• Prickiga jag

Midsommargänget III

Midsommargänget är tråden för oss som firade midsommar ihop sommaren 2005:

Munter
    CM
    Timisen
    Flinxann
    Rallymoster
    Binkan
    Flodisen
    Coccinelle
    MiniTina
    Prickiga
    Elin
    TantT
    Surfer
    Oz
    HG
    Anemone
    Esther
    Toca

Ingen glömd hoppas jag - i så fall inte med vilje!

• Svar på tråden Midsommargänget III
  • Surfergirl

Den där Federline verkar ju inte vara nån hjärnforskare direkt.

Har messat Flinxis men inget svar än.

• Surfergirl

Var runt och kollade hur det har gått för Cartan, men hon verkar tyvärr inte vara gravid längre.

• toca

God morgon!

Gud, vad jag har det sköööönt just nu! Ligger kvar i sängen med datorn brevid mig och läser mail och surfar runt. Myyyyyyyys! Och idag MASTE det bli kanelbullebak!!

Förresten, ingen som har koll pa det där jag skrev om Brieost igar kväll? Dvs jag hittade en Brie som anges vara gjord pa pastöriserad mjölk - visst far man äta den da? Fastän det är en brie...?

• bebbe2005

semmelbullarna är pa väg ner - anländer personligen imorgon eftermiddag! Sa toca, semla nästa vecka?

Salänge brien är pastöriserad tror jag det är helt ok! Jag som älskar ost bad min man köpa nagot man kan äta och det visar sig att nästan all ost i tyskland är pastöriserad, DOCK tror jag att parmesan inte är det... själv gottar jag mig at st. albray, det är min favorit (och den är pastöriserad)!

• bebbe2005

nästa in i mitt krypin blir 1100-gästen!

• OZgirl

Toca, om man bortser från att man inte ska äta sånt (tydligen, fast det är pastöriserad mjölk och allt) så tror jag att det är bättre om man bara äter innehållet och inte själva "skalet" eller vad man ska kalla det, det där vitmöglet sitter. Men jag bara tror det! Jag har inga belägg för det (mer än sunt förnuft).

• Tant T

Toca, från www.slv.se, kostråd för gravida:

Ost

Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier. Dessa har då smittat osten vid hanteringen. I praktiken innebär detta att gravida bör avstå från alla vit- och grönmögelostar samt kittostar - säljs oftast över disk, fråga om du är osäker - och kanske speciellt sådana som man har köpt under resor i små butiker, vid torghandel eller direkt av tillverkaren i sydligare länder.

Jag har själv vid två tillfällen ätit en liten, liten bit Brie och är inte särskilt nojig över det, men som framgår ovan så är inte en sån halvmjuk ost säker även fast den är gjord på pastöriserad mjölk så ät inga mängder, om du äter öht!

• toca

Det har jag ocksa hört nagonstans OZ! Att man ska undvika det vita alltsa. Men varför skulle man inte äta den om den är pastöriserad???

• Tant T

Bebbe, Parmesan är en hårdost och helt okej att äta!

Medan man ska vara försiktig med alla mjuka och halvmjuka dessertostar, oavsett pastöriserad eller opastöriserad mjölk. Och jag gjorde som Ozzy sa när jag åt den lilla biten Brie, jag tog bort kanterna och åt bara det mjuka...

• toca

Ah, tack Tanten!
    Skit ocksa. Ingen ost ända alltsa... Ost, ost, ost star pa min cravinglista. Och sushi! Men det hittade jag en laaaaaang trad om igar att man VISST kan äta! Tom laxsushin eftterssom ra lax blir dalig och oätbar langt innan listeria kan utvecklas. Däremot skulle man undvika de andra fisksorterna. Stämmer det da???

Svar på tråden Midsommargänget III