• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (Hen-rik)
    Fjorgynn skrev 2012-09-03 10:12:25 följande:
    Andra ideologier vill reglera saker som statliga institutioner, ekonomi etc, feminismen vill bestämma över vårat beteende.

En snabb titt i Genus/jämställdhets-delen här på forumet bekräftar vad jag skriver.

www.familjeliv.se/Forum-26-109/m66461122.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m66029159.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m49414488.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m64924328.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m64560597.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m63949346.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m63858637.html

osv, kan komma med massor av exempel, ett annat är ju #prataomdet-kampanjen där några av medias mest inflytelserikaste feminist-journalister ville prata om hur vi har sex med varandra, och då framförallt med fokus på hur män fötrycker kvinnor på olika subtila sätt i sängen.

"hen" förenklar ingenting utan gör språket sämre och politiskt laddat.
    Det har inte fastnat hos allmänheten, det finns ett fåtal extremfeminister som använder det flitigt och det ryktas om något internetcommunity där det används vardagligt och icke-politiskt.
    Men annars så är det mer hat mot ordet än något annat.
    Bara att kolla Genus/jämställdhet återigen om du inte tror mig.
    Det är uteslutande feminister som använder sig av ordet, och smygfeminister som ivrigt förnekar att ordet är politiskt, ungefär med samma frenesi som SD försöker tvätta bort rasist-stämpeln så försöker dessa tvätta bort feminist-stämpeln Solig 
    Feminismen skiljer sig inte från andra ideologier på det sättet du beskriver. Alla ideologier har åsikter, tankar etc om hur människor ska vara och bete sig mot varandra - bara för att det är i linje med rådande normer eller bestämmelser betyder inte att det är en icke-åsikt. Att män och kvinnor te x ska klä sig enbart i det kläder som är kulturellt för närvarande är avsedda för just det egna könet, att är ju de facto en åsikt det också. 

Alla politiska ideologier med maktställning tar också beslut på statlig och kommunal nivå i linje med hur de idiologisktt anser att man bör leva och bete som enskild medborgare. 

Det är din åsikt om hen. Den delas inte av alla. Nej, hen är inte etablerat, ännu, men om det blir det, får tiden utvisa. det kan varken du eller jag bestämma, men vi kan påverka med att använda eller inte använda. Sådana här debattrådar gör ju dock att ordet fortlever snarare än faller i glömska...

Du anser att hen är politsikt, jag att det är praktiskt. Jag försöker inte tvätta bort ngn feminsit stämpel, jag är ju feminist, men jag kan för mitt liv inte förstå hur det ordet, såsom det används i dagligt tal, när man inte vet vilket kön man pratar om ("Leverantören har tydligen varit här, hen lämnade en lapp i brevikanstet" , "Kunden som skickade anonyma klagomail har skrivit och klagat igen, önskar att hen kunde ringa istället så vi kunde reda ut det här!", "Bebisen kommer att födas kring julafton, men jag hoppas hen har den goda smaken att ionte välja just den 24:e som födelsedag") skulle gynna någon slags feminsitisk kamp...   
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-09-02 14:49:24 följande:
    Vill du att vi ska nå dit?
    Vill jag? Pö om pö, inte allt på en gång. Det går inte ens att föreställa sig en sådan värld utan att få Science Fiction-vibbar.
  • Veladis

Jag tror att det är enklare för de med feministiska åsikter att tänka bort könet is ituationer när det är irrelevant eller okänt, som i exemplen ovan med kunden, bebisen osv, och därför har de med lite mer öppna och feministiska åsikter lättare att ta till sig hen som språklig företeelse. Det är min teori. Men jag tycker den låter mer trolig än att det är någon slags ondsint, hemlig feminist-konspiration som försöker utradera de biologiska könen och skapa en beige hen-mänklighet.

• Dorian Ertymexx
    Fjorgynn skrev 2012-09-03 00:40:36 följande:
    Problemet med er feminsiter är att ni alltid vill in o bestämma över folks liv och hur de lever sin vardag, det handlar om hur vi uppfostrar våra barn, hur vi pratar med varandra, hur vi väljer att fördela ansvar, hur vi klär oss, vilka intressen vi har, ja kort sagt nästan allt ska ändras innan feministerna är nöjda.
    Det är överförmynderi av sällan tidigare skådat slag, en läskig utopi om att alla ska vara stöpta i samma form.
    Jag vet, ni kallar det "mångfald" men det som eftersträvas är inte mångfald, det är ett samhälle där människor inte ser skillnad på kön, kultur och sexuell läggning, ett samhälle där allt har tvingats blandas upp såpass att inget längre ska sticka ut.
    Till råga på detta så föraktar ni all form av fakta och statistik.

Statsfeminism har vi i allra högsta grad, regimen lägger tiotals miljoner varenda år på att utbilda nya "genusvetare", kvinnor "kvoteras" in hej vilt på maktpositioner, i statlig media så är radikalfeminism snarare regel än undantag hos journalisterna.

I motsats till er antifieminister som redan i den här tråden vill få folk att sluta använda språket som de behagar? Dina meningsfränder (och kanske du också, har inte sett allt du skrivit) vill ju bestämma vad vårt användande av ett litet ord ska betyda. Vi får inte själva bestämma det alltså. Att du/ni sedan sitter och gnäller på att andra ska bestämma blir därför ytterligt löjligt och massivt hycklande.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Veladis
    Hen istället för "han-eller-hon" är i mina ögon samma praktiska språkliga sak och lika opolitiskt som att säga barn istället för "pojkar-å-flickor", vuxna istället för "män-å-kvinnor, människor istället för "män-kvinnor-pojkar-å-flickor" alt "vuxna-å-barn", som att säga syskon istället för "bröder-å-systrar" eller sådana saker som att säga färg istället för att räkna upp hela spektra., idotter istället för att räkna upp alla världens sporter. Det är ett ord som innefattar fler möjligheter, utan att utesluta eller släta ut och neutralisera. Ett vidare begrepp.
  • qzectb
    Veladis skrev 2012-09-03 11:28:14 följande:
    Hen istället för "han-eller-hon" är i mina ögon samma praktiska språkliga sak och lika opolitiskt som att säga barn istället för "pojkar-å-flickor", vuxna istället för "män-å-kvinnor, människor istället för "män-kvinnor-pojkar-å-flickor" alt "vuxna-å-barn", som att säga syskon istället för "bröder-å-systrar" eller sådana saker som att säga färg istället för att räkna upp hela spektra., idotter istället för att räkna upp alla världens sporter. Det är ett ord som innefattar fler möjligheter, utan att utesluta eller släta ut och neutralisera. Ett vidare begrepp.
    Men onödigt! Man kan redan säga den (personen). Vi behöver inget nytt ord.

Och i och med att ordet inte tillför någonting så blir dess betydelse annorlunda. Att använda det blir att sätta sig på höga hästar, att göra sig märkvärdig. Det låter krystat, det låter som om man har ett underliggande budskap.

Det införs alldeles tillräckligt många onödiga ord i svenskan som bygger murar mellan människor. Vi behöver inte fler.
  • Anonym

Pratade om min läkare på jobbet idag.
    Man antog direkt att det var en han. Det är en hon.
    Hen hade funkat kanon. 

• Anonym

(jag hade svarat med hon och inte fortsatt med hen eftersom att jag känner till könet)

Bygger murar btw, vem i helvete är det som bygger dessa murar?! 

• Veladis
    qzectb skrev 2012-09-03 11:35:00 följande:

Och i och med att ordet inte tillför någonting så blir dess betydelse annorlunda. Att använda det blir att sätta sig på höga hästar, att göra sig märkvärdig. Det låter krystat, det låter som om man har ett underliggande budskap.

Det införs alldeles tillräckligt många onödiga ord i svenskan som bygger murar mellan människor. Vi behöver inte fler.

Din åsikt står för dig.
    "Den" syftar enligt många på en sak, ett opersonligt ting. Tänk t ex att du har en katt, en hankatt. Du ger honom ett namn, låt säg Nisse, och när du pratar om honom kallar du honom "han", han är ditt husdjur och du personifierar honom som en individ, en medlem i familjen/hushållet. Pratar du däremot om en random katt, så säger du säkert "den", om katten, och möjligen kallar du Nisse "den", som pronomkent till t ex "kattj-veln" om han kissat i dina nya träningsskor eller vält din favoritorkidée eller ditt nyupphällda glas vin/pint öl. Alltså som en nedvärdering av din lilla älskling. Så varför använda den på personer? Det är ju dessutom precis lika könsneutralt, om det är det man vill komma ifrån. " Hen" låter personligare och trevligare i mitt tyckte. men det står dig fritt att låta bli att använda det, språket är fritt...
  • Anonym (Eh?)
    qzectb skrev 2012-09-03 11:35:00 följande:

OK, du föreslår ny användning av den istället för nytt ord hen.  För att använda Hen-riks exempel:
    "Leverantören har tydligen varit här, den lämnade en lapp i brevinkastet" , "Kunden som skickade anonyma klagomail har skrivit och klagat igen, önskar att den kunde ringa istället så vi kunde reda ut det här!", "Bebisen kommer att födas kring julafton, men jag hoppas den har den goda smaken att inte välja just den 24:e som födelsedag")

För mig låter de två första meningarna lite konstiga. eller har jag missuppfattat ditt förslag?

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!