• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • qzectb
    Anonym (Eh?) skrev 2012-09-03 11:55:01 följande:
    OK, du föreslår ny användning av den istället för nytt ord hen.  För att använda Hen-riks exempel:
    "Leverantören har tydligen varit här, den lämnade en lapp i brevinkastet" , "Kunden som skickade anonyma klagomail har skrivit och klagat igen, önskar att den kunde ringa istället så vi kunde reda ut det här!", "Bebisen kommer att födas kring julafton, men jag hoppas den har den goda smaken att inte välja just den 24:e som födelsedag")

För mig låter de två första meningarna lite konstiga. eller har jag missuppfattat ditt förslag?
    Den första känns lite ovan men inte omöjlig, men den andra är inte lika knepig, och den tredje inte alls. En lätt justerad, expanderad användning som inte är språkligt fel så vitt jag kan se. Jag tror man skulle kunna vänja sig vid det riktigt snabbt och man skulle slippa de konflikter som det mer demonstrativa "hen" ger. (Inklusive associationerna till höns.)
  • Dorian Ertymexx
    qzectb skrev 2012-09-03 11:35:00 följande:
    Men onödigt! Man kan redan säga den (personen). Vi behöver inget nytt ord.

Och i och med att ordet inte tillför någonting så blir dess betydelse annorlunda. Att använda det blir att sätta sig på höga hästar, att göra sig märkvärdig. Det låter krystat, det låter som om man har ett underliggande budskap.

Det införs alldeles tillräckligt många onödiga ord i svenskan som bygger murar mellan människor. Vi behöver inte fler.

Tycker du ja. Vi kan ju slopa "idrotter" också, det finns ju trots allt "sport", eller hur?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Faber
    nihka skrev 2012-09-02 17:11:35 följande:
    Ja, men vi har ingen modell av arten feminism som styr alla politiska beslut som ska gälla på alla myndigheter och statliga verk utan bara aktörer som lobbar för sin sak - såsom det är generellt inom politiken. Det kallas demokrati.
    Nej, det kallas att den som är bäst på ordbajseri och duktigast på att ligga i fas med trender får sin vilja igenom. Att man är retoriskt skicklig och att den man talar till är för sinnesslö för att kritiskt granska innebär inte automatiskt att man har rätt i sak.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber

Jag har nu bevis i min inbox för att radikalfeminister anger tonen i samhällsdebatten.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-03 11:15:36 följande:
    Vill jag? Pö om pö, inte allt på en gång. Det går inte ens att föreställa sig en sådan värld utan att få Science Fiction-vibbar.

Ok.

Då ska vise.

Du är för jämställdhet.
    Du tycker inte att vi har det idag.
    Och du vill (pö om pö) att vi ska få jämställdhet.

Se där, det är ju kriterierna för en feminist.
    Du är enligt dom en feminist.

Sen vad du vill kalla dig är upp till dig.
    Men jag tycker det vore synd om du avstod från att kalla dig feminist för att dom som inte vill ha jämställdhet har kidnappat ordet och smutskastat det. 
    Dom ska inte få sätta agendan på hur jag definierar mig. 
    Så tänker jag.                
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-03 15:17:00 följande:

Men jag tycker det vore synd om du avstod från att kalla dig feminist för att dom som inte vill ha jämställdhet har kidnappat ordet och smutskastat det. 

Precis så resonerar jag också - med skillnaden att bland dem som jag upplever "smutskastar ordet" mest finns en inte obetydlig andel människor som både av sig själv och andra ses som feminister.

Jag vill inte ens riskera att sättas i samma fack som Schyman, Rosenberg, Sveland, Borgström m.fl. - därför vägrar jag kalla mig feminist. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-09-03 15:17:00 följande:

Ok.

Då ska vise.

Du är för jämställdhet.
    Du tycker inte att vi har det idag.
    Och du vill (pö om pö) att vi ska få jämställdhet.

Se där, det är ju kriterierna för en feminist.
    Du är enligt dom en feminist.

Sen vad du vill kalla dig är upp till dig.
    Så tänker jag.                
    Klokt tänkt. Det har du rätt i. Men om vi nånsin ska komma dit vi vill komma en dag vill det till att alla rabiata manshatarfeminister slutar kalla sig för feminister och slutar säga saker som "du är man, jag är kvinna, alltså ska du hålla käften" - för de förstör för alla de andra.
  • qzectb
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-03 14:30:25 följande:

Tycker du ja. Vi kan ju slopa "idrotter" också, det finns ju trots allt "sport", eller hur?
    Om du tycker att endera ordet inte är etablerat så, ja. Men det är de. "Hen" är inte etablerat och väcker anstöt och förvirring. Då skall det till en bra anledning att införa det.
  • Anonym

Jag hörde just ett rätt klockrent test för att se om man är feminist.

Stoppa en hand innanför byxorna. 
    Kolla om du har en vagina.
    Om du har en vagina, vill du då bestämma över den själv?

Om svaret på dom två frågorna är ja, ja, då är du en feminist. Cool

(eftersom det här är familjeliv så.....nej, det är inte begränsat till enbart dom som kan svara ja, även andra kan vara feminister, men enligt det här testet så är du feminist om du svarar ja på båda frågorna) 

• Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-09-03 16:41:04 följande:

Jag hörde just ett rätt klockrent test för att se om man är feminist.

Stoppa en hand innanför byxorna. 
    Kolla om du har en vagina.
    Om du har en vagina, vill du då bestämma över den själv?

Om svaret på dom två frågorna är ja, ja, då är du en feminist. Cool

(eftersom det här är familjeliv så.....nej, det är inte begränsat till enbart dom som kan svara ja, även andra kan vara feminister, men enligt det här testet så är du feminist om du svarar ja på båda frågorna) 

dummaste jag nånsin läst.
    Är alla män manschauvinister då eller vaddå?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!