• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 12:55:38 följande:

Ingen har sagt att du inte är ensam. Men ni är inte heller legio. Inte som att folk hyllar Ulf och hans åsikter direkt va.
    Det beror på. Att Ulf (Brunnberg, antar att det är honom du menar) hånas i media, och diverse twitterkändisars ryggar dunkas av Janne Helin för att det visar sitt "hat", är synnerligen väntat, eftersom Brunnberg står för en åsikt som i dag inte är PK.

Att döma av kommentarsfälten till hans artiklar (och ja, jag vet att det förekommer riktiga skräckexempel där, liksom i bloggkommentarer, men om vi bortser från dem...) är tonen faktiskt en annan. Jag skulle uppskatta att andelen som håller med Brunnberg där är ungefär lika stor som andelen som inte gör det. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym (Eh?)
    CMM skrev 2012-09-04 13:14:44 följande:
    Det beror på. Att Ulf (Brunnberg, antar att det är honom du menar) hånas i media, och diverse twitterkändisars ryggar dunkas av Janne Helin för att det visar sitt "hat", är synnerligen väntat, eftersom Brunnberg står för en åsikt som i dag inte är PK.

Att döma av kommentarsfälten till hans artiklar (och ja, jag vet att det förekommer riktiga skräckexempel där, liksom i bloggkommentarer, men om vi bortser från dem...) är tonen faktiskt en annan. Jag skulle uppskatta att andelen som håller med Brunnberg där är ungefär lika stor som andelen som inte gör det. 
    Jag förstår mig inte riktigt på Ulf Brunnbergs och kompanis åsikter.... hade det varit bättre om det hade varit en spenslig ung kille som hade dödats?  Det viktiga är väl att skydda personalen och inte ge någon en uppgift som hen inte klarar av? Oberoende av vad som finns mellan benen.

Ska vi verkligen fortsätta med den gamla attityderna att det är ok att män dödas, män är bara kanonmat, det räcker med ett fåtal män för en man kan göra flera kvinnor med barn?   
  • CMM
    Anonym (Eh?) skrev 2012-09-04 13:24:01 följande:
    Jag förstår mig inte riktigt på Ulf Brunnbergs och kompanis åsikter.... hade det varit bättre om det hade varit en spenslig ung kille som hade dödats?  Det viktiga är väl att skydda personalen och inte ge någon en uppgift som hen inte klarar av? Oberoende av vad som finns mellan benen.

Ska vi verkligen fortsätta med den gamla attityderna att det är ok att män dödas, män är bara kanonmat, det räcker med ett fåtal män för en man kan göra flera kvinnor med barn?   
    Nej, självklart inte. Det spelar absolut ingen roll vilken könstillhörighet eller kroppsbyggnad en dödad häktesvakt har, det är lika tragiskt oavsett. Däremot tycker jag inte man ska minska de fysiska kraven för utbildningar till vissa arbeten bara för att få in fler kvinnor (detta har t.ex. gjorts för brandmannautbildningar) - jag tror det är där Brunnbergs (och min) sko klämmer. 

Vidare är det ett faktum att de farligaste jobben oftast innehas av män. Borde man inte kvotera där också om man  nu ska göra det till styrelseposter och dylikt - eller är det bara viktigt med jämställdhet i de mest attraktiva och högavlönade sektorerna?
  • Anonym (Eh?)
    CMM skrev 2012-09-04 13:57:28 följande:
    Nej, självklart inte. Det spelar absolut ingen roll vilken könstillhörighet eller kroppsbyggnad en dödad häktesvakt har, det är lika tragiskt oavsett. Däremot tycker jag inte man ska minska de fysiska kraven för utbildningar till vissa arbeten bara för att få in fler kvinnor (detta har t.ex. gjorts för brandmannautbildningar) - jag tror det är där Brunnbergs (och min) sko klämmer. 

Vidare är det ett faktum att de farligaste jobben oftast innehas av män. Borde man inte kvotera där också om man  nu ska göra det till styrelseposter och dylikt - eller är det bara viktigt med jämställdhet i de mest attraktiva och högavlönade sektorerna?
    Min personliga åsikt är att man ska sluta med kvoteringar, både officiella och inofficiella.  

Problem blir det dock för de jobb de underrepresenterade grupperna inte söker. De farligaste jobben du nämner, är det stora grupper kvalificerade kvinnor som söker?  Eller är det som t ex lågavlönade vårdjobb att helt enkelt inte så många killar söker.  Man kan ju inte kvotera in någon som inte finns eller menar du med kvotering att man tvingar någon att ta ett jobb som hen inte vill ha? Det kanske mer handlar om positiv marknadsföring för att göra dessa jobb mer attraktiva att söka.
  • PolyPond
    CMM skrev 2012-09-02 15:45:26 följande:
    Jag tycker inte det är vare sig konstigt eller kontraproduktivt att kalla sig antifeminist men samtidigt vara för jämställdhet.

Eller vad tycker ni? Ska jag liera mig med människor som ni här, som pratar om att folk som inte håller med är foliehattar, om att man inte fattar och om att man ska "sluta whina"? Brukar ni annars i livet också håna folk ni försöker "värva"?

Ta en sådan som Pär Ström, ett rött skynke för feminister. En person som faktiskt gör som "ni" säger och försöker lyfta fram de obelysta frågorna, och som jag mfl ofta tycker har helt rätt. Han får höra att han är såväl rabiat som kvinnohatare och bakåtsträvande, och det även av mer sansade feminister. Inte för att han på något sätt är emot kvinnors rättigheter, utan för att han uppenbarligen definierar jämställdhet på ett lite annat sätt än feministerna.

Så tack men nej tack, att stå på samma sida som feminismen ligger inte för mig. Det krockar inte ett dugg med att vara för jämställdhet mellan könen.
    Problemet med Per Ström -liksom med dig- är att han gör sak mot feministerna istället för att alliera sig med oss. Feminister vill i allmänhet att män skall lyftas på de områden de är efter också, även om de flesta i första hand jobbar för sådant som påverkar dem själva, precis som de flesta politiker. Per Ström skulle få betydligt snabbare förändring om han istället för att bete sig som en tjur framför ett rött skynke när han hör ordet feminist, ansluta sig och jobba för det som påverkar honom med folk som faktiskt tycker likadant.
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-09-04 14:39:21 följande:
    Problemet med Per Ström -liksom med dig- är att han gör sak mot feministerna istället för att alliera sig med oss. Feminister vill i allmänhet att män skall lyftas på de områden de är efter också, även om de flesta i första hand jobbar för sådant som påverkar dem själva, precis som de flesta politiker. Per Ström skulle få betydligt snabbare förändring om han istället för att bete sig som en tjur framför ett rött skynke när han hör ordet feminist, ansluta sig och jobba för det som påverkar honom med folk som faktiskt tycker likadant.

Klokt.
  • CMM
    PolyPond skrev 2012-09-04 14:39:21 följande:
    Och där har vi det igen. Det är vi (feministerna) som definierar hur kampen för jämställdhet ska föras, vilka infallsvinklar som är önskvärda och vilka som inte är det. Vill man jobba på något annat sätt och kalla sig något annat än feminist  är det inte okej.

Varför ska feminismen ha monopol i att vara för jämställdhet? Kan man inte se det tvärtom också? Jag menar, du säger ju att Pär Ström i grund och botten tycker samma sak som feministerna - varför kan då inte feministerna "gå över" till jämställdismen i stället för tvärtom? Eller är det en orimlig begäran?

• PolyPond
    CMM skrev 2012-09-04 15:01:45 följande:
    Och där har vi det igen. Det är vi (feministerna) som definierar hur kampen för jämställdhet ska föras, vilka infallsvinklar som är önskvärda och vilka som inte är det. Vill man jobba på något annat sätt och kalla sig något annat än feminist  är det inte okej.

Varför ska feminismen ha monopol i att vara för jämställdhet? Kan man inte se det tvärtom också? Jag menar, du säger ju att Pär Ström i grund och botten tycker samma sak som feministerna - varför kan då inte feministerna "gå över" till jämställdismen i stället för tvärtom? Eller är det en orimlig begäran?

Man får göra som man vill, men det är kontraproduktivt att motarbeta dem som tycker likadant. Jag behöver inte gå över till någonting eftersom jag redan står för de här sakerna. Att jag kallar mig något annat är mindre relevant.

Somliga kallar sig pansexuella och andra bisexuella också. På det stora hela handlar det om samma sak, och därför kan man jobba sida vid sida. Som exempel.
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-04 15:01:45 följande:

Nej, det spelar ingen roll vad vi kallar det för egentligen.
    Huvudsaken är ju att man vill ha jämställdhet mellan män och kvinnor, det är grunden.
    Men vad jag inte förstår är varför man ska kalla det för ett hittepåord som jämställdist när det finns ett ord som står för just vilja till jämställdhet, feminism. 

Jag vill i så fall ha väl underbyggda argument för varför jag helt plötsligt skulle börja kalla mig något annat.

Men i sak håller jag med dig, det är alltid bättre att jobba tillsammans än att slåss inbördes.
    Det tjänar bara dom som inte vill ha jämställdhet på.
    Dom gottar sig i den fighten för det tar fokus bort från huvudfrågan.         
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-04 13:14:44 följande:

Du vet vad jag tycker om uttrycket PK. Det är ett ord lika "hittepå", och lika politiskt laddat (om inte mycket, mycket mer) som "hen". Märkligt att du inte avskyr det ordet, trots dess tydliga konnotationer med rasism, misogyni och annat väldigt osmakligt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!