CMM skrev 2012-09-04 10:21:00 följande:
www.thefreedictionary.com/feminism
Okej. Det finns uppenbarligen olika definitioner. Vissa källor talar om "equality between the sexes", andra om "equal rights for women" och "discrimination against women". Det finns alltså, hör och häpna, olika definitioner av vad feminism är.
Och tittar man hur debatten ser ut är det tämligen uppenbart att dagens svenska feminism passar bättre in på de två senare definitionerna än den första. För det vet man ju, dristar man sig till att påtala orättvisor mot män är man en "vit kränkt man" som det är helt okej att håna. Inte minst om man heter Dorian, av den här tråden att döma.
Till att börja med finns det olika
feminismer. Precis som det finns olika riktningar inom andra politiska strömningar. Man kan vara vänsterpartist utan att vara KPML(r):are!
En sorts feminism förespråkar att kvinnor och män är i allt väsentligt lika, att de skillnader som finns är individuella och bör behandlas som sådana.
En annan feminism hävdar att män och kvinnor är varandras motsatser, men att man bör uppvärdera de "kvinnliga egenskaperna" till att bli likvärdiga med "manliga egenskaper".
CMM skrev 2012-09-04 10:00:42 följande:
Hela den retoriken står mig ärligt talat upp i halsen. Varför är det så provocerande att jag inte vill kalla mig feminist trots att jag, faktiskt, är för jämställdhet?
Som jag sagt innan, ingen behöver kalla sig feminist, ingen ska påtvingas några åsikter, ingen ska indoktrineras och hjärntvättas. Det ENDA jag är ute efter är en konstruktiv diskussion där vi faktiskt kan prata om vad feminism ÄR. Det behöver man inte tatuera in "FEMINIST" i pannan för att göra. Men det är rätt svårt att göra det med personer som tror att feminister offrar små pojkbebisar som brännoffer till Tiina Rosenberg och käkar pungkulor till frukost.
En mycket stor del av feministers frustration på olika nätforum är den massiva okunskapen om vad feminism är, och att folk trots detta breder ut sig vitt och brett och diskuterar om hur hemskt och förfärligt det är med feminism.
Oerhört många män har helt enkelt fått tuppjuck på
ordet feminism, när de i grund och botten egentligen håller med i en hel del av vad feminismen innebär. Rätt få svenska män brukar när det kommer till kritan tycka att det är fina fisken att kvinnor inte får samma rättigheter till utbildning och yttrandefrihet som dem själva tex.