Prolaktin-provet jag gjorde sist innan jag ska köra igång.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd