Daddy Cool skrev 2012-09-14 23:46:18 följande:
Din jämförelse var tyvärr inte den allra bästa. Det är väl inget konstigt att en ny typ av fordon får ett nytt namn?
Om vi ska återgå till frågan om den och hen så har jag än så länge inte sett några sakargument från dig eller någon annan varför hen skulle vara bättre än den. Det enda som sagts av vissa är att de tycker att hen LÅTER bättre än den. Det är ju precis samma argument som "hen-motståndare" använder. De tycker inte att ordet hen låter bra.
Respektera också att en del inte vill säga hen.
Kan du ge exempel på en person här på FL som kräver att andra ska använda "hen"?
Jag tror inte att du kan hitta någon, såvida du inte menar att själva användandet av hen är respektlöst mot de som far illa av att stöta på pronomet..
Det är väl fullt möjligt att det i framtiden blir "den" som fyller samma funktion som hen gör - eller snarare att det som alltid kommer att finnas en språklig mångfald såtillvida att "den" och "hen" kommer att leva vidare i språket, så småningom i fredlig samexistens där deras betydelse delvis sammanfaller.
Om man tar det konkreta exemplet med Ekorrn som satt i granen så kan den väl lika gärna få vara hen som den vad mig anbelangar - däremot har jag inget behov att vidareförmedla andras behov av närstudera könsdetaljer på ekorrar eller att utgå från att "han" är norm när man inte vet könet på någon.