• frugrahn

Vinterbebisar i Södertälje

Hej,

Någon mer i Södertälje området som väntar smått till vintern 2012-2013?
    Väntar första barnet den 2 januari 2013 och det hade varit kul att hitta fler som vill följas åt! 

• Svar på tråden Vinterbebisar i Södertälje
  • frugrahn

Önskar bara att det var dags redan nu att börja jobba på närmare håll, 6 veckor är långt bort när man längtar hem varje dag. Har blivit mer hemmakär sedan graviditeten.

Vissa dagar är jag väldigt trött och hängig dessutom och får små sammandragningar. Bebisen har dagar då h*n är mer aktiv än andra och idag är en sån. Svårt att fokusera på jobb när det buffas och knuffas från insidan! Mysigt värre :)

• OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-09-03 21:22:44 följande:
    Förkylning kommer väl som ett brev på posten nu för de flesta, baciller överallt ;)  Hoppas du känner dig bättre snart! Skönt att din son mår bättre men undra vad det var han åkte på..
    Sammandragningar känner jag också av då och då, kan kännas jättebra att göra någonting och sedan en stund senare rör man sig som en sengångare... Håller tummarna för att du slipper foglossning :)

Jag fick glada nyheter idag, jag fick jobbet i Sthlm så om 6 veckor veckopendlar jag inte mer!! Helt underbart att kunna åka som en "normal person" iväg till jobbet på morgonen och komma hem VARJE KVÄLL!! 
    O jag som gnäller över att pendla till Sthlm från Gnesta!! =P
  • OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-08-27 20:27:55 följande:
    Jisses det var mycket som inte går på räls för er nu, hoppas att det löser sig och att ni får ordning på allt ni vill innan bebis kommer. Trist att det ska krångla! Saker och ting ska ju bara fungera.. känner igen det där med brist på tålamod, det är svårt att kontrollera sin irritation ibland! Eller oftast snarare numera ;)
    Antagligen försöker de på affären att komma på en ursäkt bara för att de inte har gjort vad de ska, enklare att skylla ifrån sig än att stå för missen kanske, fegt!

Vi kommer nu att börja ha koll på leveranstider från Emmaljunga bara för att vara beredda och kunna beställa lite tidigare än tänkt om det behövs, vill inte ha den irritationen i december! Så med andra ord måste vi ta oss in till Sthlm snart... Det är så mycket som vi vill göra samtidigt känns det som!
    Vi spanar lite på hus nu också för att få en uppfattning om vart vi vill bo, hur vi vill bo och vart vårt "tak" ligger. Så på söndag ska vi på en visning på ett hus vi är sugna på men det är inte läge att köpa något just nu. Roligt att titta ändå!

Vi har endast köpt ett klädset, ett fårskinn (gåva från blivande farmor) och ett klädset till (farmor igen). Vi har inte köpt mkt alls.. och så har jag köpt tyg som det ska bli lapptäcke av :) 
    Skönt att kunna börja bocka av saker =) 
    Nä, kände lite så, men nu verkar allt rulla på igen!! Superskönt!! =)
    Vagnen är hämtad, sängen inköpt, babyskydd inköpt... jag är lugn. Hahaha!!
    Vi är iallafall supernöjda med vagnen!! Den har allt vi ville ha på en vagn. Nu längtar jag efter att få börja ta med den på promenader bara. =)

Ja, smart att hålla koll!! Finns inte vagnen närmare än Stockholm?
    Det är superkul att kolla på hus! Jag kan sitta på hemnet i timmar o kolla o drömma! =P
    Vart hade ni tänkt er? i s-tälje?
    Åh fårskinn!! Det skulle jag vilja ha ett oxå!! Supermysigt!!
    Jag sydde ett eget babynest.. =) Tänk att tålamodet höll!!! Helt otroligt!!! =D
    Är du duktig på att sy?
  • frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-04 21:29:34 följande:
    O jag som gnäller över att pendla till Sthlm från Gnesta!! =P
    Haha =) Tillräckligt att pendla den vägen tror jag ;)
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-04 21:35:31 följande:
    Nä, kände lite så, men nu verkar allt rulla på igen!! Superskönt!! =)
    Vagnen är hämtad, sängen inköpt, babyskydd inköpt... jag är lugn. Hahaha!!
    Vi är iallafall supernöjda med vagnen!! Den har allt vi ville ha på en vagn. Nu längtar jag efter att få börja ta med den på promenader bara. =)

Ja, smart att hålla koll!! Finns inte vagnen närmare än Stockholm?
    Det är superkul att kolla på hus! Jag kan sitta på hemnet i timmar o kolla o drömma! =P
    Vart hade ni tänkt er? i s-tälje?
    Åh fårskinn!! Det skulle jag vilja ha ett oxå!! Supermysigt!!
    Jag sydde ett eget babynest.. =) Tänk att tålamodet höll!!! Helt otroligt!!! =D
    Är du duktig på att sy?

Vad härligt att det löste sig med vagn! Skönt att kunna slappna av, är allt annat också fixat inför ankomsten av bebisen?

Det går ju att beställa via Barnens hus vilket det lutar åt att vi gör. Såg att de hade erbjudande under september med att man får med ett MaxiCosi babyskydd vid köp av vagn över 6000 kr. Vi skulle egentligen ta över ett babyskydd som efter vår Kotte ska skrotas men nu utan det åt ett nytt så har vi det ordnat inför nr 2 ;) 
    Vi är väldigt inne just nu på Vagnhärad av alla ställen, bra kommunikationer och området som ska byggas ligger verkligen sådär lantligt och härligt som vi vill. Så det kanske blir att bygga ett hus där =)
    Trivs ni i Gnesta?

Fårskinn kan jag rekommendera! Riktigt mysigt och håller bebisen varm på vintern, fick utav svärmor från en fårfarm utanför Piteå. Så du har sytt ett? Vad använde du för mönster till det??
    Ska börja sy nästa vecka har jag tänkt, har ju ett lapptäcke att fixa :)
    Bra vet jag inte, men jag är bättre på att sy än att sticka! Gör så gott jag kan och det är så kul när det är klart även om jag oftast svär och morrar under tiden jag syr ;) 
  • OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-09-04 21:44:47 följande:
    Haha =) Tillräckligt att pendla den vägen tror jag ;)

Vad härligt att det löste sig med vagn! Skönt att kunna slappna av, är allt annat också fixat inför ankomsten av bebisen?

Det går ju att beställa via Barnens hus vilket det lutar åt att vi gör. Såg att de hade erbjudande under september med att man får med ett MaxiCosi babyskydd vid köp av vagn över 6000 kr. Vi skulle egentligen ta över ett babyskydd som efter vår Kotte ska skrotas men nu utan det åt ett nytt så har vi det ordnat inför nr 2 ;) 
    Vi är väldigt inne just nu på Vagnhärad av alla ställen, bra kommunikationer och området som ska byggas ligger verkligen sådär lantligt och härligt som vi vill. Så det kanske blir att bygga ett hus där =)
    Trivs ni i Gnesta?

Fårskinn kan jag rekommendera! Riktigt mysigt och håller bebisen varm på vintern, fick utav svärmor från en fårfarm utanför Piteå. Så du har sytt ett? Vad använde du för mönster till det??
    Ska börja sy nästa vecka har jag tänkt, har ju ett lapptäcke att fixa :)
    Bra vet jag inte, men jag är bättre på att sy än att sticka! Gör så gott jag kan och det är så kul när det är klart även om jag oftast svär och morrar under tiden jag syr ;) 
    Ja hehe, men nu är jag sjukskriven så jag slipper pendlingen. =) YAY!!

Jaa men det är bra!! 6000:- bränner man ju lätt på en vagn!! Det stog mellan Maxi Cosi och Britax babyskydd, det blev Britax. Sen beställde jag adapter till vagnen från en sida som heter toyland.se.... känner du till den? KÄnde mej lite dum som inte kollade sidan innan jag beställde.. :D
    Vagnhärad är supermysigt ju!! Vi kollade där innan vi köpte här i Gnesta. Vi trivs jättebra här!! Enda är väl att det är väldigt svårt att komma in i samhället när man är 08. Känner inte en kotte här tyvärr men hoppas det ska ändras nu när föräldragruppen börjat!! Har en jättetrevlig grupp! =)

Jaha, Piteå! Där känner jag ju folk så kanske kan få nå att åka dit och köpa ett och skicka ner! Vill ha ett riktigt!
    Ja, jag använda mönster från en blogg, här är adressen: junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-beskrivning.html
    Gjorde några ändringar och ska sy ett till och då ska jag göra nån ändring till.
    Jag använda ex ingen band där man trär i snöret, utan sydde bara en extra söm innanför, eller vad man säger. =) Sen ska jag göra nästa lite större, tycker den blev så liten när man spände åt snörena. Och sista justeringen är att nederdelen mellan "korvarna" man drar ihop lämnar ett litet glapp i snörat tillstånd, så där tänkte jag förlänga lite, så den delen går längre ner. =)
    Men ett enkelt mönster tycker jag!! Ska testa att sy ett lapptäcke oxå tänkte jag. Sydde även en kudde och en amningskudde. =)
    Man har ju lite tid över om man säger så =) Har lite ideer. Kanske en lapp-nalle, eller vad man säger. =)
    Jag kan inte sticka, är sååå kass!! tror min kreation händer längst in i garderoben för tillfället. =D
  • frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-04 22:06:09 följande:
    Ja hehe, men nu är jag sjukskriven så jag slipper pendlingen. =) YAY!!

Jaa men det är bra!! 6000:- bränner man ju lätt på en vagn!! Det stog mellan Maxi Cosi och Britax babyskydd, det blev Britax. Sen beställde jag adapter till vagnen från en sida som heter toyland.se.... känner du till den? KÄnde mej lite dum som inte kollade sidan innan jag beställde.. :D
    Vagnhärad är supermysigt ju!! Vi kollade där innan vi köpte här i Gnesta. Vi trivs jättebra här!! Enda är väl att det är väldigt svårt att komma in i samhället när man är 08. Känner inte en kotte här tyvärr men hoppas det ska ändras nu när föräldragruppen börjat!! Har en jättetrevlig grupp! =)

Jaha, Piteå! Där känner jag ju folk så kanske kan få nå att åka dit och köpa ett och skicka ner! Vill ha ett riktigt!
    Ja, jag använda mönster från en blogg, här är adressen: junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-besk...
    Gjorde några ändringar och ska sy ett till och då ska jag göra nån ändring till.
    Jag använda ex ingen band där man trär i snöret, utan sydde bara en extra söm innanför, eller vad man säger. =) Sen ska jag göra nästa lite större, tycker den blev så liten när man spände åt snörena. Och sista justeringen är att nederdelen mellan "korvarna" man drar ihop lämnar ett litet glapp i snörat tillstånd, så där tänkte jag förlänga lite, så den delen går längre ner. =)
    Men ett enkelt mönster tycker jag!! Ska testa att sy ett lapptäcke oxå tänkte jag. Sydde även en kudde och en amningskudde. =)
    Man har ju lite tid över om man säger så =) Har lite ideer. Kanske en lapp-nalle, eller vad man säger. =)
    Jag kan inte sticka, är sååå kass!! tror min kreation händer längst in i garderoben för tillfället. =D
    Aldrig hört talas om den sidan, eller så har jag det och glömt bort det :P Ska kolla upp den, tack för tipset! Ja 6000 kr går lätt på en vagn med tillbehör, vi har tur som får vagnen av makens föräldrar (de köpte till hans bror och gör samma till oss) så där sparar vi lite! 
    Jag hoppas att det kan passa oss med Vagnhärad, ändå nära motorvägen också så det blir lätt att ta sig någonstans och så är det inte så långt till Trosa. Vi hade först tänkt Mariefred men det är lite dyrare där ;)
    Nu när jag kommer byta jobb så hoppas jag kunna vara med på lite föräldragrupps tillfällen i Södertälje, känner ingen i stan heller utan närmsta vän bor i Enskededalen :P
    Härligt att du har hamnat i en trevlig grupp!

Vi fick vårt fårskinn från Svensbyn utanför Piteå, gårdsbutiken hette Eufåria ;)
    Ska kolla in det mönstret, har tittat runt lite och försöker hitta ett enkelt och det är bra för min del då att du redan provat sy det, då vet jag att det går! Ser ju mysigt ut med dessa babynest! Amningskudde ska jag få utav en kompis så det slipper jag sy. Jag satsar istället på lapptäcke och nya kuddar till vår säng. Så ska Kotten få en matchande liten prydnadskudde också till sin spjälsäng - totalt onödigt antagligen men gulligt! Plus babynest.. vad använde du för tyg att sy det i?? 
  • kotten12

Hej allihopa!
    Kikar in här när jag hinner :)
    Jag gick in i vecka 27 igår, tiden går fort men ändå långsamt :P  Jag tänkte höra om någon vet hur det är med öppnaförskolor i S-tälje? någon som vet om det finns någon? Känner nästan bara folk i Gnesta och där går dom på baby café och annat skoj :)  

• frugrahn
    kotten12 skrev 2012-09-05 21:31:38 följande:
    Hej allihopa!
    Kikar in här när jag hinner :)
    Jag gick in i vecka 27 igår, tiden går fort men ändå långsamt :P  Jag tänkte höra om någon vet hur det är med öppnaförskolor i S-tälje? någon som vet om det finns någon? Känner nästan bara folk i Gnesta och där går dom på baby café och annat skoj :)  
    Bra fråga! Det skulle jag också gärna vilja veta =) 
  • et3vema

De har väl öppna förskolor på vissa kyrkor tror jag. Sen finns ju barnens hus, men där måste man betala 30 kr för att gå till. Jag var där ett par gånger med sonen, det är väldigt trevligt!

Svar på tråden Vinterbebisar i Södertälje