Anonym (kvinna) skrev 2012-09-02 16:58:46 följande:
Lite ot men är jag den enda kvinnan här som aldrig känt mig diskriminerad eller illa behandlad pga mitt kön?
Du kan säkert hitta något diskriminerande beteende runt dig. Har du t.ex varit med om att någon sagt till ett barn att "Du som är en stor stark kille inte ska gråta för det där", medan en flicka får höra "Oj, hur gick det?" Vi tutar i barnen att killar ska vara hårdare och inte känna smärta eller inte ge efter för känslan medan vi uppmuntrar flickar att känna efter och släppa ut känslorna. På så vis bygger man med baby steps stereotypa män -och kvinnobeteenden.
Det finns många exempel på bemötande som formar oss till social könsstereotyper helt i onödan.
Jag har känt mig diskriminerad och illa behandlad pga mitt kön främst utomlands. Vill inte utveckla det mer, men alla har inte kommit så långt som Sverige har när det gäller jämställdhet mellan könen som Sverige har, men det finns naturligtvis de som har kommit längre. Jag tycker att ett bra sätt att se hur långt ett land har kommit är att se på kvinnornas och barnens situation. Det är alltid de som kommer fram sist och en kedja är inte bättre än sin svagaste länk.