• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym
    Anonym (... det är jag..) skrev 2012-09-05 13:47:32 följande:
    Oj, så många svar. Orkar tyvärr inte läsa igenom hela utan säger bara vad jag själv tycker då.

Nä, jag gillar inte HEN. Vi är olika, kommer alltid att vara olika och så är det bara. Om vi vore lika i allt hade världen inte sett ut som den gör idag. Har många kompisar som förespråkar detta med HEN väldeliga och det verkar ibland lönslöst att bara försöka ge sig in i diskussionen. Varför? Jo, för att de flesta av dem som förespråkar HEN är så påstridiga och nästan ser rött utifall det finns de som tycker annorlunda. Jag vill lära mina barn att istället var stolta för att de är olika. En egen individ med ett eget tycke och smak. Och kön!

Varför hymla med det? Jag förstår ärligt talat inte det... För det är inget att skämmas över.

Klart jag förstår att det inte är det som är tanken med HEN. Att man skäms över sitt kön. Fast vad är tanken? Att alla har rätt till att ha antignen blå eller rosa kläder, att alla ska få leka med bilar eller barbiedockor? Det är det väl ändå... oavsett om man blir kallad för han hon eller HEN.

Nä... jag vill i allafall inte använda det ordet men anser att alla ska få göra som de vill. Tycker någon att det är så viktigt att göra det, så fine. Gör det. Men försök inte att bestämma över andra. Valfriheten ska vara just som det heter, valfritt.

Han, hon eller Hen (för min del låter det sista som ett DET)... vi är människor. Inget av orden kommer att ändra på det... 
    Ja, och, det är väl ingen som tycker annat än att barn ska få vara stolta över vilka dom är.

Men vad har det med ordet hen att göra, det förstår jag inte.

Vad är tanken med ordet och, men, kanske, vänster, höger, katt, alltså jag kan fortsätta för evigt. 

Orden finns för att vi ska kunna kommunicera med varandra, utan ord hade vare sig du eller jag kunnat skriva våra inlägg.
    Det är tanken med ord, alla ord, även ordet hen. 

Du har rätt, inga ord kommer ändra det faktum att vi är människor.
    Och som det olika och vissa vill använda ordet hen och andra inte.
    Varför inte bara låta var och en få avgöra det själva.          
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-09-05 14:04:52 följande:

Nej, alliansen har inte infört MER förmynderi. Oavsett hur mycket ni viftar med högerspöket så stämmer det helt enkelt inte. Vanligt folk har fått det bättre på alla sätt och vis, sedan alliansen kom till makten. Men som vanligt spelar det ingen roll för vänsterfolket, för de har egentligen ingen ambition om att göra samhället bättre; de vill bara hämnas på alla "rika" (det vill säga alla som tjänar mer än de själva).

Ja, du har rätt, vanligt folk har fått det bättre.
    Ända tills något händer som gör att dom behöver hjälp, vilket händer oss alla förr eller senare.
    Alliansen har urholkat välfärdssystemen så mycket dom bara vågat, och mer lär det bli om dom får hållas.

Så den dag den vanliga människan inte längre är produktiv, då står hen sig ganska slätt och kan inte räkna med något stöd av den här regeringen.

För det är precis så, det är dom produktiva starka som ska ha det bättre, på bekostnad av dom svaga grupperna i samhället. 

• Anonym

Jag som är sjuk har fått det mycket mycket svårare. Men det borde vi väl blunda för?
    Gränsen för högkostnadsskydd för mina mediciner och mina läkarbesök har höjts och det handlar inte om småpengar för någon som är sjukskriven. 

Sjukvård från 900 till 1100.
    Medicin från 1800 till 2200.

600 spänn gör stor skillnad. 

• Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-09-05 13:53:01 följande:

Vadå, jag tycker att det är så. Hur kan en åsikt vara en lögn?
    Du tycker det ja. Din åsikt delas inte av alla och den är inte mer än en åsikt, alltså är den inte absolut sann och därmed en lögn.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Knyttan
    Fjorgynn skrev 2012-09-05 10:44:06 följande:
    Nu är det ju så att många trivs med att vara man.. Jag tror faktiskt de flesta män tycker det känns bra att vara lite "manlig" ibland.
    Detsamma gäller kvinnor.
    Det finns t.om forskning på detta som bevisar det.

Men sedan finns det hur många som helst som enkelt och lätt valt att gå ur dessa "roller".
    Det är lixom inte svårare än att bara vara sig själv som oss alla andra?
    Jag förstår inte varför ni feminister ska tvinga på oss roller som vi övat in och fört vidare i tusentals år och som känns 100% naturliga för oss?
    Det är skitsnack att det skulle vara "vi" som tvingar på folk könsnormativa normer, vi råkar bara vara absolut majoritet, och det verkar ju som vanligt vara fullkomligt tabu i Sverige. 
    Ja men herregud. Ja, jag trivs med att vara kvinnlig. IBLAND. Jag tycker om att min man uppskattar mig och tycker jag är sexig (för det gör han trots att jag är en sån där äääääcklig feminist...). Tillsammans med honom så har det relevans att jag har dubbel uppsättning X-kromosomer. Men jag är inte bara kvinna, jag är även föreläsare, kund, chef, mentor, vän, student och en hel massa andra saker. Och i de rollerna så vill jag bli bemött som just de sakerna och inte kvinna-och-föreläsare eller något annat tramsigt. I alla andra situationer har min kromosomuppsättning oerhört lite med saken att göra eller hur? Precis som det inte är relevant om chefen är från Borlänge eller Borås så länge hen gör sitt jobb, så spelar det ju inte heller någon roll om chefen faktiskt är en hon eller en han.

Dit stora kardinalfel är att du inte ser att kvinnorollen är mer begränsande och hårdare mallad än mansrollen. Du tror att din upplevelse av vad det är att vara man är samma sak som det är att vara kvinna (detta är inget offerkoftegnäll, bara en förklaring). Mansrollen kan också vara begränsande för många, men kvinnorollen är s.a.s tightare, det tillåts färre utvikningar från den, och man är i första hand alltid kvinna och sen i andra hand vad man nu kan tänkas vara (trummis, polis, specialpedagog, ekonom). Om man börjar ifrågasätta och medvetandegöra detta kan det ju också leda till att människor börjar se på det annorlunda (=skitbra!).
       Men det innebär  (förfemhundradesjuttioelfte gången!!!) INTE att alla män ska bli kvinnor och tvärt om, eller att alla skulle bli könsneutrala och androgyna människor i likadana uniformer. Bara att vissa män kanske tillåter sig "traditionellt" kvinnliga saker (som killen som bloggar på FL nu som ska bli ensamstående pappa med hjälp av en surrogatmamma tex.) och att vissa kvinnor tillåter sig mer "manliga" saker. UTAN att för den skull behöva stämplas som fjollor resp. truckerflator (så tröttsamt). Om man känner sig hotad i sin könsidentitet på grund av att andra människor gör sådana saker så är den nog inte så stark till att börja med. Då kan man böja med att fundera över vad i hela världen man känner sig så hotad av...

Och för det tredje så tror du att könsroller är något slags naturgivet. Inget kunde vara mer fel. Det finns rikliga belägg på att könsrollerna har väldigt olika innehåll beroende på när och var man studerar dem. Här i dagens Sverige tex så är det omanligt att gråta. Tidigare i historien (1600-1700-tal) så sågs det som fint och manligt med män som visade sina känslor på det sättet. I antikens Grekland var det extra manligt att ta sig en pojke till älskare, och männen tävlade nakna för att visa upp sina vältränade kroppar eftersom den manliga fysiken sågs som det högsta skönhetsidealet. Men man behöver inte ens titta bakåt i historien, det räcker att man jämför vad som anses "manligt" och "kvinnligt" är i olika länder! Om nu könsrollerna skulle vara "utvecklade i 1000-tals år" hur kommer det då sig???
  • PolyPond
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 17:02:06 följande:

Men det skulle ju leda till FÖRÄNDRING gubevars!!! Obestämd
    jo Skål
  • PolyPond
    Knyttan skrev 2012-09-04 17:57:35 följande:
    Exakt! Man måste inte kalla sig feminist, absolut inte. Man kan kalla sig strumpluddsaktivist eller banoxiljunkare om man tycker att det uttrycker bättre vad man står för. Män är mer än välkomna in i jämställdhetsdebatten. Men det är oerhört kontraproduktivt att hela tiden skjuta på halmdockor och positionera sig MOT, när man egentligen skulle kunna ha en konstruktiv debatt. Det finns massvis att lyfta när det gäller frågor där män missgynnas av traditionella könsroller, vi har redan parat om flera stycken.

Problemet är väl egentligen att diskussionen kommer ske på "kvinnlig planhalva" eftersom (som sagt) kvinnor (och feministiskt orienterade män) har några decenniers försprång när det gäller att diskutera dessa frågor. Många män, speciellt om de är medelålders + har aldrig någonsin behövt tänka på att de också ingår i en kategori som har sina speciella särintressen.
  • Anonym (... det är jag..)
    Anonym skrev 2012-09-05 15:13:24 följande:
    Ja, och, det är väl ingen som tycker annat än att barn ska få vara stolta över vilka dom är.

Men vad har det med ordet hen att göra, det förstår jag inte.

Vad är tanken med ordet och, men, kanske, vänster, höger, katt, alltså jag kan fortsätta för evigt. 

Orden finns för att vi ska kunna kommunicera med varandra, utan ord hade vare sig du eller jag kunnat skriva våra inlägg.
    Det är tanken med ord, alla ord, även ordet hen. 

Du har rätt, inga ord kommer ändra det faktum att vi är människor.
    Och som det olika och vissa vill använda ordet hen och andra inte.
    Varför inte bara låta var och en få avgöra det själva.          
    Ja, det är exakt det jag ville få fram. Det är ett ord, precis som vilket annat så varför bli så upprörd såfort någon säger att de inte tycker om ordet? Fattar inte riktigt poängen där faktiskt...
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (... det är jag..) skrev 2012-09-05 18:20:39 följande:
    Ja, det är exakt det jag ville få fram. Det är ett ord, precis som vilket annat så varför bli så upprörd såfort någon säger att de inte tycker om ordet? Fattar inte riktigt poängen där faktiskt...
    Ja du... så här skrev TS
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
    Vem är det som är upprörd nog att ta sig besväret att starta en tråd?  Du är välkommen att citera en trådstart som är  lika upprörd för att vissa INTE gillar ordet hen.
  • Anonym
    Anonym (... det är jag..) skrev 2012-09-05 18:20:39 följande:

Nej, det fattar inte jag heller.
    Inte heller fattar jag varför man blir så upprörd över att vissa vill använda ordet hen. 

Så skönt då är vi överens. Skrattande    
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!