• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aria
    Alivia skrev 2012-11-07 19:01:06 följande:
    Tack för ditt hoppingivande svar. Jag håller tummarna för att det kommer en ÄL till slut trots allt :)
    tror nog bara din Äl blivit förskjuten som det kan bli med pergo håll ut bara :)
  • Alivia
    Aria skrev 2012-11-07 20:05:39 följande:
    tror nog bara din Äl blivit förskjuten som det kan bli med pergo håll ut bara :)
    Jag hoppas också det. Men det som kändes jobbigt var att jag tidigare (under de senaste månadernas UL) haft äggstockar som inte varit "överbelamrade" av äggblåsor, utan sett helt normala ut. Skillnaden den här gången var att de var hur många som helst, så som det var när det var som värst innan jag började med p-piller för att vila äggstockarna. Det var därför jag blev rätt att pergon kanske förvärrat mina symtom och pajat mina chanser att ägglossa själv.

Men men,  det fanns åtminstone en blåsa som var lite större än de övriga, så jag får satsa på att den slår sig fri från de andra :)

• Aria

Jag tror inte du behöver oroa dig så att pergo skulle paja jag kan ta mig själv som exempel när jag påbörjade sprutbehandlingen så tog det en och en halv månad för att få en blåsa på 20 och en på 16 med 125mg/ml, andra omgången körde jag 75mg i sju dagar och fick tre gigantiska blåsor en på 31mm och en på 28 mm och en på 17 mm plus en massa på 13-14 så jag tror inte du behöver oroa dig man har sina perioder och stressa inte pergo fölrstör inga äggstockar för då hade man nu inte fått använda alls men förstår självklart att det far runt många jobbiga tankar i en jobbig situation :)

håll ut bara och vi finns här för stöd och allt va det kan tänkas vara :)

• Alivia
    Aria skrev 2012-11-07 22:23:57 följande:
    Jag tror inte du behöver oroa dig så att pergo skulle paja jag kan ta mig själv som exempel när jag påbörjade sprutbehandlingen så tog det en och en halv månad för att få en blåsa på 20 och en på 16 med 125mg/ml, andra omgången körde jag 75mg i sju dagar och fick tre gigantiska blåsor en på 31mm och en på 28 mm och en på 17 mm plus en massa på 13-14 så jag tror inte du behöver oroa dig man har sina perioder och stressa inte pergo fölrstör inga äggstockar för då hade man nu inte fått använda alls men förstår självklart att det far runt många jobbiga tankar i en jobbig situation :)

håll ut bara och vi finns här för stöd och allt va det kan tänkas vara :)
    Tack! Det känns väldigt skönt att hänga här och skaka av mig oron. Min sambo är väldigt cool med alltihop och jag är det ofta också, men det är skönt att inte behöva ösa för mycket över honom när jag har mina svackor. 

• Babybel
    Alivia skrev 2012-11-07 22:12:46 följande:
    Jag hoppas också det. Men det som kändes jobbigt var att jag tidigare (under de senaste månadernas UL) haft äggstockar som inte varit "överbelamrade" av äggblåsor, utan sett helt normala ut. Skillnaden den här gången var att de var hur många som helst, så som det var när det var som värst innan jag började med p-piller för att vila äggstockarna. Det var därför jag blev rätt att pergon kanske förvärrat mina symtom och pajat mina chanser att ägglossa själv.

Men men,  det fanns åtminstone en blåsa som var lite större än de övriga, så jag får satsa på att den slår sig fri från de andra :)

Jag håller med Aria, må inte dåligt. Vi fungerar alla olika på olika behandling. Dock börjar jag mer och mer tro att sprutor verkar funka bäst på oss med PCO, men det är helt ovetenskapligt. Jag tog 50mg i 6 dagar och fick en sprickfärdig blåsa på 21 mm. trots att jag efter 2 behandlingar med Pergo inte verkat komma dit alls. MEN jag tror också att Pergo gjorde så att mina blåsor mognade snabbare sen när jag väl började med dem.

Hur länge har du försökt och tror du att du ägglossat av dig själv tidigare? 
  • Aria
    Alivia skrev 2012-11-07 22:34:58 följande:
    Tack! Det känns väldigt skönt att hänga här och skaka av mig oron. Min sambo är väldigt cool med alltihop och jag är det ofta också, men det är skönt att inte behöva ösa för mycket över honom när jag har mina svackor. 

ös över oss bara :) Vi är vana och är likadana
  • Babybel

Hej tjejer,

Idag gjorde jag ett tidigt gravtest (hehe dum man är som inte kan vänta) (äl +9/10 nånting) och fick 2 streck. Det ena är ju svagt förstås men det går inte att missa liksom. Jag behöver inte hålla på och trixa och vrida och vända för att se utan det syns. Men jag vågar inte tro nånting utifrån det med tanke på alla spöktest och grejer man läser om, så jag väntar till nästa vecka och BIM innan jag tar ett digitalt.

Hur går det för er andra?

• manam
    Babybel skrev 2012-11-09 09:54:39 följande:
    Hej tjejer,

Idag gjorde jag ett tidigt gravtest (hehe dum man är som inte kan vänta) (äl +9/10 nånting) och fick 2 streck. Det ena är ju svagt förstås men det går inte att missa liksom. Jag behöver inte hålla på och trixa och vrida och vända för att se utan det syns. Men jag vågar inte tro nånting utifrån det med tanke på alla spöktest och grejer man läser om, så jag väntar till nästa vecka och BIM innan jag tar ett digitalt.

Wow! Förstår verkligen att du inte vågar hoppas än. Men ändå, två streck är två streck och mycket bättre än ett. Åh, vad jag hoppas nu att det där strecket stannar kvar och blir än starkare .
  • manam
    Babybel skrev 2012-11-09 09:54:39 följande:
    Hej tjejer,

Känner du några symptom förresten?
  • Babybel
    manam skrev 2012-11-09 12:01:59 följande:
    Känner du några symptom förresten?

Mjae, svårt att säga. Jag hade ju jätteont i bröstvårtorna kring ägglossning men det försvann sen. Men för 2 dagar sen så började brösten liksom kännas igen, fast på ett lite annat sätt. När jag tog av mig bh:n så kändes det i hela brösten och de har känts tunga. Men det är väl alldeles för tidigt för riktiga symptom i så fall tror jag, så det är ju svårt att veta vad som är symptom eller bara tillfälligheter.
    Jag har varit extremt kall på kvällarna i 2-3 dagar och legat under 2-3 tjocka filtar och ändå frusit, som när man håller på att bli sjuk. Men sen vaknat och varit varm på morgonen. Men det kan ju lika gärna bara vara att just det, att jag håller på att bli sjuk, hahaha. 

Det skulle dock förvåna mig massvis om strecket är ett spökstreck känner jag nu när jag kollat runt lite. Mitt streck syndes ju i alla vinklar och man behövde inte anstränga sig alls för att se det. Det var bara svagt. Men man vet ju aldrig.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd