• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:09:43 följande:

Du tycker inte att det verkar märkligt att män så ofta bedöms vara mer kompetenta än kvinnor?

Visst behöver statlig verksamhet uppfylla mål, fast de brukar inte ha speciellt mycket med effektivitet eller lönsamhet att göra.
    Nej jag tycker inte det är märkligt beroende på vilken bransch det gäller.

Anser du att det inte spelar någon roll om man tar den mest lämpliga kandidaten eller inte vid statlig anställning? Det handlar om våra skattepengar och beslut som ofta direkt rör människors vardag.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:15:07 följande:

Att det finns genuspedagoger beror på att de som väljer att jobba med okvalificerade saker så som att passa barn oftast är vänsterfolk. Dessa anses så klart vara experter på sitt område och har därför fått makt över dagis och dess verksamhet.
    Hur ställer du dig själv till dessa pedagogers uppdrag, är det rimligt att skattepengar skall gå till att könsbestämma bestick?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:15:20 följande:
    Nej jag tycker inte det är märkligt beroende på vilken bransch det gäller.

Anser du att det inte spelar någon roll om man tar den mest lämpliga kandidaten eller inte vid statlig anställning? Det handlar om våra skattepengar och beslut som ofta direkt rör människors vardag.

Så män är helt enkelt mer kompetenta än kvinnor?

Jag anser att det spelar väldigt stor roll vem man anställer. Frågan är dock varför en man så ofta anses vara mer lämplig när det gäller positioner i samhället där man tjänar stora pengar och/eller utövar mycket makt, medan en kvinna anses vara mer lämplig när det gäller yrken som är lågbetalda.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:19:35 följande:

Så män är helt enkelt mer kompetenta än kvinnor?

Jag anser att det spelar väldigt stor roll vem man anställer. Frågan är dock varför en man så ofta anses vara mer lämplig när det gäller positioner i samhället där man tjänar stora pengar och/eller utövar mycket makt, medan en kvinna anses vara mer lämplig när det gäller yrken som är lågbetalda.
    Män är mer kompetenta när det gäller vissa saker ja. De män som du nämner har alltså arbetat sig upp. Man blir inte VD för Scania så fort man gått ut skolan bara för att man är man vilket du verkar antyda.

Om det är tio sökanden och 7 av dessa är män så är det troligt men ej säkert att en man får tjänsten.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:16:33 följande:
    Hur ställer du dig själv till dessa pedagogers uppdrag, är det rimligt att skattepengar skall gå till att könsbestämma bestick?

Det är självklart inte rimligt. Tror du att det finns många människor som tycker att det är bra och vettigt?
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:22:57 följande:

Det är självklart inte rimligt. Tror du att det finns många människor som tycker att det är bra och vettigt?
    Jag har inget val. Jag måste tro det då deras existens är ett resultat av edikt uppifrån och alltså måste många stödja det. Alternativet är att en liten grupp fanatiker har oproportionerligt  stor makt i förhållande till sin storlek och får större genomslag för sina påhitt än de egentligen borde få.
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-25 15:04:00 följande:
    Det sker sådana bedömningar åt andra hållet också, hur vet du att det handlar om ett generellt mönster?

Har du belägg för det? Det har gjort många andra undersökningar också som samtliga visar att män bedöms som mer kompetenta tom om de söker arbete utanför sitt kompetensområde.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:22:46 följande:
    Män är mer kompetenta när det gäller vissa saker ja. De män som du nämner har alltså arbetat sig upp. Man blir inte VD för Scania så fort man gått ut skolan bara för att man är man vilket du verkar antyda.

Om det är tio sökanden och 7 av dessa är män så är det troligt men ej säkert att en man får tjänsten.

Inom VILKA områden är män mer kompetenta bara för att de är män? Förutom att kissa sitt namn i snön (det kan jag hålla med om att kvinnor generellt sett är sämre på).

De kvinnor som är VD:ar har också jobbat sig upp, vilket du verkar antyda att de inte har.

Varför skulle 7 av 10 sökanden vara män?
  • Element
    Plutteli skrev 2012-09-25 15:26:34 följande:

Har du belägg för det? Det har gjort många andra undersökningar också som samtliga visar att män bedöms som mer kompetenta tom om de söker arbete utanför sitt kompetensområde.
    Har du belägg för att de undersökningar du hänvisar till ger en verklig bild och har tagit alla faktorer i beräkningen?
  • CMM

Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!