• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:26:10 följande:
    Jag har inget val. Jag måste tro det då deras existens är ett resultat av edikt uppifrån och alltså måste många stödja det. Alternativet är att en liten grupp fanatiker har oproportionerligt  stor makt i förhållande till sin storlek och får större genomslag för sina påhitt än de egentligen borde få.
    Vadå "inget val"? Hur kommer det sig att du anser dig bli tvingad och vem är det som tvingar dig?

Det ÄR en väldigt liten grupp som gastar väldigt högt. Inte någon stor hemlig organisation som är ute efter att könsbefria alla barn och skapa en härlig könlös grå massa.

I en demokrati där alla har yttrandefrihet kommer även små grupper att komma till tals. De som har knäppast idéer kommer att få mycket utrymme i media, eftersom folk gillar att läsa om det som är konstigt och långt ifrån deras vardag.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:27:58 följande:

Inom VILKA områden är män mer kompetenta bara för att de är män? Förutom att kissa sitt namn i snön (det kan jag hålla med om att kvinnor generellt sett är sämre på).

De kvinnor som är VD:ar har också jobbat sig upp, vilket du verkar antyda att de inte har.

Varför skulle 7 av 10 sökanden vara män?
    Jag har aldrig påstått att de inte jobbat sig upp men de är färre och alltså kommer vi att ha färre kvinnliga VD:ar, enkel matematik.

Varför har man inom brandkåren sänkt fyskraven? Varför behöver kvinnor bara bära halva packningen under baskerprovet men får likafullt kalla sig jägarsoldater? Jo för att politiskt korrekta order kommer från politiker som inte fattar något. Om en kvinna vill titulera sig jägarsoldat skall hon förbanne mig bära samma packning, samma sträcka.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:35:20 följande:
    Vadå "inget val"? Hur kommer det sig att du anser dig bli tvingad och vem är det som tvingar dig?

Det ÄR en väldigt liten grupp som gastar väldigt högt. Inte någon stor hemlig organisation som är ute efter att könsbefria alla barn och skapa en härlig könlös grå massa.

I en demokrati där alla har yttrandefrihet kommer även små grupper att komma till tals. De som har knäppast idéer kommer att få mycket utrymme i media, eftersom folk gillar att läsa om det som är konstigt och långt ifrån deras vardag.
    Nej jag har inget val, det finns bara de två förklaringarna som jag angav och en av dem måste vara sann så jag måste välja en av dem.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Varför är män i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att etc, etc.? Varför gör kvinnor andra prioriteringar?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:40:51 följande:

Varför är män i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att etc, etc.? Varför gör kvinnor andra prioriteringar?
    Varför uttrycker du, omedvetet eller ej, att den ena prioriteringen skulle vara sämre än den andra?
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:38:20 följande:
    Jag har aldrig påstått att de inte jobbat sig upp men de är färre och alltså kommer vi att ha färre kvinnliga VD:ar, enkel matematik.

Varför har man inom brandkåren sänkt fyskraven? Varför behöver kvinnor bara bära halva packningen under baskerprovet men får likafullt kalla sig jägarsoldater? Jo för att politiskt korrekta order kommer från politiker som inte fattar något. Om en kvinna vill titulera sig jägarsoldat skall hon förbanne mig bära samma packning, samma sträcka.

Varför är de färre?

Så vitt jag vet är det totalt trams att de skulle ha sänkt fyskraven för brandkåren, om det gäller likvärdiga tjänster. De flesta anser nämligen att det är bra att kunna bli räddade från en brinnande byggnad -oavsett om den som kommer för att rädda dem är kvinna eller man.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-25 15:42:13 följande:
    Varför uttrycker du, omedvetet eller ej, att den ena prioriteringen skulle vara sämre än den andra?

Därför att den som utfört den som haft den ena uppgiften historiskt sett haft rätt att bestämma över den som haft den andra?
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-25 15:34:49 följande:
    Har du belägg för att de undersökningar du hänvisar till ger en verklig bild och har tagit alla faktorer i beräkningen?

Du får väll läsa dem själv och göra en bedömning :)
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Ja, och det tror jag beror till stor del på våra könsroller. En man i det närmaste förväntas vilja lägga ner tid på att få ett topjobb med bra lön, han bedöms till stor del utifrån förmåga att försörja sin familj. En kvinna å andra sidan blir en "riktig" kvinna om hon bildar familj,tar hand om barn och arbetar lagom mycket (typ 70% under småbarnsåren eller inte alls).

En man som satsar allt på karriär är en framgångsrik karlakarl, en kvinna som gör detsamma är en isdrottning som får för lite kuk.
  • TrudyLove

Jag är inte heler ett fan utav ordet HEN. Det är inte bara vi vuxna som har ett kön utan även våra barn. Det finns inge ont i att kalla en pojke för just pojke och tjej för tjej. Att könet inte spelar någon roll håller jag med. Men varför ska barnen inte få uttrycka sig som det kön de har utan som något androgynt, precis som att det är något fel på att ha ett kön. Min pojke är en pojke och min tjej är tjej. Vill de däremot bli kallad för något annat så går det bra. Oavsett kön eller viljan till ett annat kön så är alla barn lika underbara och fantastiska. Det är inte könet eller benämningen som har någon betydelse ändå. Det är hur vi bemöter dem som personer.....

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!