• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel
    Aria skrev 2012-11-26 12:19:05 följande:
    Va roligt tjejen :) min mamma säger att om man är riktigt illamående så är det en flicka annars är det en pojke och jag såg många år senare ett program på discovery cannel om att flickfoster oftast är mer rörliga och så hade det något med tecken på fingrar att göra också och att detta kunde skapa ett illamående hos mamman så du kanske bär på en liten pojke bara :)

Också haft kompisar som inte känt ett enda tecken utom att magen och brösten växte och detta senare in i graviditeten så finns inget att oroa sig för :)

Vilken spruta var det du fick köra förresten? har glömt bort :)

Har själv fortf inte fått någon mens så jag är inne på dag sex på provera så kommer förmodligen köra igång med ny behandling nästa vecka :)
    Haha, ja jag får hoppas att det beror på könet då ;)

Jag fick Puregon. Tog en dos på 50 i 6 dagar och fick en stor äggblåsa på 21mm. Vi hade haft sex på morgonen samma dag jag sedan tog ovitrellen. Jag trodde ju verkligen inte att det skulle gå så fort. Sen hade vi sex ytterligare 3 dagar på raken efter det.

Skönt att köra igång igen nästa vecka för dig då! Väntan är ju det värsta.
  • Rufsi 406

Att det är bättre bara för att man mår mer illa tror jag inte. Däremot beror det nog snarare på hur kroppen tål de ökade hormonnivåerna. Vet flera som inte märkt av graviditeten förrän förlossnimgen satt igång.

Illamåendet började några dagar innan plusset och var hanterbart några veckor men tror det var just v 8 det började öka. Sedan dess har jag spytt vissa mornar/fm och har svårt att äta ordentligt. Tyckte också att det var segt i början men helt plötsligt var v 13 här, v 14 på onsdag!

• Aria
    Rufsi 406 skrev 2012-11-26 20:27:32 följande:
    Att det är bättre bara för att man mår mer illa tror jag inte. Däremot beror det nog snarare på hur kroppen tål de ökade hormonnivåerna. Vet flera som inte märkt av graviditeten förrän förlossnimgen satt igång.

Illamåendet började några dagar innan plusset och var hanterbart några veckor men tror det var just v 8 det började öka. Sedan dess har jag spytt vissa mornar/fm och har svårt att äta ordentligt. Tyckte också att det var segt i början men helt plötsligt var v 13 här, v 14 på onsdag!
    vem har sagt att det skulle vara bättre att må illa????
  • Rufsi 406

Ursäkta, var inte helt vaken igår när jag skrev detta så det blev nog lite luddigt :) Jag menade att det behöver inte betyda någon fara för graviditeten om man inte mår illa.

• Babybel
    Aria skrev 2012-11-27 01:25:48 följande:
    vem har sagt att det skulle vara bättre att må illa????

Hahaha, det var faktiskt en kollega till mig igår som berättade om sin graviditet där hon drabbats av det där extrema illamåendet (hypernånting) och att läkarna sagt att det i grund och botten var något bra då det betydde att hon hade en stabilare graviditet (på grund av hög hormonhalt).

Vet inte om det stämmer eller inte.
  • manam
    Babybel skrev 2012-11-27 08:37:04 följande:

Hahaha, det var faktiskt en kollega till mig igår som berättade om sin graviditet där hon drabbats av det där extrema illamåendet (hypernånting) och att läkarna sagt att det i grund och botten var något bra då det betydde att hon hade en stabilare graviditet (på grund av hög hormonhalt).

Vet inte om det stämmer eller inte.
    Ibland kan man nästan få en känsla av att personer inom vården säger sånt där lite som ett plåster på såren... För att man ska stå ut med illamåendet då i detta fallet.

Jag var t ex en fruktansvärt jobbig bebis, som sov pyttelite och skrek väldigt mycket. BVC-personalen så då till min ömma moder att sådana barn brukar bli väldigt driftiga och självständiga individer, och att mödan man har medan de är små uppvägs av att de inte ställer till det mycket när de blir äldre. Vet inte hur mycket lugnare mor blev av detta...eller hur vetenskapligt underbyggt det var...haha...
  • Babybel
    manam skrev 2012-11-27 09:30:34 följande:
    Ibland kan man nästan få en känsla av att personer inom vården säger sånt där lite som ett plåster på såren... För att man ska stå ut med illamåendet då i detta fallet.

Jag var t ex en fruktansvärt jobbig bebis, som sov pyttelite och skrek väldigt mycket. BVC-personalen så då till min ömma moder att sådana barn brukar bli väldigt driftiga och självständiga individer, och att mödan man har medan de är små uppvägs av att de inte ställer till det mycket när de blir äldre. Vet inte hur mycket lugnare mor blev av detta...eller hur vetenskapligt underbyggt det var...haha...

Jo, så kan det säkert vara! Min kollega kräktes ju så fruktansvärt att hon blev inlagd med dropp under perioder. Så det är klart att man kanske då är orolig för att det ska vara bra med barnet. Så det kan nog vara en lugnande sak att säga då.
  • Babybel
    manam skrev 2012-11-27 09:30:34 följande:

Förresten, hur har det gått för dig. Blev det någon egen ägglossning? Borde du inte vara i BIM-trakterna snart?
  • Aria

Det värsta jag varit med om var när vi åkte in med min kompis gallskrikande 10 månaders bäbis som hade världens förstoppning och sjuksköterskan sa till föräldrarna osm var jätte oroliga och helt förstörda över den smärta deras dotter genomgick att "det är väl inget hon ska ju en dag genomgå mensvärk och förlossning se detta som kroppens sätt att förbereda sig och vänja sig vid sådan smärta"

Ja ni förstår väl att jag gick igång efteråt och gav henne en utskällning som hette duga

• Babybel
    Aria skrev 2012-11-27 10:56:40 följande:
    Det värsta jag varit med om var när vi åkte in med min kompis gallskrikande 10 månaders bäbis som hade världens förstoppning och sjuksköterskan sa till föräldrarna osm var jätte oroliga och helt förstörda över den smärta deras dotter genomgick att "det är väl inget hon ska ju en dag genomgå mensvärk och förlossning se detta som kroppens sätt att förbereda sig och vänja sig vid sådan smärta"

Ja ni förstår väl att jag gick igång efteråt och gav henne en utskällning som hette duga

Haha, det de brukar säga om oss PCO:are är kanske exakt samma sak, en slags tröst. Jag har fått höra från 2 experter att kvinnor med PCO är en utveckling på kvinnligheten och alltså en mer utvecklad kvinna. En sa till och med en superkvinna och refererade till att så många kvinnliga idrottare hade PCO, samt att vi var rustade för ett längre liv eftersom vår fertilitet kommer igång senare. Idag är ju den allmänna fertiliteten väldigt tidig med tanke på hur lång livslängd vi har. När vi bara blev 40 kanske det var mer rimligt att man var superfertil mellan 15-20 år.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd