• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Aaliyah

Daddy Cool: i vilket arbetsläger hamnar ni som inte vill?

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-09-14 23:46:18 följande:
    Din jämförelse var tyvärr inte den allra bästa. Det är väl inget konstigt att en ny typ av fordon får ett nytt namn?

Om vi ska återgå till frågan om den och hen  så har jag än så länge inte sett några sakargument från dig eller någon annan varför hen skulle vara bättre än den. Det enda som sagts av vissa är att de tycker att hen LÅTER bättre än den. Det är ju precis samma argument som "hen-motståndare" använder. De tycker inte att ordet hen låter bra.

Respektera också att en del inte vill säga hen.

Kan du ge exempel på en person här på FL som kräver att andra ska använda "hen"?

Jag tror inte att du kan hitta någon, såvida du inte menar att själva användandet av hen är respektlöst mot de som far illa av att stöta på pronomet..

Det är väl fullt möjligt att det i framtiden blir "den" som fyller samma funktion som hen gör - eller snarare att det som alltid kommer att finnas en språklig mångfald såtillvida att "den" och "hen" kommer att leva vidare i språket, så småningom i fredlig samexistens där deras betydelse delvis sammanfaller.

Om man tar det konkreta exemplet med Ekorrn som satt i granen så kan den väl lika gärna få vara hen som den vad mig anbelangar - däremot har jag inget behov att vidareförmedla andras behov av närstudera könsdetaljer på ekorrar eller att utgå från att "han" är norm när man inte vet könet på någon. 
  • mammatilljulia

Min dotter är en HON, vad hon vill vara när hon växer upp får hon bestämma själv. Men hon föddes som en tjej! När jag var gravid med henne så tog jag inte reda på könet, utan då hette hon lite alltmöjligt puttinuttigt istället. Den som kallar min dotter för HEN är inte välkommen innanför mina dörrar. För en tjej är en tjej, en kille är en kille! Vad dom väljer att bli i framtiden är DERAS beslut och INTE vårat!

• FMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 23:19:44 följande:

Den är precis lika "självgående" som en bil. Dessutom, varför hitta på nya ord på fordon? Det fanns ju redan flera passande ord! Eller sitter du och hycklar nu?
    Hmm,  Faber kanske har fallit för det gamla talessättet  "Peugeot, bilen för två - en sitter i, en skjuter på.

Apropå självgående, alltså. 
  • FMGA
    mammatilljulia skrev 2012-09-15 11:06:08 följande:
    Min dotter är en HON, vad hon vill vara när hon växer upp får hon bestämma själv. Men hon föddes som en tjej! När jag var gravid med henne så tog jag inte reda på könet, utan då hette hon lite alltmöjligt puttinuttigt istället. Den som kallar min dotter för HEN är inte välkommen innanför mina dörrar. För en tjej är en tjej, en kille är en kille! Vad dom väljer att bli i framtiden är DERAS beslut och INTE vårat!
    Och här har vi ytterligare ett exempel på en person som inte förstått betydelsen av hen.

Tittar man igenom alla dessa "hen"-trådar så blir det mycket tydligt att en stor del av reaktionerna bottnar i språklig förvirring. 
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 23:19:44 följande:

Den är precis lika "självgående" som en bil. Dessutom, varför hitta på nya ord på fordon? Det fanns ju redan flera passande ord! Eller sitter du och hycklar nu?
    Hästarna ingår inte i Droskan
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Jellybeanbaby
    Aaliyah skrev 2012-09-15 10:25:20 följande:
    Daddy Cool: i vilket arbetsläger hamnar ni som inte vill?
    Men ursäkta men vad fan är det för jävla argumentationsteknik du använder dig av???
    Vem behöver Mitt Livs Novell när FL finns? :)
  • FMGA
    Faber skrev 2012-09-15 13:45:32 följande:
    Hästarna ingår inte i Droskan
    Att språket inte är statiskt är såväl hen som droska goda exempel på.

droska
    droska, ursprungligen ett lätt fyrhjuligt åkdon med sufflett, senare en täckt hyrvagn; numera taxibil. (14 av 30 ord)

Vill du veta mer om droska?
    Prova NE.se nu!

• nihka
    CMM skrev 2012-09-14 10:15:37 följande:
    Min poäng är att om man drar det hela till sin spets syftar "hen" visst till att, åtminstone i viss mån, utplåna könsspecifika pronomen.

Visst, jag kan också se det så. Om vi har ett pronomenalternativ som är könsneutralt och använder det använder vi givetvis de könsspecifika pronomen mer sällan. Det blir en naturlig följd. 
  • Aaliyah

Jellybeanbaby: HAHAHAHA!!Skrattande

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!