• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Knyttan skrev 2012-09-04 21:42:24 följande:
    Du tycker ju att feminister ska "gå över" till något som Pär Ström och några till bloggare har hittat på här i Sverige anno 2010-tal? Det går ju liksom inte att diskutera något med kvinnor om inte männen sätter agendan? Är det verkligen så svårt för dig att se att det du skriver kan verka lite... eh, förmätet?

Dessutom så verkar du ju tro att "dagens" feminism är lika med och uteslutande några högröstade och provokativa debattörer i en svensk ankdam, och diverse nätkommentatorers förvirrade och okunniga misstolkningar av desamma.
       Jag är ingen stark anhängare till Sveland t ex, tycker det mesta hon får ur sig antingen är dumt eller plumpt och onödigt, (eller båda) men det hindrar mig inte från att anse att feminism behövs i dagens samhälle, och jag är tillräckligt insatt i frågan för att veta att det inte begränsas till vad hon tycker och tänker om saker.

man kan börja med att orientera sig här sv.wikipedia.org/wiki/Feminism för att få någon liten överblick....

Tycker jag? Nej, jag tycker inte att någon ska ansluta sig till en rörelse som vederbörande inte känner samhörighet med. Att jag skrev som jag gjorde har inte med mina personliga åsikter att göra, utan syftade till att visa hur galet det blir när man, som vissa här i tråden, påstår att Pär Ström med meningsfränder borde "alliera sig" med feministerna i stället för att köra sitt eget race för jämställdhet på ett sätt som de själva tror på.

Enligt den logiken borde det ligga lika nära till hands att feminister "allierar sig" med den andra sidan - men vid den tanken sparkas det uppenbarligen bakut. Och varför gör det då det? Jo, för att feminismen tror sig ha ensamrätt på jämställdhetsfrågor. Att ifrågasätta denna ensamrätt är uppenbarligen väldigt känsligt.

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-09-05 11:10:18 följande:
    Tacka sjutton för att män trivs med att vara man, de har ju alla fördelar.
    Vilken djävla lögn.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Dorian Ertymexx
    Fjorgynn skrev 2012-09-05 10:44:06 följande:
    Nu är det ju så att många trivs med att vara man.. Jag tror faktiskt de flesta män tycker det känns bra att vara lite "manlig" ibland.
    Detsamma gäller kvinnor.
    Det finns t.om forskning på detta som bevisar det.

Men sedan finns det hur många som helst som enkelt och lätt valt att gå ur dessa "roller".
    Det är lixom inte svårare än att bara vara sig själv som oss alla andra?
    Jag förstår inte varför ni feminister ska tvinga på oss roller som vi övat in och fört vidare i tusentals år och som känns 100% naturliga för oss?
    Det är skitsnack att det skulle vara "vi" som tvingar på folk könsnormativa normer, vi råkar bara vara absolut majoritet, och det verkar ju som vanligt vara fullkomligt tabu i Sverige. 

+
    Faber skrev 2012-09-05 12:10:14 följande:
    Vilken djävla lögn.
    (om att män har alla fördelar).

Vilket är det? Antingen gillar män att vara män, och det av en anledning, eller så har vi män inte de flesta fördelar (inte alla, det håller jag med om).

Sedan ifrågasatte jag inte att vi män ska vara män, det är HUR vi är män som är frågan. Vi män var lika mycket män på 1700-talet när vi skulle gråta och vara patetiska och fjolliga.      

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-05 11:04:36 följande:

Allansen är ju de som står för humanism. Vänstern och sossarna förespråkar ett samhälle där människor inte själva förväntas ta något ansvar, utan de som arbetar och är flitiga ska bestraffas med höga skatter för att några få (typ kulturarbetare) ska få högre bidrag. Vad detta har med feminism och jämställdhet att göra förstår jag inte.

Vidare skulle jag vilja att du kom med någon slagts bevis för att gamla, sjuka och barn hade det bättre under alla de år som sossarna styrde det här landet, eller att brottsligheten skulle varit lägre. Det där är bara klyschor som alla unga sossar/vänsterfolk rapar upp, för de är för unga eller för indoktrinerade för att kunna minnas hur det var när vi var i sossarnas våld. Att "klyftorna" skulle ha ökat är också en sån där sak som folk gärna klämmer ur sig. Sen när då, undrar jag. Kan du ge mig ett årtal? Eller sitter du bara och hittar på?

Ahem. Du har inte märkt att Alliansen infört MER förmynderi, inte mindre? Och det finns mycket som visar på att äldre far illa mer ofta nu efter outsourcandet och privatiserandet. Inte för att det var bra förr, men det har inte blivit bättre om man så säger. Och det är alliansen, inte vänstern, som vill sänka pensionerna och höja pensionsåldern. Just sayin'.
  • Anonym (... det är jag..)

Oj, så många svar. Orkar tyvärr inte läsa igenom hela utan säger bara vad jag själv tycker då.

Nä, jag gillar inte HEN. Vi är olika, kommer alltid att vara olika och så är det bara. Om vi vore lika i allt hade världen inte sett ut som den gör idag. Har många kompisar som förespråkar detta med HEN väldeliga och det verkar ibland lönslöst att bara försöka ge sig in i diskussionen. Varför? Jo, för att de flesta av dem som förespråkar HEN är så påstridiga och nästan ser rött utifall det finns de som tycker annorlunda. Jag vill lära mina barn att istället var stolta för att de är olika. En egen individ med ett eget tycke och smak. Och kön!

Varför hymla med det? Jag förstår ärligt talat inte det... För det är inget att skämmas över.

Klart jag förstår att det inte är det som är tanken med HEN. Att man skäms över sitt kön. Fast vad är tanken? Att alla har rätt till att ha antignen blå eller rosa kläder, att alla ska få leka med bilar eller barbiedockor? Det är det väl ändå... oavsett om man blir kallad för han hon eller HEN.

Nä... jag vill i allafall inte använda det ordet men anser att alla ska få göra som de vill. Tycker någon att det är så viktigt att göra det, så fine. Gör det. Men försök inte att bestämma över andra. Valfriheten ska vara just som det heter, valfritt.

Han, hon eller Hen (för min del låter det sista som ett DET)... vi är människor. Inget av orden kommer att ändra på det... 

• CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 17:01:01 följande:

Du vet vad jag tycker om uttrycket PK. Det är ett ord lika "hittepå", och lika politiskt laddat (om inte mycket, mycket mer) som "hen". Märkligt att du inte avskyr det ordet, trots dess tydliga konnotationer med rasism, misogyni och annat väldigt osmakligt.
    Jo, jag vet att du ogillar uttrycket PK. Du i din tur vet vad jag tycker om det - dvs att den som inte ser att den politiska korrektheten präglar det svenska debattklimatet (och då inte bara vad gäller heta potatisar som feminism/genus eller invandring - där det står klart att vissa åsikter är önskvärda bland tyckareliten och om man inte delar dem har man bara genom detta bränt ett antal broar) har missat något tämligen uppenbart. Men men, alla tycker vi olika.

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-09-05 12:10:14 följande:
    Vilken djävla lögn.

Vadå, jag tycker att det är så. Hur kan en åsikt vara en lögn?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-09-05 11:18:44 följande:
    Det håller jag inte med dig om.
    Ytligt sett javisst har du rätt.

Men så ser jag på en ung man i min bekantskapskrets som har det riktigt jobbigt med att behöva leva upp till att vara den ständigt lyckade, framgångsrika mannen.
    Som alltid är beslutsam, drivande, trygg och säker, som alltid vet vad som är bäst.
    Och som inte har någon han kan prata med om det här utom mig, för att det är så stigmatiserat att inte kunna leva upp till det här.
    Och hur det urholkar hans självkänsla.

Så nej, jag tror inte alls att män alltid trivs med sin mansroll.  

Som sagt, mansrollen behöver breddas, varieras och befrias. Den är väldigt snäv i dagsläget. Faktiskt snävare än kvinnorollerna.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-05 13:51:58 följande:
    Jo, jag vet att du ogillar uttrycket PK. Du i din tur vet vad jag tycker om det - dvs att den som inte ser att den politiska korrektheten präglar det svenska debattklimatet (och då inte bara vad gäller heta potatisar som feminism/genus eller invandring - där det står klart att vissa åsikter är önskvärda bland tyckareliten och om man inte delar dem har man bara genom detta bränt ett antal broar) har missat något tämligen uppenbart. Men men, alla tycker vi olika.

Problemet är att "PK" inte är så enkelriktat som ordets användare vill påskina. Det är inte så enkelt att feminism är PK och antifeminism är tabu. Det är mycket, mycket mer komplext än så. Feminism är också tabu, och antifeminism är också PK. Och med det blir liksom ordets betydelse meningslöst. Det finns folk i makten, i media, och bland tyckareliten som är både för och emot feminism. Det finns inget "PK" som alla är överens om, tvärtom.
  • PumpkinQueen
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-05 13:40:44 följande:

Ahem. Du har inte märkt att Alliansen infört MER förmynderi, inte mindre? Och det finns mycket som visar på att äldre far illa mer ofta nu efter outsourcandet och privatiserandet. Inte för att det var bra förr, men det har inte blivit bättre om man så säger. Och det är alliansen, inte vänstern, som vill sänka pensionerna och höja pensionsåldern. Just sayin'.

Nej, alliansen har inte infört MER förmynderi. Oavsett hur mycket ni viftar med högerspöket så stämmer det helt enkelt inte. Vanligt folk har fått det bättre på alla sätt och vis, sedan alliansen kom till makten. Men som vanligt spelar det ingen roll för vänsterfolket, för de har egentligen ingen ambition om att göra samhället bättre; de vill bara hämnas på alla "rika" (det vill säga alla som tjänar mer än de själva).
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!