• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Knyttan
    Faber skrev 2012-09-02 16:54:38 följande:
    Om en modell styr de politiska beslut som tas och de policys som skall gälla på myndigheter och statliga verk så ja då har vi i praktiken statsfeminism och av det följer att alternativa synsätt tystas ned.
    De "policys" som gäller på myndigheter, statliga verk, i skolan och på kommunala arbetsplatser är i princip att alla har lika värde och ingen ska bli diskriminerad på grund av etnisk tillhörighet, religion, evt handikapp, kön eller sexuell läggning. Så låt höra: vilka är de alternativa synsätt som tystas ner? Att det är bra att mobba folk för att de avviker från normen? Att folk INTE har lika värde?
  • nihka
    Anonym (kvinna) skrev 2012-09-02 16:58:46 följande:
    Lite ot men är jag den enda kvinnan här som aldrig känt mig diskriminerad eller illa behandlad pga mitt kön?
    Du kan säkert hitta något diskriminerande beteende runt dig. Har du t.ex varit med om att någon sagt till ett barn att "Du som är en stor stark kille inte ska gråta för det där", medan en flicka får höra "Oj, hur gick det?"  Vi tutar i barnen att killar ska vara hårdare och inte känna smärta eller inte ge efter för känslan medan vi uppmuntrar flickar att känna efter och släppa ut känslorna. På så vis bygger man med baby steps stereotypa män -och kvinnobeteenden.

Det finns många exempel på bemötande som formar oss till social könsstereotyper helt i onödan.

Jag har känt mig diskriminerad och illa behandlad pga mitt kön främst utomlands. Vill inte utveckla det mer, men alla har inte kommit så långt som Sverige har när det gäller jämställdhet mellan könen som Sverige har, men det finns naturligtvis de som har kommit längre. Jag tycker att ett bra sätt att se hur långt ett land har kommit är att se på kvinnornas och barnens situation. Det är alltid de som kommer fram sist och en kedja är inte bättre än sin svagaste länk.   
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-02 17:15:41 följande:
    De "policys" som gäller på myndigheter, statliga verk, i skolan och på kommunala arbetsplatser är i princip att alla har lika värde och ingen ska bli diskriminerad på grund av etnisk tillhörighet, religion, evt handikapp, kön eller sexuell läggning. Så låt höra: vilka är de alternativa synsätt som tystas ner? Att det är bra att mobba folk för att de avviker från normen? Att folk INTE har lika värde?

Ja?? Hallå, vi har skippat solidaritetskommunismen, nu är det rå markandsliberalism som gäller. Du är bara värd vad du kan producera (dvs få i lön). Kungen är värd hundra vanliga knegare, och typ tio tusen arbetslösa äckelparasiter, speciellt om de är kvinnor!! Förstååår du väääl!! Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-02 11:46:54 följande:
    Okej lyssna noga nu: Jag är feminist. Och Ja, du har rätt - det finns områden där ojämlikheten mellan könen verkar till mäns nackdel, kan tex vara i vårdnadstvister eller ett allmänt misstänkliggörande av män som väljer att arbeta inom barnomsorgen för att ta ett par exempel (det finns fler). Jag som feminist vill att alla sådana strukturella orättvisor som gör att man behandlas olika beroende på vilket kön man har ska försvinna. Oavsett om det handlar om pappor som "tvingas bort" från sin föräldraledighet för att mamman anser sig ha mer "rätt" till barnet i sin egenskap av mamma, att kvinnor i barnafödande ålder väljs bort från karriärmöjligheter eftersom "hon kommer ändå vara mammaledig i flera år" (oavsett om individen i fråga är intresserad av att bilda familj eller inte), eller att flickor på högstadiet har högre och högre snittbetyg år för år medan killar för varje år faller efter och ingen gör någonting åt det, "för grabbar vill ändå bara vara hemma med moppen och mecka".

Feminismen slåss för individers rättigheter bortom könsuppdelningarna. Ingen seriös feminist skulle förneka att ojämlikheten slår mot både kvinnor och män men på olika plan. Inom jämställdhetsdebatten är det ett okontroversiellt faktum. Vad man ska göra åt saken är en annan fråga. Vissa förespråkar strukturella lösningar så som lagstiftning, kvotering och åtgärder. Andra tror att det räcker med att påvisa skillnaderna och att det med högre medvetenhet kommer lösa sig av sig själv med tiden. Rätt få tycker att det är en bra och seriös lösning att kölhala män eller påla dem genom rumpan....

Meh, du har fel, feminister vill utrota män, det Vet Ju Alla. Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-09-02 12:04:30 följande:
    Feministerna är inte för jämlikhet, de arbetar för kvinnornas överhöghet.

Som jag just skrev ja... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-02 14:01:56 följande:
    Jag är för jämlikhet, alltså en "equalist" eller en "jämlikist"
    - INTE en feminist. Det är ju ett skällsord numera.

Japp, för att ni GÖR det till ett skällsord. Och feminism ÄR "jämställdism". Det är bara namnet ni retar er på, som ett gäng obildade femåringar i sandlådan.
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-02 14:15:04 följande:
    Nej ingen kan göra allt men alla kan göra lite. Självklart kommer alla att strida för den frågan som ligger en själv närmst/ påverkar en mest. Att feminismen fram tills de senaste decennierna mest uppmärksammat kvinnors situation är ju bara naturligt eftersom det är en rörelse som har drivits av kvinnor på grund av att de upplever ett förtryck. När situationen börjar bli mer jämställd och de mer skriande formerna av ojämlikhet (som att kvinnor har lika tillgång till demokrati, utbildning och är lika männen inför lagen) är åtgärdade kan man börja gå in på mindre saker.
       Samtidigt är det ju ett faktum att kvinnor har ett försprång i debatten iom att  de redan i decennier har diskuterat dessa frågor och är vana att se sig själva som en grupp med "särintressen" osv. För män är det fortfarande delvis ett uppvaknande, att de också måste se sig som en grupp bland alla andra och inte normen för alltings varande. Att männen nu har börjat vakna upp och se att de också förlorar på könsrollerna tycker jag bara är jättebra.
        Synd bara att vissa inte kan diskutera det hela konstruktivt utan försvinner in i foliehatten med diverse konspirationsteorier om feministnätverk som planerar att ta över världen, omprogrammera alla till att bli tvångslesbiska och göra männen kollektivt sterila genom att hälla hormoner i dricksvattnet...

Precis. Jag är feminist och jag ser det som ett viktigt steg att just ifrågasätta mansrollen nu, inte bara kvinnorollen. Det ironiska är att samma människor som anklagar feminismen för att strunta i männen är samma män som blankvägrar initiativ för att förbättra männens villkor. Det är klassiskt reaktionärt tänkesätt: VÅGA inte förändra något, oavsett hur mycket bättre det kan bli!!!!!
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-02 14:31:31 följande:
    1. du är helanonym, vilket gör att min initiala känsla blir att inte besvara dig alls.
    2. Din fråga har inte med trådämnet att göra - men jag kan besvara den i alla fall.
    = Nej det har vi inte. Exempel: Så länge en kvinna måste sminka sig eller bära klackar eller kjol för att kvalificeras som en fullvärdig kvinna så kommer vi aldrig uppnå jämlikhet.

Tänk er in i en STAR TREK-värld. Där alla kvinnor och män har samma kläder. Uniform, i nån sorts spandex.
    Där kvinnorna inte behöver silikonoperera brösten, hårdsminka sig, och slänga med hårert åt männen.

Där alla blir bedömda efter t ex kunskap, personlighet, kreativitet etc etc, avlönas lika mkt. Då har vi uppnått jämlikhet.

Kommer vi nånsin dit? Kanske om 2000 år eller så.

Äntligen ett inlägg du skriver i den här tråden jag kan hålla med om. Men jag är inte lika pessimistisk.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-09-02 16:34:22 följande:
    Rent och skärt skitsnack. Den Svenska statsfeminismen som bygger på genusmodellen är inte synonym med jämlikhet.

VILKEN statsfeminism? Det är som om jag skulle peka på SD och kalla det för "statsrasism"!
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-02 18:14:18 följande:

VILKEN statsfeminism? Det är som om jag skulle peka på SD och kalla det för "statsrasism"!
    SD har inget inflytande att tala om därför att de för en vidrig politik och acceptansen hos allmänheten är låg. Statsfeminismen genomsyrar alla partier och har långt mer inflytande, kanske just därför att de inte finns ett parti.
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!