Jag har gått och lagt mig och gått upp igen. Jag hade så mycket tankar i huvudet... om HG:s flytt och om att flytta i almänhet.
Efter en stundes fundering i sängen kom jag fram till att det är lättare att flytta från sina nära och kära om man är trygg i sig själv. Båda mina syskon har varit ute i världen och bott i flera år, det har dock inte jag. Men jag vet att jag skulle kunna göra en längre flytt om jag hade en bra anldening utan att ha hemlängtan. Som det är nu känns det som att jag trivs bra som det är så inget behov av att flytta just nu...
Som jag skrev ovan så har jag nästan aldrig haft hemlängtan. De gånger jag har haft hemlängtan så har jag längat hem till min egna säng efter att ha legat på liggunderlag i tält i en vecka, och sånt överlever man. Detta tror jag beror att jag har haft en grundtrygghet i mig själv och i mina föräldrar. Jag har alltid vetat att mina föräldrar kommer att vara hemma och ta hand om mig när jag kommer hem - varmt bad och pizza efter ett scoutläger
Och jag har också vetat att de har saknat mig på samma sätt som jag saknat dem. Och att sakna är inta samma sak som hemlängtan.
På samma sätt har det varit lätt för mig att bryta upp de gånger jag har flyttat på riktigt. Jag har vetat inomvords att mina riktiga vänner kommer jag att ha fortsatt kontakt med, även om det inte sker så ofta. De personer man förlorar kontakten med har man oftat inte haft den där riktiga knytning till från början. Självklart är det tråkigt att tappa kontakten med någon, men i dagens samhälle (med e-post, internet och mobiltelefoner) har man egentligen inget att skylla på er än att personen är ointressat för en själv om man tappar kontakten.
Tryggheten i att kunna flytta är att veta att de viktiga personer na följer med ävern om det inte fysiskt. Men det är SÅ mycket upp till en själv att bestämma vilka som hänger kvar.
Och hur kom HG in i detta... Jo oron över hennes mamma skulle kunna hjälpa till att stötta och hjälpa till med sonen. Det är ju inte så konstigt att det blev lite läskigt att flytta just nu. HG har haft det kämpigt med nya livsomställningar, att föda ett barn är en stor livsomställning. Hon har hade det väldigt tjafsigt med både mamma och syster under hösten. Det börjar väl bli bättre, men det är inte läkt än. Tillsaken hör att dessa tre kvinnor egentligen står varandra väldigt nära (så har jag tolkat det), och att flytta nu skulle nästan bli som att gå ifrån varann i mitten av ett gräl, eller somna arga osv.. (Nu kanske jag förstorade upp det hela lite). Och om man flyttar eller eller går ifrån någon i ett upprört tillstånd så är det jättesvårt att ta upp kontakten även om man vill.
Nåja nog med filosfiska flosker!
Den man älskar ska man släppa fri, då kommer den tillbaka av fri vilja. (eller hur det nu var
)