CMM skrev 2012-09-04 15:01:45 följande:
Och där har vi det igen. Det är vi (feministerna) som definierar hur kampen för jämställdhet ska föras, vilka infallsvinklar som är önskvärda och vilka som inte är det. Vill man jobba på något annat sätt och kalla sig något annat än feminist är det inte okej.
Varför ska feminismen ha monopol i att vara för jämställdhet? Kan man inte se det tvärtom också? Jag menar, du säger ju att Pär Ström i grund och botten tycker samma sak som feministerna - varför kan då inte feministerna "gå över" till jämställdismen i stället för tvärtom? Eller är det en orimlig begäran?
Nej, det spelar ingen roll vad vi kallar det för egentligen.
Huvudsaken är ju att man vill ha jämställdhet mellan män och kvinnor, det är grunden.
Men vad jag inte förstår är varför man ska kalla det för ett hittepåord som jämställdist när det finns ett ord som står för just vilja till jämställdhet, feminism.
Jag vill i så fall ha väl underbyggda argument för varför jag helt plötsligt skulle börja kalla mig något annat.
Men i sak håller jag med dig, det är alltid bättre att jobba tillsammans än att slåss inbördes.
Det tjänar bara dom som inte vill ha jämställdhet på.
Dom gottar sig i den fighten för det tar fokus bort från huvudfrågan.