• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-26 10:01:03 följande:
    A bit of both, skulle jag tro, om man bortser från nonsensliknelser med "stenåldersjobb". 

Jag ser dock inte svenska kvinnor generellt som särskilt försynta eller rädda i dag

Har du frågat dem själva hur de upplever tillvaron? För det är ju inte upp till dig att avgöra vad någon annan känner.
  • Everlast
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:07:10 följande:

Ja, det är väl relevant om barnet är friskt eller fött med handikapp? Det påverkar ju föräldrarnas arbetsbörda och barnets framtida situation i livet.
    Om man nu lägger så mycket osagt bakom frågan om det är en pojke eller flicka, gör man inte det också om man frågar om barnet är handikappat?

För min del så tycker jag att både frågan om kön och frågan om handikapp är helt relevanta, eftersom jag inte lägger ngn värdering i det.

Däremot om man tycker det är helt fel att fråga om kön pga värderingar och att man pålägger barnet egenskaper pga könet, då tycker jag det är konstigt om samma sak inte skulle gälla handikapp, med andra ord att man pålägger barnet egenskaper pga handikapp.
  • Anonym (Människa)

Har inte orkat läsa hela tråden och vill bara påpeka ( som jag verkligen hoppas att ngn redan har gjort) att det finns redan ett ord som innefattar både han och hon: människa. Varför krångla till det liksom? 

• CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:12:02 följande:

Har du frågat dem själva hur de upplever tillvaron? För det är ju inte upp till dig att avgöra vad någon annan känner.
    Jo, för jag är man.

Allvarligt talat, det är väl klart som fan jag inte vet säkert. Det gör inte du eller Dorian heller. Jag skrev hur jag upplever det, inte att det därför måste vara sant. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:12:54 följande:
    Om man nu lägger så mycket osagt bakom frågan om det är en pojke eller flicka, gör man inte det också om man frågar om barnet är handikappat?

För min del så tycker jag att både frågan om kön och frågan om handikapp är helt relevanta, eftersom jag inte lägger ngn värdering i det.

Däremot om man tycker det är helt fel att fråga om kön pga värderingar och att man pålägger barnet egenskaper pga könet, då tycker jag det är konstigt om samma sak inte skulle gälla handikapp, med andra ord att man pålägger barnet egenskaper pga handikapp.

Jo, det är klart att man lägger mycket i frågan om barnet har ett fysiskt handikapp. Det är ju en viktig fråga, eftersom ett handikapp kan hindra en människa från många saker i tillvaron. Eller i alla fall göra dem svårare. Könet, däremot, bör inte utgöra ett hinder eller någon försvårande omständighet. Därför är det mindre relevant.
  • PumpkinQueen
    Anonym (Människa) skrev 2012-09-26 10:14:06 följande:

Har inte orkat läsa hela tråden och vill bara påpeka ( som jag verkligen hoppas att ngn redan har gjort) att det finns redan ett ord som innefattar både han och hon: människa. Varför krångla till det liksom? 

Fast människa är ett substantiv, hen är ett pronomen. 

I övrigt har du helt rätt. Varför krångla till det?
  • Quintus Zebra
    Anonym (Människa) skrev 2012-09-26 10:14:06 följande:

Ja, det finns massor av ord som är könsneutrala (människa, barn, vuxen, person, medborgare, arbetare, skattebetalare, o.s.v.). Helt enkelt för att det är rätt praktiskt med könsneutrala ord. Men ett könsneutralt personligt pronomen som hen har inte funnits tidigare. Och därför uppfanns det. Inget konstigt alls.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Everlast
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:21:00 följande:

Jo, det är klart att man lägger mycket i frågan om barnet har ett fysiskt handikapp. Det är ju en viktig fråga, eftersom ett handikapp kan hindra en människa från många saker i tillvaron. Eller i alla fall göra dem svårare. Könet, däremot, bör inte utgöra ett hinder eller någon försvårande omständighet. Därför är det mindre relevant.
    Jag är av åsikten att en funktionsnedsättning först blir ett funktionshinder i relation till yttre omständigheter, t. ex ett icke-anpassat samhälle eller värderingar/inställningar till funktionsnedsättning.

Handikapp bör inte, liksom kön, utgöra ett hinder. Hur ofta har du pratat med personer med funktionsnedsättning om sådana här frågor? om du inte har det så skulle du kanske bli förvånad över att inställningen och argumenten hos många personer med funktionshinder låter väldigt lik inställningen och argumenten till det självklara att könet inte ska utgöra något hinder, med ordet könet utbytt till funktionsnedsättning naturligtvis.
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:32:21 följande:
    Jag är av åsikten att en funktionsnedsättning först blir ett funktionshinder i relation till yttre omständigheter, t. ex ett icke-anpassat samhälle eller värderingar/inställningar till funktionsnedsättning.

Handikapp bör inte, liksom kön, utgöra ett hinder. Hur ofta har du pratat med personer med funktionsnedsättning om sådana här frågor? om du inte har det så skulle du kanske bli förvånad över att inställningen och argumenten hos många personer med funktionshinder låter väldigt lik inställningen och argumenten till det självklara att könet inte ska utgöra något hinder, med ordet könet utbytt till funktionsnedsättning naturligtvis.

Fast det är klart att handikapp utgör hinder. Om man inte har några ben blir det mycket svårare att kunna gå än om man har ben. Allt annat är ju bara önsketänkande. Även om man så klart kan överkomma alla hinder om man har en positiv attityd och en hjälpsam omgivning, så är det ju bara naivt att tro att hindren inte är högre för den som föds med ett handikapp. Men nu är vi OT.
  • Everlast
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:38:58 följande:

Fast det är klart att handikapp utgör hinder. Om man inte har några ben blir det mycket svårare att kunna gå än om man har ben. Allt annat är ju bara önsketänkande. Även om man så klart kan överkomma alla hinder om man har en positiv attityd och en hjälpsam omgivning, så är det ju bara naivt att tro att hindren inte är högre för den som föds med ett handikapp. Men nu är vi OT.
    Ja vi är OT. Men för att svara på frågan så handlar allt om en känsla av delaktighet. En funktionsnedsättning kan för mig utan några funktionsnedsättningar uppfattas som ett hinder, men du ska inte ta för givet att en person i rullstol känner sig funktionshindrad enbart pga att hen inte har några ben. Det tycker jag är en förolämpning mot personen i rullstol.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!