• Prickiga jag

Midsommargänget III

Midsommargänget är tråden för oss som firade midsommar ihop sommaren 2005:

Munter
    CM
    Timisen
    Flinxann
    Rallymoster
    Binkan
    Flodisen
    Coccinelle
    MiniTina
    Prickiga
    Elin
    TantT
    Surfer
    Oz
    HG
    Anemone
    Esther
    Toca

Ingen glömd hoppas jag - i så fall inte med vilje!

• Svar på tråden Midsommargänget III
  • OZgirl

Toca, kanske för möglet? Har ingen aning!

• toca

Nu har jag läst slv´s lista...
    Jaha. Jag saknar helt klart osten och parmaskinkan mest. Ingen parmaskinka och melon till sommaren alltsa. Och mozarellan som jag ätit för att det star pa att den är pastöriserad far jag nog ocksa sluta med da. Där rök capreseluncherna. Undrar om det är samma kostrad i Italien?!?!
    Lakritsgränsen bröt jag helt klart när jag fick besök hemifran som hade med sig saltlakrits i mängd sa snart exploderar jag väl. Gud, jag är redan en dalig mamma!!!
    Jag har sett sa manga olika listor sa jag blir helt deprimerad. Kanel stod som första punkt pa en lista, INNAN alkohol och tobak... Inga kanelbullar alltsa?

• Tant T

Äääh, det där med kanel och vad var det mer, kardemumma, måste det vara nån gammal kärring i huckle med glaskula framför sig som hittat på! Osten, skinkan och fisken finns det ju åtminstone nån slags logik och vetenskaplighet i!
    Och Toca, en liten, liten bit nån enstaka gång kan omöjligt vara nån fara! Jag har slarvat nån gång då och då så vi får väl se vad som kommer ut... Jag tror fortfarande stenhårt på ett hängbuksvin!

• toca

Jag har läst mera... och fatt klart för mig att en enda liten listeriabakterie kan ställa till det. Det innebär att tom en liten, liten, liten bit kan vara förödande. Den fria tolkningen lyder; Äter man en liten, liten, liten bit kan man lika gärna passa pa att äta upp hela osten!

Ja, va fan. Det blir grönsaker ett halvar till.

• Tant T

Jag tror det handlar om en vana oxå, precis som med vinet! I början är det skitjobbigt men efter ett par månader utan varken ost, skinka eller vin så blir det nåt slags normalstillstånd och man tänker inte på vad man går miste om! Men nog ser jag fram emot den där dagen i mitten av juni när jag kan sitta på altanen till vårt nya hus och inmundiga ett glas rödtjut och mumsa mozzarella och prosciutto och bara njuuuta! Sambon får väl ta hand om hängbuksvinet en timme eller två!

• OZgirl

Helt ärligt säger mannen att det är så få fall av listeria i Sverige per år att det är osannolikt att man åker på det även om man äter "farlig" ost. Fast det var väl även osannolikt att det som hände i Harrisburg faktiskt skulle hända också?

I andra landet vete fasen dock! Där kanske de faller ihop i listeria i drivor!?

• toca

Flinxan kanske försöker trycka ut ett piano genom ett nyckelhal...?

Svar på tråden Midsommargänget III