• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel

Hej tjejer! Jag är utomlands i jobbet just nu, men när jag kommer hem imorgon så blir det sprutrecept för hela slanten för mig. Då ska jag få lära mig sprutorna och så.

Aria: var du tvungen att ta sprutorna vid nåt speciellt tillfälle på dygnet?

Ni andra: hur går det och hur KÄNNS det? Jag hade nästan slutat tänka lite på detta tills jag var iväg på sophiahemmet nu.

• Aria

babybel man ska försöka ta det ungefär samma tid varje dag, jag tar min apå kvällen och läkaren sa att det inte spelar så stor roll om det ena dagen är kl 9 och den andra dagen kl 11 men man ska inte mixa kväll och dag,

mitt råd till dig babybel är också att se till att läkaren skriver ut nya recept i god tid inför höjning och att du själv har koll på hur mycket som går åt per dag och hur lång tid det tar att beställa ny spruta etc för läkarna är kassa på det...

sprutorna är en kylvara och en beställningsvara varpå du själv måste ringa och kolla med apotek att de har eller beställa in, och för att kunna göra det måste du ha det på recept, läkarna är väldigt misstänksamma som att man ska sälja sina kvarvarande sprutor eller överdosera själv så de rycker alltid till när man ber dem skriva ut nya sprutor och vissa väljer att skriva ut den med minst i, fattar själv inte varför som om det är läkaren som står för tillverkningen nåväl då är det viktigt att du påpekar att det tar tid att beställa ca 2 dagar och att du måste ha tillgång till ny spruta i god tid så man slipper den stressen under mina 6 veckors behandling skrev de ut ca 5 sprutor tror jag det var så de går åt....

och va på och säg att du vill höja dosen om det inte ger något för en dos som är rätt för dig ska visa något efter fem-7 dagar, mitt misstag var att jag fick köra samma låga dos 37.5 i två veckor medan man sen höjde dosen var 4 dag så det var bara bortkastad tid och DU har mer att säga till om än vad läkaren vill låta dig tro..

• Babybel

Aria: Jag fick börja med en dos på 50 och fick ut sprutorna direkt. Så jag tog den första igår.
    Hur mycket är den dos som funkade på dig till slut. Stämmer den nu när ni kör en ny omgång?

• Aria

jag fick börja på 37.5 och det var först en dos på 125 som gav något, nu när jag påbörjat ny behandling fick jag börja på 75 och det är för att det fanns blåsor som är halv mogna sen sist, jag fick också ut båda sprutorna på en gång men jag va tvungen att beställa dem, fast du kanske menar att du inte behövde beställa? :)

inget av apoteken jag ringt hade de på lager men du bor ju i Stockholm där kanske det är annorlunda, eftersom de är dyra sprutor så har de flesta apotek inte dem på lager, tycker ändå duj ska va noga med när nya sprutor ska skrivas ut, hur långt de du har kommer räcka med hänsyn till beställningstid eller helger och dylikt för tro mig läkarna har inte koll alls
     när påbörjar du behandlingen?

• Babybel

Det finns flera apotek i Sthlm som har dem som lagervara. Jag frågade specifikt om jag kunde vara säker på att de fanns inne jämt och kvinnan på Apoteket sa att jag kunde vara lugn. Så det var ju skönt iaf.

Räknar med att jag kommer att vara tvungen att höja dosen rejält jag med så jag har väl minst en månad framför mig nu. Det var lättare än jag trodde med sprutorna, men första gången var ju verkligen läbbig!

• Aria

ja men nu ska ni få höra tjejer....idag avbröts min behandling för att...TYDLIGEN så är det så att när man väl fått igång äggblåsorna en gång så är det väldigt lätt att få igång dem igen, så idag var jag på VUL och jag hade minst 3 blåsor, en på 31mm, en på 25+ och en på 18mm och detta efter endast 9 dagars behandling med en relativt låg dos så de avbröt så nu vette jag fan vad man ska göra känner mig grymt besviken :(

• manam
    Aria skrev 2012-10-25 20:55:03 följande:
    ja men nu ska ni få höra tjejer....idag avbröts min behandling för att...TYDLIGEN så är det så att när man väl fått igång äggblåsorna en gång så är det väldigt lätt att få igång dem igen, så idag var jag på VUL och jag hade minst 3 blåsor, en på 31mm, en på 25+ och en på 18mm och detta efter endast 9 dagars behandling med en relativt låg dos så de avbröt så nu vette jag fan vad man ska göra känner mig grymt besviken :(
    Ah, men åh så frustrerande... Först händer inget...och sedan händer för mycket istället liksom. Vad händer nu då? De där äggen måste väl lossna?

Här är jag på cd 11 med Pergotime enkeldos. Känner inget särskilt, kanske lite hugg i äggstockarna då och då...svagt... Men en konstig grej är att jag haft temphöjning sedan cd 9. Någon av er som varit med om en högre kroppstemp med Pergotime. Känns ju lite väl tidigt om jag ägglossat cd 8 om man säger så...
  • Aria

manam ja de måste lossa eller gå tillbaka enligt vad läkaren ville, men jag tog ett ÄL test och jag har ÄL just nu så vi kör på och hoppas på det bästa :)

• småfossingar

Tog ett cb grav test i förmiddags tyvärr inte morgonurin men fick ändå ett svagt svagt streck..bilden är suddig men kanske går att se ändå.
    Har inte bim förens på tisdag och hade tänkt försöka vänta tills dess men det gick ju inteGlad Är så tidigt än så jag törs inte hoppas, men ska försöka att inte tänka på det så mycket, och ta ett nytt test på tisdag morgon. 

• Aria

småfossingar oj jag ser också det svaga tecknet så vi håller tummarna för dig nu :) håll oss uppdaterad :)

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd